Sv: Hjälp! Mitt marsvin fick en unge
Mitt marsvin fick nyss en unge , hon har inte bitit bort navelsträngen på honom/henne & tar inte hand om ungen.. hon tvättade honom/henne ett tag & försäkte få upp honom/henne.. sedan log ungen bara ner på sidan & hon stod på honom.. Vi har nu tagit upp honom då hon verkar inte veta hur hon ska ta hand om honom, hon är väldigt ung också pga av tjuv parning.. hjärtat slår jätte snabbt på ungen nu ... Vad ska vi göra tycker ni? Behöver hjälp
Ungen har inte börjat gått heller...
Hon har inte fått någon till heller ännu & de har tagit över 15 min & hon har fått ut moderkaka från denna unge, ska hon ha mer eller kan de få bara en?
Jag tror inte att du ska oroa dig så mycket. Om ungen nyss kom så kan det ta en stund innan den reser på sig. Det kan dessutom vara så att ungen är utmatad efter födseln så att det tar lite längre tid innan den reser på sig.Det är ju ett hårt arbete även för ungen.
Det viktigaste i nuläget är om fosterhinnorna sitter kvar runt ungen. Om de gör det så måste de torkas bort snabbt så att ungen kan andas.
Sen om det är en ung och oerfaren hona så kan det vara så att hon blir lite stressad. Därför är det extra viktigt att du låter henne vara med sin unge och inte plockar upp den för mycket i början. Annars kan hon bli mer stressad.
En marsvinsunge brukar kunna klara sig i upp till 24 timmar tills mjölkproduktionen kommer igång hos mamman så du behöver nog inte vara orolig i nuläget. Du kan även känna på honan om hon har flera ungar i magen. Det känner du som små knölar. Men visst kan de få bara en unge. Det är inte ovanligt.
Jag föder själv upp marsvin och har upplevt detta flera gånger med positiv utgång.
Om honan inte vill ta till sig ungen så kan du prova att sätta ner dem i en lite mindre låda,om du har,så att hon "tvingas" att ha ungen nära inpå sig.
I värsta fall så kan man köpa mjölkersättning för människor eller katter och ge med en sputa utan nål i munnen på ungen.
Men avvavkta i åtminstone ett dygn och se om honan tar till sig ungen. Om inte så ska du nog ringa och rådfråga veterinär eller om det finns en erfaren uppfödare i närheten av där du bor,om du inte är så erfaren av handmatning osv.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Sist men inte minst så tycker jag inte att vi ska döma TS. En tjuvparning händer så lätt,även hos erfarna upfödare.
Så länge allt går bra så finnns ingen anledning att döma någon.
Hon bad ju ändå om hjälp,genom denna tråd,och då tycker jag att vi ska försöka ge henne det istället för att börja döma.
Visst kan man tycka att man borde läsa på innan man skaffar sig djur osv,så långt kan jag hålla med. Men att man ber om hjälp visar ju ändå att man har en ansvarskänsla,tycker jag.