Hjälp min häst tappar muskler!!

Han är pigg och glad och älskar sina kompisar. Däremot så var han väldigt trött och seg vid pälssättningen och det blev inte direkt någon vila, så det kanske kan vara en orsak.. :confused:

Jag är mest insatt i araber ( för distansritt) men har oxå en islandshäst. Gemensamt för dessa är ju musklerna dock!

Jag tycker att du måste göra något. Prova med varannandagsridning. Det gör jag med mina distanshästar. En muskel som ständigt arbetar har ingen chans att återhämta sig. Det tar så långt som 48 timmar innan en muskel har återhämtat sig från mjölksyrearbete.

Därför är vila lika viktigt som träning! Och i övrigt verkar den ju helt frisk?

Rör han sig i hagen så räcker det! Var noga i ridningen att han får stretcha i lång och låg form efter arbetet. Lätta lite i sadeln då. Det brukar vår isis älska efter dressyrpassen!

Lycka till!

Sv: Hjälp min häst tappar muskler!!

Hej

Vet inte hur man gör för att ställa en fråga?

Är det ngn som kan förklara hur man gör?

Tack på förhand

Sv: Re: Hjälp min häst tappar muskler!!

men testa en period att rida han 5dagar i veckan då....och mer ut i skogen över stock och sten ev en längre vila för hans kropp hur gammal e han/hon?

Sv: Hjälp min häst tappar muskler!!

Öka proteinerna, och rid i skogen i riset, alltså inte på stigen. Hoppa banor med små hinder, etc 30-40 centimeter. Galoppera länge men samlat. Rid mkt i uppförsbacke. Om jag ökar konditionen på en häst så har jag alltid 2 dagar ledigt och efter den lediga dagen joggar jag alltid upp extra länge innan det hårda arbetet börjar.

Sv: Re: Hjälp min häst tappar muskler!!

Brolinskan skrev:
Kan ju tillägga hur mycket foder våra ridhästar får
hingstarna (som gör av med mycket energi då de rör sig mycket i hagarna, samt håller sig alltid smala *suck* ). De rids ca 2 ggr per vecka, jobbas från marken ca 4 ggr
fri tillgång på bra hö
(innan blötlagt)
1 kg havre
3 dl betfor
ca 3 hg luzern
plus mineraler (biotin, oöverträffbart!)
Lýsi
Vinäger
alger

muskelfattighet kan ju också bero på vitaminbrist! :idea:

är vinäger bra att bara ge hästen sådär? jag gav min eksemhäst det i sommras men bara för eksemen..tycker du man ska fortsätta med äppelcidervinäger, hur mycket?
jag ger henne dessutom alger..carrageen, för hennes bronkit..men vad finns i sådant? hur mkt proteiner/mineraler o.s.v i typ 1 liter..? det kanske du inte vet men det är värt att fråga :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar