Hjälp - mina händer flaxar!

Zebran

Trådstartare
Hej! Jag tävlar i dressyr men hur ska jag kunna få lite lugnare händer? Tränar regelbundet en gång i veckan för tränare och visst - jag får tillsägelser gång på gång men de är som om mina händer lever ett eget liv, de flaxar alldeles för mycket. Har någon här lite tips att bjuda på? Jag MÅSTE får ordning på händerna!

Sv: Hjälp - mina händer flaxar!

Träna på sitsen och ta ett dressyrspö bakom armarna. Funkade för mig när mina händer flög runt. Tänk hela tiden på händerna och om du tittar ner.. Justera till händerna och forsätt rida. Håll annars händerna på manken eller på framvalet på sadeln. Tillslut får du ordning på händerna..Bara du tränar tillräckligt:)

Red för min tränare för bara några timmar sedan, och jag delar ditt problem. Mina händer gillar att flaxa omkring också! Hon gav mig tipset att nästan lägga ner händerna på framvalvet och hitta lite stöd där. Rid och ha bara fokus på dina händer ett tag och se om det blir bättre.

Lycka till!

M-oaa

Prova att binda fast ett litet balsnöre framtill på sadeln, och stick in lillfingrarna under det på lagom höjd. Det blir svårt att lyfta händerna då, och samtidigt hamnar de inte i knät som de gör när man lägger dem platt på framvalvet.

Rid med två dressyrspön det gör dig mer medveten om när handen flaxar. Det ger inte heller en statisk hand som vissa av tipsen du fått leder till.

och om hästen brallar o man flyger av så bryter man lillfingrarna :p

Mantag? En tuss i varje hand :D

Jag tycker att man får en stabil och lugn hand om man tänker sig att man håller i 2 små fågelungar som man inte får klämma ihjäl men inte heller tappa.

Lycka till!

Inte om man binder en enkelrosett i ringarna. Då landar man glatt på marken med tyglar och balsnöre i hand. :D

Har försökt att öva idag, men fastän jag tänkte att jag verkligen ska fokusera så var det svårt i alla fall... prövade att rida ut med ett spö i vardera hand - inte så tokigt men lite tungrott. Försökte också med snören men tyckte det blev lite stumt och det var svårt att ta ledande tygeltag då. Tog två gummisnoddar och vecklade in i de små ringarna på sadeln och satt in händerna där. Det var inte så dumt faktiskt och jag kunde ta ledande tygeltag med "svikt".
Jag förstod inte riktigt det där med att sätta ett spö bakom armarna. Alltså ska spöet in bakom armarna på ryggen?

Finns det fler tips?

Jag har också problem med mina händer, grejen är att jag inte känner av det själv. Så när ridläraren säger "Stilla händer!" så vet jag inte vad jag ska göra för jag känner inte att jag rör på händerna ... får kanske prova rida med fågelungar hehe ;)

Ofta så kan det vara annat som är ostabilt i sitsen som gör att händerna flaxar. Flaxande händer kan vara ett symptom, inte orsaken.

Läste lite i Kyras dressyrbok om att man kan börja längst ner. Är du avslappnade och stabil i fötterna och vristerna? Kanske en idé att titta på övriga kroppsdelar.

Och hur andas du? Håller du andan emellanåt eller andas du lugnt, djupt o rytmiskt?

Själv sitter jag med händerna två mil isär och guppar med huvudet. :D Det är inte snyggt. Men det ska väl gå att få bukt med. Är inte tillräckligt stabil i sätet och spänner mig i ljumskarna.

Testa att sätta ett spö mellan tummarna. Håll tyglarna som vanligt och bara stick in spöt under tummarna. Detta gör att du inte kan flaxa omkring med händerna i samma utsträckning. Testa att rida en del utav ridpasset på detta sätt, sedan tar du bort spöt och försöker hålla kvar handen på samma sätt:laugh:
Lycka till!

Jag tror inte att problemet sitter i dina händer utan i sitsen. Be någon longera dig på hästen så att du inte behöver tänka på vad hästen gör under dig utan bara koncentrera dig på att sitta. När du sen lärt dig att sitta avspänt i sadeln kommer du märka att du kan ha händerna stilla.
De någon kunnig att longera dig, någon som också kan hjälpa dig och säga hur du ska sitta. Och träna hela tiden med händerna framför dig som om du hade tyglar, även fast du inga har. Då behöver du ju bara hålla dom stilla, inte samtidigt tänka på att svänga och ställa.

Inser att jag svarar till fel person men jag vill fylla i A-K:s svar.

Problemet sitter inte i händerna antagligen utan i den övriga sitsen. Precis som A-K skriver är händerna ett symptom och din övriga balans är orsaken. Dina händer är beroende av din kropp och inte av hästens mun vilket leder till att du håller balansen i hästens stackars mun :(.

Jag övade mycket genom att bli longerad och någon annan fick styra tempot. Jag tränade bara på att sitta och övade upp min balans så att jag satte min kropps "stötdämpare" i mellankroppen (MYCKET MAGÖVNINGAR...) och händerna fick sköta sig själva. Sen när jag orkade hålla emot/följa med med magen/kroppens mellandel (även lår och säte naturligtvis) så var händerna mer stilla och jag hade balansen på andra ställen än i hästens mun. Börja långsamt och bygg upp er gemensamma balans med hjälp av en kompis med longerlina...

Mitt tips är alltså: Behandla orsaken inte symptomen :)

.. och så var jag en minut för sen... :P

Har prövat ridspö mellan händerna, det funkar inte så bra för mig. Får nog tänka på fågelungarna och FOKUSERA med stora bokstäver. Har så svårt med det! Börjar flaxa så fort jag ska göra något. Longering är ju förstås bra, ska försöka få hit någon som kan hjälpa mig. Visst ligger det i sitsen, jag har ändå förbättrat min hållning otroligt mycket, kommit ner djupare i sadeln. Men jag spänner mig i överkroppen särskilt axlarna. Ska försöka öva med med "fågelungarna" i morgon!

Spöet ska bakom ryggen och sitta i armvecket. Man sitter för mycket rak men det gör inget. Du tränar sisten samtidigt så det är bra. Hoppas att det funkar!!:)

Prövade rida med fågelungar idag, det gick halvbra korta bitar då jag inte försökte göra något annat samtidigt! Ska verkligen försöka hålla kvar detta hädanefter - om jag bara kan komma ihåg, få in till rutin. Hur gör ni för att hålla kvar fokusering på något? Minsta strul och jag tappar koncentrationen och händerna återfaller till flaxandet.

Har inte prövat spöet bakom ryggen ännu! Måste försöka få hit någon för longering också!

Du ser det är bra med fågelungar;) Du kommer att så fort du tappar fokus att börja flaxa och då kommer du automatiskt att tänka på fågelungarna och då kommer handen bli stilla igen. Så kommer du att rida längre och längre stunder med stilla hand :idea:

Men träna även sitsen så klart eftersom det är där problemet oftast bottnar i!

Lycka till!

Jag tror också att det handlar om balansen i sitsen. Hur ser dina händer ut när du rider lätt? Är det lättare att ha dem stilla då?

Ofta så åker armågarna ut om man har dålig balans, så försök hålla armbågarna mera intill kroppen så kan inte heller händerna flaxa.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar