Hjälp min häst mår inte bra !

P

pomme

Mitt gamla halvblod vill inget längre. Sen tre veckor tillbaka vill han inte lyfta huvudet för att gå i form, han vill inte galoppera och inte trava. I vanliga fall är han en super posetiv häst som älskar att galoppa och jobba. Nu står han bara och hänger med trötta ögon. Inga svlnader eller värme finns varken i hovar eller ben. Han har slutat att rulla sig vilket annars är hans favorit sysselsättning.
Hans päls har blitt matt och stora tussar trillar av honom.
Han äter normalt och inget är ändrat i varken rutiner eller kost. Känner någon igen symtomen eller har några tips på vad som är fel är jag väldigt tacksam för svar. Mvh Mia :cry:

hade jag varit som du hade jag tagit ut vet.NU! Att pälsen faller av i stora tussar låter som en brist på något, om han inte brukar göra så när han fäller. Detta i samband med att han blivit matt i pälsen och att ögonen har mist sin glans verkar inte helt OK :crazy: Det har inte hänt något runt om honom som box/stallbyte kompis som har flyttat etc. Hur gammal är han??

Han kanske fäller vinterpälsen? Köp multivitamin, kan vara bättre än bara Bvit om vitaminer i höet minskat etc.

Han är 21 år,jag har fått en tid till ATG hästklinik i Malmö den 31 mars. Men jag var intresserad av att höra om någon hadde några tips på vad det kan vara. Jag har väntat så här länge pga att jag bara trodde han var hovöm pga en tidigare tappsko. Men i förrgår fick jag äntligen ut hovslagaren igen som inte kunde märka någon ömhet. Alltså är det förmodligen något annat. Vad som är mest märkbart symtom är att han inte vill lyfta på huvudet utan vill nästan släpa det i marken om man skrittar honom. Inte likt hästen som genast går i form i vanliga fall. Det enda som kanske har ändrats i hanns rutin är att ett nytt sto kommit till hans hage, något jag trodde skulle muntra upp honom lite, för han var dålig redan innan hon kom. Han är flockens ledare och älskar ston men han har inte ens besvärat sig med att jaga henne lite.
Mvh Mia

Något är ju fel när hästen tappar sugen (men det behöver inte vara dödligt allvarligt). Men jag skulle absolut inte ridit honom när han är så hängig, det kan ju förvärra det mesta. Låt honom vila (med vanlig utevistelse) tills du vet vad som är fel.

Tycker också du ska ta ut veterinär, ta blodprov, så du vet om det är en infektion eller någon brist han lider av. Kanske du ska göra ett träckprov också - han kan ha mask.
Det kan vara tänderna som strular - hur gammal är han? Äldre hästar kan få svårt att tugga maten när tänderna blir dåliga.

Det kan vara något så enkelt som pälsfällning. Det kan göra dem trötta. B-vitamin eller för all del multivitamin, kan hjälpa.
Det kan vara så att han gått hårt ett tag och helt enkelt behöver vila, fylla på reserverna. Formtoppar följs av formsvackor, och vila krävs om man inte vill överträna hästen.
Hur ser hans foderstat ut - räcker den för hans behov? Hur är han i hull och muskler? Ofta syns brister i foderstaten tydligast framåt vårkanten, så den kan behöva fyllas på, även om inget ändrats sedan tidigare. Äldre hästar kan också behöva lite högre proteinkvot i foderstaten, eller lite mer lättsmält protein. De kan få svårt att behålla hull och muskler.

Hur länge har du haft honom? Han har aldrig varit såhär vid tidigare pälsfällning t ex?

Hej jag har hafft hästen i 7år, han blev inköpt för 1000kr pga att han var utdömd och skulle gå till slakt. (Förslitnings skader i bakbenen). Han fick vila i 6månader efter att han kommit till mig, sedan en långsam igångsättning och på 7 år har han varit dålig en gång pga en hovböld. Så det är absolut inte likt honom att bli så hängig pga päls byte eller dyl. Han har vilat i tre veckor under förhoppning att han skulle bli lite bättre av sig själv. Jag har tagit någon kort skritt tur för att kontrollera om han känner sig friskare med med dåligt resultat. Han ska till ATGs hästklinik i Malmö den 31 mars jag hoppas att dom kan hitta vad som felar honom. Men kanske någon av er har en bra ledtråd då har man ju något att gå efter. Hästen är glupsk och har aldrig haft problem att hålla vikten snarare tvärt om. Mina 8 hästar har tillgång till en vinterhage på ca 30 tunnland och alltid tillgång till friskt vatten och fri tillgång till hö. Kan hästen verkligen bli så hängig pga b-vitamin brist. Jag börjar snarare tro att det är något riktigt alvarligt att han har väldigt ont någonstans men jag kan inte hitta det. Tänkte också på att det skulle kunna vara hans syn som förändrats att han inte ser så bra längre, blir dom hängiga av det? Men han är absolut inte blind han reagerar med att blunda på båda ögonen om man viftar lite.

Mvh Mia

Jag hade tagit blodprov på hästen, så fort som möjligt. Om han har någon form av infektion så blir det mycket lättare för veterinären när du kommer in på kliniken.
Lycka till.

Kan det inte vara att han fäller? Endel hästar kan bli väldigt trötta och matta då dom fäller. Hur har han regerat förr vid fällning?
Vad menar du med stora tussar, fäller han så han blir kal?

Håller med ovanstående, be om ett blodprov då du ska o kolla upp honom. Han kan ha början till en infektion i kroppen, därför han är så ovillig. Det behöver inte ge feber.

En bekants häst hade en gång hjärnhinneinflammation (ev orsakad av fästingar). Den lyfte inte heller på huvudet.

Jag är så DEPPIG det är fruktansvert att se sin gamla trotjänare mista livsglöden totalt. Vi har hafft så otroligt mycket kul tillsammans och då jag gått igenom stora livskriser har han alltid funnits som tröst och glädje. Jag vet ju att han e gammal och sliten, liksom sin matte levt ett tufft liv. Jag kan knappt tänka mig ett liv utan honom, SNÄLLA alla hästälskare håll tummarna för att han ska klara sig. Och Tack för alla tips
Mvh Mia

Självklart att jag håller tummarna! :banana:
Berätta gärna om hur det går, vad de sa på kliniken.

han kanske påverkas mer av pälsfällningen nu än tidigare för att han blivit äldre? Vet inte men det kanske är mer påfrestande för en äldre än en yngre?

låter inte alls kul!
Har en gamling hemma på 21 år också och det är inte kul om dom blir dåliga. Hoppas dom hittar någonting och att det går över sedan. Du får pyssla och dutta med honom så han känner sig omtyckt och så i alla fall. OM det bara är en trötthet för fällning så kommer han ju igen! Tala om vad dom sa efter besöket hos kliniken!

/Lycka till!!!

Hej Mia

Om din häst är så dålig som du beskriver så måste du ta ut en veterinär till honom på en gång! Har han feber? Detta är ett akut fall, definitivt inget du ska vänta med till slutet av månaden. En ATG-klinik kan inte hjälpa din häst mer än en distriktsveterinär i dagsläget, det handlar ju inte direkt om någon hältutredning.

Hej ! Jag har själv studerat hästen noggrant och faktiskt kom jag på vad som felar min gamle polare. Han vill inte lyfta huvudet pga nackspärr. Kasta mig genast på telefonen och fick hit en kot knackare som konstatera att jag hadde rätt, hon bonka till nån kota så hela Sverige måste ha hört hur det knaka, och konstatera att det var den värsta nackspärr hon någonsin sett på häst. Han visar ännu inga tecken på förbättring så min tid till klinik står kvar. Konstigt att inte kliniken reagera när jag förklara alla symtom och gav mig en akut tid. Jag e en kass hästägare som inte förstod tidigare SUCK. Hoppas min gamle vän klarar sig, undrar om hästar kan överföra smärta till människor? Jag har också fått nackspärr och kan knappt röra mig.

För några år sen blev min häst hängig och verkade tycka allt var tråkigt och han såg deppad ut. Det var på hösten vid pälssättningen. Jag började ge honom B-vit och det blev en helt ny häst! Han var långt ifrån 21 då, kanske 7-8.

Börja ge honom vitaminer och se om det gör nån skillnad. Det kan ju vara fällningen i samverkan med nackspärren som gör att han reagerar mer än vanligt. Men självklart tycker jag att du ska kontakta vet också.

Lycka till och ta extra väl hand om din häst och dig själv!

M.

Ring distriktarenb och ta ett BLODPROV. Det första du gör på måndag morgon.

EN häst tappar inte pälsen i tussar, blir matt och deppig etc av nackspärr. Och hade det varit en nackspärr hade han blivit märkbart bättre om nu kotknackarens behandling hjälpt.

Du verkar dock inte VILJA ta ut veterinär? Gång på gång har folk sagt att RING VETERINÄREN och se till att denne kommer ut och undersöker hästen och tar ett blodprov (och lyssnar på hjärta och lungor etc. Att ge hästen en vitamininjektion är heller inte fel).

Men du väntar och väntar, 'gnäller' här, ringer kotknackare och tycker att du har ju en tid på ATG i slutet av månaden. Men VARFÖR ringer du inte ut distriktaren? Nu är du ju snart vid din kliniktid men om de inte hittar nåt utan får vänta på blodprovssvaret får hästen vänta ännu längre, något som kunnat påskyndas/undvikas. Så VARFÖR är du så anti att ringa vet?

VARFÖR har du inte tagit ut en veterinät till din häst för länge sedan??? Det är din förbannade plikt och skyldighet som hästägare att göra det. Hästen har ju som jag förstått varit dålig länge. Jag anser att du borde tagit ut vet för undersökning och blodprov efter bara någon dag med dessa symptom. Och att försöka skylla det hela på en tappsko var bland det dummaste jag har hört.

Ta ansvar för din häst ring en vet NU istf att sitta vid datprn och oja dig :mad:

Håller helt med, du måste ringe veterinären NU! Jag skulle blivit jätteorolig om min 23-åring plötsligt blev hängig och ledsen, och satt himmel och jord i rörelse för att hitta felet... :crazy:

Alla gångar min häst har betett sig mot normalt så har det varit något allvarligt fel, fång, kolik eller en infektion. Är du rädd för vad vet. ska säga eller? :confused: Tänk såhär då, om du kommer till ATG och vet. där säger att vi kan inget göra, du skulle kontaktat oss för flera veckor sen. Hur kommer du då att känna dig?! :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka