Hjälp min P.R.E har snart ingen man kvar, hagkompisen biter av den!

C

C_J

Hej.

Är det någon som har tips på hur man kan göra för att hästarna ska sluta bita av varandras manar, det är ganska irriterande när man har en häst med lång fin man och sen saknas det stora tussar.
Spelar ingen roll vilken hagkompisa han har dom busar massor, min P.R.E är bara 5år så han busar med alla och har jätte kul men det resuterar tyvärr i att han nu saknar stora tussar av sin man lite här och där.

Jag sprayar honom typ dagligen med glasspray i manen och svansen för att det inte ska blir trassligt och på så sätt lättare att få tag i, men än så länge är detta verkningslöst.

Alla huskurer och medel man kan köpa på typ H*öks är välkommna, snabba svar med visad effekt är önskvärda för snart har han bara halva manen kvar :cry:

Även tips på hur man får dom att sluta bita i täcken är välkommna då det troligen blir täckena som slits sönder nu när det är dags att ta på dom dagligen :confused:

Sv: Hjälp min P.R.E har snart ingen man kvar, hagkompisen biter av den!

Jo visst men då rycker ju täcket och halstäcken är inte billiga, vill inte förstöra dom.
Har btw bara halstäcken till mina hästar numera.

du kanske skulle spraya no bite spray i manen? Vet inte vad du gillar den idén men jag vettetusan hur man löser det annars?

billigt hårspray, det smakar väldigt beskt (lika illa som det luktar). vi har sprayat på det på täckena vid behov och det har fått hästarna att sluta bita i dom.

Hörde om en som smetade tabasco. Men jag vet inte hur bra det skulle vara...

billigt hårspray, det smakar väldigt beskt (lika illa som det luktar). vi har sprayat på det på täckena vid behov och det har fått hästarna att sluta bita i dom.

Lät ganska smart! Men hur bra är det för manen egentligen.. Är ju inte så bra för vårat hår?

(Har själv samma problem som TS)

Tack för alla tips, jag ska höra mig för ang no-bit spray.
Annars får det väl bli hårspray om inga andra tips kommer in :)

Hårspray på täcket är ju okej men som Tinen sa så är det nog inget vidare för manen :(

Hör gärna av dig till mig om du kommer på nån gedigen idé! :idea:

Ett tips om manen inte är allt för kort är att fläta några flätor och sy smalare tailbags till flätorna det skyddar manen både mot smuts och slit och elaka hästkompisar.. Alternativet sen är att spreja/kleta någt antibit på tyget så behöver man inte använda konstiga produkter i taglet.

Vår årings kompis gav sig som föl på mammas svans, den såg hemsk ut. För att undvika att han började tugga på vår pålles svans satte vi på en sorts antibit som funkade jättebra. Han tog en tag i svansen, släppte den och såg väldigt förvånad (och lite äcklad) ut! Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette men vi köpte det på C*ty Gr*ss (som ju finns på flera ställen här i Skåne, hoppas du bor nära nån!) Tänk på att kolla så att det är en antibit (no-bite) som är OK att sätta på häst. Finns ju sånt som ska sättas på trä mm, vet inte om det är OK att sätta på hud/tagel.

Jag brukar spruta no-bit spray i svansarna på dom ston där fölungarna gillar att tugga i sig svansen. Det har fungerat för mig iaf.

Har hört att avkok på bittermandel ska fungera. Har inte testat det själv dock

Vår årings kompis gav sig som föl på mammas svans, den såg hemsk ut. För att undvika att han började tugga på vår pålles svans satte vi på en sorts antibit som funkade jättebra. Han tog en tag i svansen, släppte den och såg väldigt förvånad (och lite äcklad) ut! Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette men vi köpte det på C*ty Gr*ss (som ju finns på flera ställen här i Skåne, hoppas du bor nära nån!) Tänk på att kolla så att det är en antibit (no-bite) som är OK att sätta på häst. Finns ju sånt som ska sättas på trä mm, vet inte om det är OK att sätta på hud/tagel.

Jadå bor "nära" typ 2-3st C*ty Gr*ss, kommer från Hbg så de finns ett par här runt om kring, men jag känner bara till det i Hyllinge med hästgrejer, är dock osäker på om de finns inne i HBG är nyss hitflyttad nämligen :)
Ska ta en titt ute i hyllinge idag då och se om dom har där, måste göra något snabbt nu innan han är helt manlös :crazy:
Men hur blev det när man borstade? Missfärgade det något??

Köpte såndär kräm på C*ty Gr*ss igår :)
Men idag har hästarna varit inne då vädret var under all kritik och nu reser jag bort hela veckan så jag får la smeta på det när jag kommer hem och hoppas att han har man kvar då :)

Min resa blev framskjuten så idag kletade jag in hans man med det där antibit medlet, tror nog att han kommer få ha sin man ifred nu, fick ju det där medlet på fingrarna, tvättade mig klart noga när jag kom hem men pillade på min läpp och kände genast en bäsk äcklig smak så de där medlet är verkligen ÄCKLIGT!

Min resa blev framskjuten så idag kletade jag in hans man med det där antibit medlet, tror nog att han kommer få ha sin man ifred nu, fick ju det där medlet på fingrarna, tvättade mig klart noga när jag kom hem men pillade på min läpp och kände genast en bäsk äcklig smak så de där medlet är verkligen ÄCKLIGT!

Hemma från min resa nu, har svårt att säga om hans man är samma eller värre, den ser hur som helst förjävlig ut :cry:
Han hade så lång fin tjock man innan, nu är den mest bara tunn hackig och allmänt sunkig :cry:

Ett tips om manen inte är allt för kort är att fläta några flätor och sy smalare tailbags till flätorna det skyddar manen både mot smuts och slit och elaka hästkompisar.. Alternativet sen är att spreja/kleta någt antibit på tyget så behöver man inte använda konstiga produkter i taglet.

Hur fäster man tailbagsen då?
Okej hur gör man sådanna, hur ska dom se ut?
Om du har någon bild så skicka gärna för det verkar vara en ganska bra idé :)

Fast hästman är ju väldigt mycket tåligare än vårat hår. :angel:

Tack för alla tips, jag ska höra mig för ang no-bit spray.
Annars får det väl bli hårspray om inga andra tips kommer in :)

Hårspray på täcket är ju okej men som Tinen sa så är det nog inget vidare för manen :(

ÖB har billig no-bite spray. Jag har en som käkade svansar i sin ungdom. Nu får jag igen det då en annan unghäst i hagen håller på och käkar upp hans. Så jag sprayade no-bite i svansen och nu får den växa i fred.

Liknande trådar

Hästhantering Min och en annan valack i stallet går ihop i hagen och är verkligen bästa lek-kompisar. Tycker det är jätteroligt att dom leker och...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar