Hjälp! Min kanin tappar sin päls och under kommer skorpor :O

H

Hannis_

För ett halvår sen var ja inne på en zoo affär och då sa dom att man kan bada sin kanin i lite hundschampo. Men för 2 veckor sen ca så upptäckte jag att min kanin tappat pälsen bak vid svansen och det har bildats små skorpor.

Jag har en teddylöwen. Det är min första så kan inte så mycket om detta. Men eftersom ja lever på studiebidrag har ja inte råd med veterinär räkning o så.
Hade ute min kanin en stund idag och upptäckte att hon tappar sin längre päls nu. Men vet inte det kan ju vara inför vintern. Men vet inte hur jag ska få slut på att hon tappar pälsen och det blir skorpor? Och vad det kan bero på? Kan det vara schampot? Eller kan hon vara sjuk?

Tack på förhand// Hanna

Sv: Hjälp! Min kanin tappar sin päls och under kommer skorpor :O

Det första jag tänker på när jag hör:
kanin + tappar päls + skorpor = mjällkvalster.
Att det blir skorpor borde ju tyda på att hon kliar sönder sig.
Fast det är ju svårt att säga såhär.

Fäller gör kaniner med jämna mellanrum, precis som hundar.

Jag skulle rek dig att besöka veterinär. Har man skaffat ett djur får man se till att man har råd att besöka veterinär, det ingår liksom enligt mig.

Jag skulle rek dig att besöka veterinär. Har man skaffat ett djur får man se till att man har råd att besöka veterinär, det ingår liksom enligt mig.

:bow: Instämmer helt.
Klart man har knapert med pengar ibland men man får helt enkelt se till att ordna fram det när djuren blir sjuka. Inte ska kaninen behöva gå med klåda bara för att du går på studiebidrag. Låna, leta upp pantburkar, sälj saker på tradera,skaffa ett extrajobb, dra in på onödiga utgifter, klipp gräs, etc. Gör det som krävs men missunna inte kaninen veterinärvård när den behöver det. Du valde den, den valde inte dig.

Är det mjällkvalster så kostar en Ivomecspruta 110:-. Kan skillja mellan olika veterinärer, men ungefär så kostar den. Den tar man 1 ggr/veckan 3 veckor i rad. Det har du väl råd med ?

låter ju som någon sorts kvalster som ni andra sagt, men kan ju vara något annat också. låte en veterinär kolla på det,

men skulle lika gärna kunna vara shampot också. man ska inte överhuvudtaget tvätta kaniner, de behöver inte det. och måste man av någon anledning tvätta dem så gör det med bara vatten och oparfymerat shampo till barn eller katt.
är shampot parmfymerat så kan kaninens hud mycket väl blivit irriterad av det och att den börjat klia sig och tappa päls. så sluta tvätta om du inte redan gjort det - blir det inte bättre inom en vecka så ring till veterinären och fråga. man kan alltid fråga om råd utan att det kostar något, och behöver kaninen vård så är det lika bra att gå nu istället för senare då den blivit ordentligt sjuk för då blir det ännu dyrare

Jag tackar för svaren. Men eftersom hon inte kliar sig har jag lite svårt att tro att det är kvalster för då borde hon klia sig. plus att det blivit lite bättre sen ja slutade tvätta henne med schampot men är lite svårt att säga eftersom det inte gått så lång tid efter att ja slutat med det.Men som sagt hon är på bättringsväg.

ett tips är att lägga undan kanske 20-50kr varje månad i en djurkassa som går till bara veterinärändamål om/när det skulle behövas.

Jag tvättade henne ca 1 gång varannan vecka för att det fastnade bajs o sånt vid baken.. så frågade på en zoo affär och då sa dom att ja skulle tvätta med det schampot. Jo ja ska börja lägga undan pengar till det.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Nominous
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
T
Övr. Hund Jag köpte fästinghalsbandet Scalibor vet. 0,76 g till min japanska dvärgspets. Den verksamma substansen är deltametrin som tillhör den...
2
Svar
31
· Visningar
15 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka