Hjälp min häst tappar muskler!!

B

**BORTTAGEN**

Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Det är nämligen så att min 8-åriga islandsvalack har tappat sina muskler och jag vet inte varför. Han rids numera 6 dagar i veckan, han tränas 4 dagar i och 2 dagar rids han bara ut och rör på sig, då jobbas han ingenting. Han har en foderstat som är sammansatt av kunniga människor. Nu har jag fått höra lite olika skäl till varför det kan bli så här, b la att en häst inte ska ridas 6 dagar i veckan. Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra? :confused:

Tacksam för hjälp

Ja, det är maten.
Det är nu som det märks om det blivit för litet proteiner i vinterns foderstat.
Hästen kan också behöva en avmaskning nu om inte betena har varit parasitfria.

Hej!
Tack för svaret.
Jag har också tänkt att det är maten, men när jag fick min foderstat gjord, sa de att han då fick ett för stort överskott av protein pga att han fick hö som är väldigt proteinrikt och även havre. Nu får han bara hö, betfor och KRAFFT Pony, mineraler och B-vitamin.
Han är avmaskad i oktober om jag inte minns fel.
Men du tror alltså inte att det har med att han skulle ridas för mycket?

Hur klarar sig de andra hästarna som har samma hö? Det är inte alltid analysen stämmer.

Tränas hästen för hårt kan det möjligen vara en fråga om överansträngning, men det verkar inte troligt. Har du kollat tänderna förrresten? Om hästen har ont kan det vara svårt att tugga. Hur fodrar ni, kollektivt i hagen när det gäller hö? Får din häst sin andel?

De andra hästarna är det inga problem med och tänderna är precis kollade.
Frukost kraft får han i boxen och sedan får de frukost och lunch höt ute i hagen. Han står inne på nätterna och får du 2 kg mer hö än de andra hästarna. Det är så klart svårt att veta hur mycket han får i sig i hagen, men det är en lugn och liten flock, och även om han är lite lägre i rang så äter han desto fortare är t ex ledarhästen så det borde jämna ut sig i slutänden.

Jag tror också på fodret. Även om du har fått foderstat räknad på din häst så är det inte alltid det stämmer ändå. Jag tror på för lite protein. Kan inte tänka mig att det skulle vara för mycket motion. :confused:

KRAFFT Pony, ett dyrt pelleterat hö. Rena skämtet.
Ge någon proteinrik mat i stället, havre är mycket bättre.

Han är avmaskad i oktober om jag inte minns fel.
Då kan det behövas igen nu. Vilket preparat? Och har de bytt hage eter det? I år så kom vintern sent så parasiterna var aktiva till långt in i December.

Men du tror alltså inte att det har med att han skulle ridas för mycket?
Det tror jag faktiskt inte att du skulle orka med själv. Man kan rida väldigt mycket om man bygger upp hästen på rätt sätt, men man får ju se till att utfodra hästen därefter.

Mat, avmaskning och välskötta tänder brukar göra susen.

Vad ger ni era isisar att äta och hur ofta? Alla hästar behöver ju självklart olika mycket men då kanske jag få en uppfattning om andra hästar.

Jag har gjort en tråd på Foder där den här frågan passar lite bättre, tack för svaren.

Jag har haft en stor islänning som jag tävlade endel. Han fick 8kg hö 1kg havre, betfor + mineraler. Hanklarade sig bra på det, men det är ju olika på olika hästar såklart !
/Tess

Jag skulle också satsa på att det är fodret som är boven i dramat.
Men, för att räta ut några frågetecken ang träning och muskelbyggande.
Vid muskelarbete, dvs när hästen jobbar så pass hårt att musklerna ansträngs, då bryts musklerna ner. För att de ska byggas upp igen (och även då bli en aning starkare/större) så kräver musklerna 48 timmars återhämtningstid, tränas musklerna innan dess så bryts de ner mer istället för att byggas upp. Dels behöver musklerna näring (alltså foder).

Så muskelarbete bör man inte göra oftare än varannan dag. Däremot så kan man ju jobba hästen på andra vis de andar dagarna. All ridning är inte muskelansträngande arbete, sålänge hästen har en god grundstyrka och är rel välmusklad och ryttaren inte är jättetung. När jag ride rmina hästar, då se rjag det som muskelansträngande arbete. Iaf om jag rider en lite längre stund, dock inte på hingsten som är en riktigt muskelknutte.
Märkte jag att min träning inte har önskad effekt på min häst och den istället för att bli starkare tappar muskler så skulel jag trappa ner på ridandet till ca 3 ggr i veckan, och sedan jobba två av dagarna från marken och låta hästen vila två dagar. Rida muskelansträngande två av de gångerna och kondition´/utan krav en av gångerna. Från marken tex tömköra med krav på samling och mycket muskleansträngande jobb framförallt i skritt och en gång att ha hästen kanske som handhäst/löslongering eller liknande.
Sen skulle jag låta hästen vila helt två ggr i veckan som "totalåterhämtnings dag", med eventuellt någon form av lydnasdträning, promenad etc på en av dagarna

En vecka skulel då kunna se ut såhär
måndag- ridtur med tex mycket samling och bärighet, effektiv träning
tisdag - löslongerad
onsdag - ridtur, effektiv träning
torsdag - vila
fredag - tömköra med krav på samling
lördag - oansträngande jobb från marken ex rolig hinderbana, lastningträning, flytta för hjälper etc etc
söndag- rida utan krav

så skulle jag gjort..

Lycka till!
Ella

Tack för ditt råd. Jag är så tacksam för alla tips jag kan få.
Jag tycker att jag varierar träningen så mycket jag kan, longering, löslongering, kondition, dressyr etc.
Jag har en medryttare som rider 2 dgr/veckan, hon rider bara ut i skogen utan att jobba honom något. Därför tycker jag ju att han borde använda olika muskler då jämfört med när jag rider, eftersom jag tränar dressyren, samlingen och tölten tex. Och sedan har han en vilodag. Men som sagt, jag kanske får prova med 2 vilodagar och se om det blir bättre.

Min stora kille får 6kg hö, 5hg krafft protein 5hg krafft grund. Han rids ganska måttligt, 3 ggr i veckan medelhårt. Han har inte tappat muskler, tvärtom. Bra mat, bra motion alltså inte nedbrytande.

5hg krafft protein

Ren protein som tillförs hästen, skall inte överstiga 1 hg per 100 kg kroppsvikt och dygn. Överfodring kan ge hästen problem, inte alltid på en gång det kan komma senare. Det fall jag tänker på nu, fick en kraftig akut fång och fick sen fara till trappalanda. Detta kunde man relatera till just en överutfodring av ren protein, där hästen fått mer än vad kroppen klarat av.

Kan ju tillägga hur mycket foder våra ridhästar får
hingstarna (som gör av med mycket energi då de rör sig mycket i hagarna, samt håller sig alltid smala *suck* ). De rids ca 2 ggr per vecka, jobbas från marken ca 4 ggr
fri tillgång på bra hö
(innan blötlagt)
1 kg havre
3 dl betfor
ca 3 hg luzern
plus mineraler (biotin, oöverträffbart!)
Lýsi
Vinäger
alger

muskelfattighet kan ju också bero på vitaminbrist! :idea:

Tycker också det låter som proteinbrist. Vad har du för värden på höet och hur mycket av det får/äter han per dygn?

Vi har analyserat dåligt hö och enligt foderstaten (gjord av Krafft) ska våra hästar ha minst 5hg. Den som gjorde den VET att jag har en lättfödd isis. Han väger ca 440kg nu. Jag tar emot alla råd och är inte låst. Men får man inte fång av för mycket kolhydrater om det är foderrelaterat? Vi har inga snabba foderbyten.

Hej!
Hur är din häst till lynnet? Omgivningen?
Viktminskning kan orskas av inre stress, som inte syns utanpå. Vad tycker han om hagkompisar/boxgrannen etc?
Våra islänningar är superduktiga på att verka kola och stänga av, eller åt andra hållet, flippa ur.
Skenet kan många gånger bedra.
:banana:Mvh

Två gånger har jag haft problem med att musklerna "runnit" av. Den första gången var det ett sto som inte fick vila när hon satte päls. Fram på vintern magrade hon av, förmodligen för att hon fått för dålig kvalitet på pälsen och frös? Den andra gången var det en vallack som fick erlichia. Det var på sensommaren.
Lycka till
mvh Ingrid :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst