Jag skulle också satsa på att det är fodret som är boven i dramat.
Men, för att räta ut några frågetecken ang träning och muskelbyggande.
Vid muskelarbete, dvs när hästen jobbar så pass hårt att musklerna ansträngs, då bryts musklerna ner. För att de ska byggas upp igen (och även då bli en aning starkare/större) så kräver musklerna 48 timmars återhämtningstid, tränas musklerna innan dess så bryts de ner mer istället för att byggas upp. Dels behöver musklerna näring (alltså foder).
Så muskelarbete bör man inte göra oftare än varannan dag. Däremot så kan man ju jobba hästen på andra vis de andar dagarna. All ridning är inte muskelansträngande arbete, sålänge hästen har en god grundstyrka och är rel välmusklad och ryttaren inte är jättetung. När jag ride rmina hästar, då se rjag det som muskelansträngande arbete. Iaf om jag rider en lite längre stund, dock inte på hingsten som är en riktigt muskelknutte.
Märkte jag att min träning inte har önskad effekt på min häst och den istället för att bli starkare tappar muskler så skulel jag trappa ner på ridandet till ca 3 ggr i veckan, och sedan jobba två av dagarna från marken och låta hästen vila två dagar. Rida muskelansträngande två av de gångerna och kondition´/utan krav en av gångerna. Från marken tex tömköra med krav på samling och mycket muskleansträngande jobb framförallt i skritt och en gång att ha hästen kanske som handhäst/löslongering eller liknande.
Sen skulle jag låta hästen vila helt två ggr i veckan som "totalåterhämtnings dag", med eventuellt någon form av lydnasdträning, promenad etc på en av dagarna
En vecka skulel då kunna se ut såhär
måndag- ridtur med tex mycket samling och bärighet, effektiv träning
tisdag - löslongerad
onsdag - ridtur, effektiv träning
torsdag - vila
fredag - tömköra med krav på samling
lördag - oansträngande jobb från marken ex rolig hinderbana, lastningträning, flytta för hjälper etc etc
söndag- rida utan krav
så skulle jag gjort..
Lycka till!
Ella