Hjälp, min häst sparakar bakut!

M

Marie87

Min lånehäst på 4år har börjat dumma sig ordentligt när vi rider, det spelar ingen roll om han är ensam, med sällskap, går först eller sist. han har sen en tid tillbaka börjat göra STORA bakutsparkar när man ska börja gallopera och ibland i traven. en spark går att sitta kvar i men nyss började han göra serier i bakutsparkar och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag hade min spanska sadel som nästan inte går att åka av i. jag vet inte vad jag ska göra längre och det är inte kul att rida ut på han. han har inte ont och sadeln/sadlarna ligger bra. det började när hans unghästskompis lämnade stallet och han har ''bara'' gammelfarbror kvar. det är bara rena dumheter han håller på med och han tar inte bestraffning och det hjälper inte om man driver på heller, det blir bara värre. han får nästan inget kraftfoder och har stor kuperad hage men har iallafall för mycket energi. jag rider han varrannan dag 1tim eller mer och med 2 hästar till (och andra djur och jobb) så kan han inte få mer tid. Jag börjar tappa lusten att ha honom kvar och det är meningen att jag så småningom ska hopptävla men det går inte så som han håller på nu. är det någon som har erfarenhet om detta, snälla jag behöver hjälp att ''knäcka'' honom så han blir en snäll och trevlig ridhäst igen för det har han varit.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

När vart han inriden? Har han fått en ordentlig vila efter det? Han är bara fyra år,han kanske behöver vila och bara gå i hagen kanske en månad eller två för att kunna smälta allt,och börja tycka att det är kul igen.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Din häst gör inte så för att vara djävlig mot dej, den försöker tala om att någonting är fel och det kommer han att göra tills du har lysnat eller tills han ger upp och inser att du inte tänker lysna på han oavsätt hur mycket han skriker om att någontig är fel, det kan ta olicka lång tid och vissa hästar kan bli livsfarliga om man inte lysnar eller tror att hästen bara djävlas.
Det är upp till dej om du vill lysna på hästen eller knäka han.

Vad som kan vara fel kan vara vad som hälst, ont, behöver vila, utrustning som inte passar mm.

Kan inget om hur man knäker hästar men kan berätta om min häst och varför han började kicka under ridning.

Först började han att kicka när vi fattade galopp och då mer i vänster än höger, först avfärdade jag det med energi och lysnade inte på han.
Efter ett tag började han hoppa av närmare hinder villket han inte gjort tidigare och först då inser jag att någontig är fel.
Åker till en ATG klinik och åker därifrån utan dom hittar några fel på han och med orden unghäst fasoner, vist om det "bara" hade varit kickarna hade jag troligen köpt det.
Åker med han till en ostiopat som får kolla igenom han då visar det sig att hästen har späningar i muskler i området runt bärbenet på vänster sida och några mindre späningar i kors och länd (ostiopaten bara tittar på mej och skakar på huvudet och säjer "han har ont, riktigt, riktigt djävla ont") .
Efter första behanligen inga mer kickar och åter sitt posetiva instälning till ridningen.
I sommar slarvade jag med massagen pga mycket jobb så nu i hästas började han kicka igen men denna gången tog jag han till ostiopaten med en gång och nu har åter kickarna slutat.

Har fått äran att få följa med han när han har behandlat och insätt att meniskor är dåliga på att lysna även när hästar skriker till ägarna att någontig är fel.

Krm
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Bara en riktigt okunnig människa säger "det är bara dumheter". Du kanske stör hästen. Håller för hårt i munnen exv.

Hästen är bara 4, då får man ha lite överseende med att de inte sköter sig exemplariskt jämt.
Om det bara är ren överskottsenergi så kanske hästen behöver gå ute mer, och med fler/andra hästar.
För rida oftare på en så ung häst är ju ändå inte nåt bra alternativ..
Testat att longera hästen lite innan du rider?
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Hästen är väl trött, överarbetad, mer en en timma varannan dag är ganska mycket för en 4 åring som inte byggt upp sig än. Skaffa en tränare också som kan hjälpa till och se vart problemet ligger.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

far till en klinik och låt en veterinär gå igenom hästen. Sedan en ET, Kiropraktor, massör el dyl. Hittar ingen några fysiska fel, låt hästen vila en period och börja sedan rida igen på en låg nivå och öka successivt och se om problemen kvarstår. I igångsättningen efter vila kan du börja med att longera, tömköra och promenera om det känns lite väl våghalsigt att hoppa upp och rida på en 4åring med överskottsenergi.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Jag tror nog att du ska skaffa dig en äldre häst, eller ta ett par steg tillbaka och verkligen fundera och ta reda på vad du gör med din unghäst och vad som är rekomenderat att göra med en 4 åring...
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

men vet bara att han fått stå och göra ingenting i ca 1år och såklart har jag inte satt igång för tidigt eller för hårt.

Hästen är 4 år, den har stått och inte gjort någonting under 1 års tid. Du rider varannan dag 1 timma eller mer i uppenbart alla gångarter. Det säger ju bara där att du går för fort fram, 1 timma eller mer varannan dag är mycket för en sådann häst.

Ta det lugnt med ridiningen och rid inte så länge i taget, låt hästen få en chans att bygga upp sig så den orkar.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Nu är du på Buke och då kan man få en del "brutala" svar. Men ditt första inlägg säger en del om din inställning till hästen och det är det en del reagerar på. Oavsett hur många hästar du haft osv.
Du har fått en del tips så ta emot dom ödmjukt, och vettigt eller inte vem avgör det? Vi ser ju inte du och hästen, vi ser bara dina inlägg.
Lycka till.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Hästen är 4 år, den har stått och inte gjort någonting under 1 års tid. Du rider varannan dag 1 timma eller mer i uppenbart alla gångarter. Det säger ju bara där att du går för fort fram, 1 timma eller mer varannan dag är mycket för en sådann häst.

Ta det lugnt med ridiningen och rid inte så länge i taget, låt hästen få en chans att bygga upp sig så den orkar.

äntligen en vänlig människa. jag har ridit hästen sen i augusti. började i med skritt pass på 20 min med 3 dagars mellanrum eller mer sen ökat suksesivt och lite i taget, det var rätt nyligen jag började gallopera så jag anser inte det gått för fort.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Det finns en tumregel om unghästar som lyder att man ska rida så många dagar/ vecka som hästen är gammal. EN häst som är 4 ska alltså ridas ungefär 4 dagar/vecka. Sedan är 1 timma lite för långa pass för en så ung häst. Försök att i så fall rida lite kortare pass så hästen orkar.

Du har säkert satt igång den på ett bra sätt men du kan inte rida en häst som är 4 på samma sätt som en vuxen häst. 20-30 minuter är mer lagom, naturligtvis lite beroende på vad du gör. Ett skrittpass kan ju vara längre än ett pass på ridbanan :)

Det bästa tipset jag kan ge dig, förutom kortare ridpass, är att ta hjälp av en tränare som kan se er live och försöka lösa problemet tillsammans med dig och hästen :)
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

äntligen en vänlig människa. jag har ridit hästen sen i augusti. började i med skritt pass på 20 min med 3 dagars mellanrum eller mer sen ökat suksesivt och lite i taget, det var rätt nyligen jag började gallopera så jag anser inte det gått för fort.

Fast Augusti var bara för ca 2 månader sedan.
När vi red in vår unghäst så skrittade vi enbart i ca ett halvår, emot slutet kunde vi ställa lite krav och utbilda en aning. Släpptes på bete utan någon träning alls under hela sommaren för att sedan börja bygga upp på nytt under sensommaren. Hästen var då ca 4 år och vi återupptog skrittandet i säkert tre månader innan trav ens kom på tal.
Han behövde det och det skulle inte kunnat gå fortare heller.

Kanske din kuse känner att det är för mycket, även om du tagit det varsamt?
Med tanke på att han inte har någon att busa lika mycket i hagen nu så är det klart att lite kroppsform försvinner.

Det kanske är för hårt under ett pass?
Du skulle inte kunna rida honom en halvtimma (mer eller mindre) varje dag istället?
Han kan vara en sådan individ som behöver komma ut och 'rastas' varje dag utan att alltid ha en dag att samla energi under?!

Har han tröttnat på ridningen?

Han kanske vill prova något nytt. Vad gör ni när ni rider, är ni bara ute i skogen? Provat att träna honom för handen?
Min erfarenhet är så att unghästar ofta lessnar, speciellt om arbetet tenderar att vara 'hårt' varje pass.

En orsak kan vara att han helt enkelt testar dig. Har du ridit sedan augusti så kan det mycket väl vara en testperiod han hamnat i .

Om jag vore dig så skulle jag först och främst dra ner på ridtiden alt. öka antalet dagar & minska tiden. Prova på nya, spännande saker att träna på. Varför inte träna honom socialt á la karaktärsträning?

Ett boktips; Tänk som din häst - Michael Peace & Lesley Bayley
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Tömkör du honom? I sådant fall, kommer samma tendenser fram där, eller är det endast när du rider honom?

När man lever med barn, valpar, unghästar så tycker jag man ska tänka; glaset är halvfullt, inte halvtomt. Att inte använda ord som är negativa. Alltså i detta fall, inte tänka att knäcka, utan att bygga upp:)
Ni ska tillsammans bygga upp en förbättring.

Tänk positivt. Många bra tips har kommit in. Läs dem igen och analysera vilka som passar dig.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

När min var ung var han en riktig bockare.
Han var väldigt snäll att rida in men sen när han blev starkare så tyckte han att det var skitkul att galoppera och då kom bockningarna.
Han var inte elak utan glad och hade mycket energi så det enda som hjälpte var att rida ut och rasta honom ofta. Han gick fem dagar i veckan ca 30-45min per gång.
Var han riktigt på hugget så fick han bocka av sig i lina innan.
Min fungerade det heller inte att mana på som så många vill utan antingen fick man hålla sig kvar och vänta tills han bockat färdigt eller så fick man ta tag i honom, dra ner tempot och börja jobba.

Är hästen glad när han bockar med spetsade öron eller verkar han sur och irriterad?
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

Det är ingen ide att fler försöker svara på detta, jag får inte hjälp, bara banning. Bara en person har försökt vara trevlig och försökt hjälpa men inga andra. Så jag kommer helt enkelt inte läsa denna tråd mera och det spelar ingen roll om ni skriver mer eller inte men mig når det inte fram till. Jag kommer även ta bort min profil från bukefalos. Ävem om admin har gjort det till ett sånt dumt system så man inte kan radera sin egen profil utan måste vara utloggad i ett helt år innan man tas bort...
Det är sorgligt att ni alla ser mig som en djurplågare när jag försöker be om hjälp och blir bara sparkad på själv. Det är väl självklart att jag (och ägaren) försöker hjälpa hästen och eliminerar alla problem om den skulle ha ont.
Men jag säger igen, det är ingen ide att någon någonsin svarar mer i denna tråd, jag läser inte mer. Letar hjälp någon annanstans där vi får den hjälp vi behöver och inte blir bara bannade.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

När min var ung var han en riktig bockare.
Han var väldigt snäll att rida in men sen när han blev starkare så tyckte han att det var skitkul att galoppera och då kom bockningarna.
Han var inte elak utan glad och hade mycket energi så det enda som hjälpte var att rida ut och rasta honom ofta. Han gick fem dagar i veckan ca 30-45min per gång.
Var han riktigt på hugget så fick han bocka av sig i lina innan.
Min fungerade det heller inte att mana på som så många vill utan antingen fick man hålla sig kvar och vänta tills han bockat färdigt eller så fick man ta tag i honom, dra ner tempot och börja jobba.

Är hästen glad när han bockar med spetsade öron eller verkar han sur och irriterad?

stort tack du vänliga själ som faktiskt verkar vilja hjälpa. Det låter som vi har (du hade) samma problem. Men som jag skrev i mitt tidigare svar så kommer jag inte kolla i denna tråd mera. Skulle alla vara som du och vara trevliga när en person ber om hjälp skulle jag givetvis stanna men inte när man bara blir påhoppad och sparkad på. tack för försöket.
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

*Knapplån*

Nu har jag städat lite i den här tråden och hoppas att både trådskapare och trådsvarare, tar åt sig vad som skrivits i tråden och sköter den på ett trevligare sätt i fortsättningen. Jag tycker överlag att trådskaparen, har fått många bra svar på sina funderingar och jag önskar er lycka till med hästen och att ni kan börja nysta i rätt ände.

Mvh

Moderator
 
Sv: Hjälp, min häst sparakar bakut!

kl
Har inte läst hela tråden men tror inte din häst är dum eller jävlig. Mitt sto bockar och sparkar bakut när hon stått ett tag, bygger upp energireserven tror jag :p Kollad av vet och kiropraktor kan jag tillägga :grin:

Men din häst går ju ganska mycket redan, han kanske tycker att det blir för mycket? Rider min 4-åring fyra dagar i veckan 20-30 min inkl fram- och avskrittning om det är på bana, lite längre uteritter.

Det äldre stoet (hon som bockar) rids dock lite mer för annars svämmar hon över av energi och bus :p Brukar lina henne innan jag ska rida ut för säkerhets skull. Efter en två veckors vila för några veckor sedan hoppade hon till för något och bockade sedan av mig - när jag skulle börja skritta igång henne ute :o:rofl:

ops, såg inte att TS inte skulle läsa. jaja :p
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp