Hjälp min mig och min stackars häst!!

Sv: Hjälp min mig och min stackars häst!!

MissCrazy skrev:
Ja, jag har ett köpekontrakt.
Där stod att hästen var i "befintligt skick".
Jag tror hon, säljaren varit i maskopi med vetrinären för det är väldigt konstigt om Sunny, som hon heter gått igenom vetrinärsbesiktningen, utan anmärkning.
'

Pratar vi det "standard" köpe kontrakt som finns och används oftast, så har du isåfall tyvärr blivit lurad skulle jag säga.

I detta kontrakt, kryssar du för rutan som säger
"hästen överlåts i det skick som framgår av bifogade vet intyg vilka köparen takgit del av. Köparen godtar hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel och brister i hästen."

kryssar du i denna ruta och skriver under kontraktet, så innebär det (citat:) "att säljaren friskrivit sig från ansvar för sk. dolda fel (dvs fel som i och för sig förelåg i samband med överlåtelsen men som säljaren ej haft möjlighet att känna till). har rutan ikryssats kan köpåaren ej i efterhand häva köpet eller begära nedsättning av köpeskillingen under hänvisning till att hästen var behäftad med dolda fel.... osv...

vi avråder därför från nyttjandet av denna friskrivning vid konsument köp."

det finns dock en klausul till som säger att man ej giltigen kan kryssa i denna ruta och samtidigt ange att hästen har en skada i kontraktet. Kanske kan du åberopa detta isåfall?

tycker väldigt synd om dig, men råder dig oavsett hur fäst du är vid hästen att åberopa. för du står inför en massa problem och i värsta fall dyra räkningar och även sorg, över en helt ny häst... det skall vara roligt att ha häst, inte börja med sånt här....

Okej. Men försäkrad eller ej är det din plikt som ägare att ta hästen till veterinär om hästen har ont. Nu vet jag ju inte hur skicket på din häst är, men är den halt är det ju oftast ett symptom att den har ont.
Om du inte har råd med veterinärvården är det bättre att ta bort hästen... Sorgligt men sant.

oopsie skrev:
Jo reservation blir det nog ändå, om den gamla skadan finns med och är hästen tjockare i det benet har vet säkert skrivit det. Brukar bli res inte bara i det frambenet utan i båda. Om inte försäkringsbolagen har blivit generösare med åren, :D

Nej, generösare har de knappast blivit... Men om man sätter hästen i ett lågt livbelopp (under 10.000:-) brukar de inte göra en egen besiktning. Om eftersom förra ägaren egentligen inte sa något om senskadan så hade man nog kunnat glidan undan det hela... Ja, jag vet-farligt nära bedrägeri...

Ultraljuda senan så du vet vilken status din häst har!

Nu är det ett par år sedan jag var in och ultraljudade min hästs framben, men det kostade då 750-800:- på ATG, det är ju ändå under självriskbeloppet på de försäkringar jag vet om.

Om det står "befintligt skick" i kontraktet och skadan finns omnämnd i besiktningsprotokollet så står du där. Högst otroligt att du kan häva köpet och det vill du ju inte heller. Dessutom, pga av att du inte fått/skaffat dig tillräcklig info om senskadan kan du ha gjort den värre genom att rida hästen hårdare än skadan har tålt. (det gjorde du inte med flit men det kan vara så ändå).

Med andra ord, nu äger du hästen och det gäller att få den frisk igen så du kan ha glädje av den. Det är en jättetråkig sits som du har hamnat i men det är helt avgörande att du själv får reda på hur statusen är på hästens sena genom en ultraljudsundersökning på klinik. Det spelar ingen roll vad förra ägaren säger att hästen har gjort eller presterat vid olika tidpunkter, nu gäller det att ta reda på HUR DET ÄR IDAG så att du kan få ett program för att göra hästen frisk.

Senskador kan vara allt från mycket allvarliga (hästen kommer aldrig tillbaka) till ganska lindriga (hästen är igång efter ett par månader). Det är hur allvarlig skadan är som avgör detta, även hästens ålder och exteriör i övrigt spelar roll. Enda sättet att få reda på detta är att göra en ordentlig undersökning hos en seriös veterinär så du kan börja RÄTT rehab utifrån hästens skada. Att belasta en senskada rätt (inte för mycket och inte för lite) är nämligen väldigt viktigt för att hästen ska bli frisk.

Du har betalat 10.000 för en häst som är skadad, och om hästen inte blir bra har du förlorat de pengarna. Under tiden kostar hon dig ännu mer pengar varje månad för mat, hovslagare mm. För varje månad du väntar växer den summan. Risken är stor att du om ett år står där med en skada som går upp så fort du börjar belasta, pga ärrbildning. Summan hästen kostat i underhåll medan du väntat är mycket högre än kostnaden för klinikbesöket. Med andra ord - jag rekommenderar INTE att "vänta och se". Du förlorar troligen ännu mer pengar på det.

mvh
Lejonelle (dipl hästmassör)

PS Gör ett försök med dina föräldrar i alla fall. Svälj stoltheten och be om ett lån. Du har gjort ett misstag men många föräldrar försöker ändå ställa upp om det kniper. Du får väl göra en avbetalningsplan i så fall.

Senast ändrad:

MissCrazy skrev:
Tyvärr kommer jag nog inte få någon hjälp av min mamma, för hon ville inte att jag skulle köpa någon ny häst överhuvudtaget.

Din pappa då? Han har ju skrivit på kontraktet? Nån av dem måste ju hjälpa dej, himmel, du är 17 år! Hur dumma saker min dotter än gjort skulle jag hjälpa till i ett sånt läge.
Vill du ha hjälp? Ber du om hjälp? De är faktiskt ansvariga för dej och dina affärer OCH för din häst eftersom du inte är myndig. Så prata med dem!
Här kan du bara få råd, verklig hjälp måste du få av folk omkring dej!
Du kan ju inte bara vänta och se, hästen behöver ju utredas i vilket fall som helst!

oopsie skrev:
Din pappa då? Han har ju skrivit på kontraktet? Nån av dem måste ju hjälpa dej, himmel, du är 17 år! Hur dumma saker min dotter än gjort skulle jag hjälpa till i ett sånt läge.
Vill du ha hjälp? Ber du om hjälp? De är faktiskt ansvariga för dej och dina affärer OCH för din häst eftersom du inte är myndig. Så prata med dem!
Här kan du bara få råd, verklig hjälp måste du få av folk omkring dej!
Du kan ju inte bara vänta och se, hästen behöver ju utredas i vilket fall som helst!

Min pappa vet inte ett dugg om hästar, han hjälpte till med hästköpet, pga 'klassikern' "att hans lilla flicka ska bli glad" han är inte till någon hjälp.
Och min mamma och jag har ingen vidare kontakt.
Hon sätter bara käppar i hjulet för allt jag gör, tyvärr. Jag får knappt ha hästen i stallet (hon äger det), och hotar med att skicka hästen till slakt, etc.
Så jag är rätt förlorad i detta. Men visst, en tusenlapp att ta in henne på en klinik är väl inget direkt problem.

Som du skrev, råd är vad jag är ute efter här.
Mest ville jag veta hur stor chans det är att dom kan bli ridhästar igen. Göra mej av med henne sker nog inte, om hon inte håller så blir hon avelshäst istället

Fiorano skrev:
Okej. Men försäkrad eller ej är det din plikt som ägare att ta hästen till veterinär om hästen har ont. Nu vet jag ju inte hur skicket på din häst är, men är den halt är det ju oftast ett symptom att den har ont.
Om du inte har råd med veterinärvården är det bättre att ta bort hästen... Sorgligt men sant.

Haltar nu gör hon ju inte. Jag har ridit henne några få gånger (10 min longering, 5 min riding) under dessa knappa två månader. Efter de två första dagarna när köpt henne red jag o blev hon jätte varm på senor/sena. (var inte i stallet den dagen, min syster lade kylbandage på henne då) Och hon haltade lite. Men då trodde vi att hon hade gjort sig illa i hagen.
Sen lät jag henne stå i två veckor, och testade igen en gång, och hon halta efter det. Så då kallade vi vetrinär (då var jag inte heller med, så jag vet vara lite grann vad hon sa), Och då sa vetrinären att hon inte såg ljust på det hela (enligt min mamma, som visserligen överdriver) (kanske dumt) men då halta hon inte alls, blev inte ens varm alls.
Sen red jag pyttelite sista gången var hon lite varm, lika på frambenen, och ej bakben.
Men nu har jag låtit bli och använda henne, fast hon inte haltar. Det gör ju inte alltid dom, fast dom har en skada.

Ok svar på din fråga:
Ja de kan mycket väl bli bra hållbara ridhästar med en senskada, men den måste som många har skrivit här få lång tid att läka ut och de flesta slarvar nog med det ,tror jag. Man vill ha igång hästen och börjar för tidigt. Det har jag sett exempel på och hörde på kliniken en gång när vi var där pga misstänkt senskada på en ponny (vilket det inte var, utan ett skadat blodkärl, blev lika tjockt som av senskada) att folk ofta sätter igång för tidigt och sen är dom tillbaka på kliniken, med andra ord, folk lyder inte vets råd.

Sen beror det på vilket skick skadan är i nu, är den på väg att läka ut, eller har skadan gått upp igen på något ställe på senan? Hur seer senan ut just nu helt enkelt. Behövs någon behandling, förutom vila?
Så kliniken kan du nog inte undvika misstänker jag.

Med en utläkt senskada ska det gå att använda hästen, att den inte håller till galopp har ingen betydelse, den kan mycket väl bli en hållbar ridhäst ändå. Har under mina år träffat två bra fd galoppörer med allvarliga senskador som senar gått msv hoppning o dressyr. Ägaren till en av dem, som haft många fullblod och var en sån där riktig gammal hästgubbe sa att han tyckte det skadade benet när det väl läkt kunde vara starkare än det andra, till och med. Men det kan jag inte gå i god för. Gäller nog i så fall olycksfallsskador inte förslitningsskador.
Har ingen aning om prognosen för din häst men det kan nog vet genom ultraljud säga något om. Samt ev vet som behandlade skadan från början.

Tänkte bara berätta hur det gått, hitills!

MissCrazy skrev:
Jag har ett fullblodssto, som tydligen har en senskada (köpte henne för 1 ½ månad sen, visste ej då) Hon har vilat i ca 5 mån.

1. Hur länge brukar man ca behöva låta hästen vila innan man kan sätta igång och rida så nätt?
SVAR:
Hon har i princip vilat mestadels sen jag köpte henne i november. Börjat rida senaste veckan, i skritt och trav endast.

2. Finns det en chans för henne att bli ridhäst..?? Gammal fd. jockey och vetrinär har varit tveksamma som tittat på henne...
SVAR:
Hålla till hoppning , är jag skeptisk till, men hon kan nog bli bra 'normal ridhäst' . Först och främst ska hon få bli dräktig.

3. Hon är helt omöjlig att sitta upp på!
SVAR: Förrut fick man inte ens komma nära henne. Nu går hon ett par steg, sen står hon stilla, tills man är uppe och har bett henne gå frammåt.

4. När jag klappar henne på sadelgjordstunneln så blir hon jättesur, och vänder huvudet dit och hugger. Hon gör ingeting när man sadlar, bara när man tar där, eller när man sätter foten i stigbyglen mot sadelgjordstunneln. Har hon ont, eller är det "trams"?

SVAR:
Detta problemet har vi tyvärr fortfarande

Har dock inte kunnat rida ordentligt (ej galopperat o hoppat) då vår ridbana är stelfrusen och jag inte vill rida henne själv på vägen till ridhus.
(har aldrig ridit ut med henne, hon är orolig när hon går själv, och ingen kan följa med mig. Samt vägarna är hala nu vintertid)

SVAR:
Vi var ute ett par gånger i början , då var hon jättesvår att hålla, men nu ska jag hålla mig på ridbanan tills hon lyssnar på mig.
Galoppera ska jag göra när marken är mjukare, och när hon är redo, och hoppa kommer dröja flera flera flera månader, om ens då.

HJÄLP! :confused:

sadelgjordstunneln...
min häst började hugga å sparka efter mig "en dag"... typ...
kolla att hon inte har ont i bröstmusklerna!!!
min har vilat å reagerar inte när man tar där längre...

lycka till med din häst :)

[Jag vet inte vad jag ska göra med min stackars häst!!!
Jag skulle först ta ut en vet som ultraljudar benet om det då visar sig vara en senskada ny/gammal så prova att få ut nån med en BIOLIGHT som kan behandla skadan.....en senskada kan ta långtid att läka ca 6mån om inte mer om det läker över huvudtaget.
Jag har en häst (travare) som fick en senskada v.f vi ultraljuda och sedan fick hon vila av vet ...då tog vi ut en kille med biolight som behandlade henne och efter bara 2 mån så var det läkt...vår vet blev jätte förvånad att det läkt så fort och vi sa då vad vi hadde gjort och hon sa då fortsätt med det eftersom det värkar fungera så himmla bra....har använt biolight på många andra hästar med grymt resultat.
www.biolight.sehttp://www.lindstromsditi.com/

Låter som ett dilemma...
Men om du ska satsa på din nya häst, så sluta med longeringen och rid bara på raka spår. Inget travande eller galopp. Ta det lugnt.
Hur vet du att det är en senskada? Och vilken sena?

Stödlinda när du rider om du måste rida. Helst ska hon bara skräpa i hage ju!

Tråkigt med folk som är oärliga i sin försäljning, och som sagt, oftast inser man efteråt att man blivit lurad. Men det är inte så lätt, och nu har du ju lärt dig att inte göra samma sak igen!

trist med mamma som inte hjälper dig... :mad:

Och vet kostnader blir tungt för dig... Så försök att inte stressa iväg och rida, utan se till att hon blir frisk.
Inte alltid hästar är halta av senskador och det kan man gå bet på och man börjar för tidigt med igångsättning.

Tycker lite synd om dig faktiskt... :cry:

Hoppas du kan ha tålamod och ta det lugnt. MIn ena fick en senskada av hysteriskt lekande i hage, det tog 6 månader innan vet konstaterade att det inte fanns nån blödning kvar i senan... Så ta det lugnt istället för att stressa.

Och angående uppsittningen, så är det helt rätt, 99% galloppörer hoppar man upp på inne i stallet med hjälp av en bal eller så.
Bara långa läder gör att de kan bli lite oroliga. Så använd pall, stol, bal, eller uppkastningshjälp. Efter ett tag så vänjer dom sig!
Å lycka till med din lilla tjej!

/cj

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
S
Hästvård Min häst hade en veckas feber i april 2019. Vetrinär var ute och tog prover men inget var positivt. Dock har sa vetrinären att proverna...
2
Svar
23
· Visningar
1 875
Senast: Anna Lilja
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 093
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar