Hjälp min häst mår inte bra !

Det var ju synd (eller passande i ditt fall..) att du klippte bort min motivering till att jag tycker utbildade veterinärer är bättre på att bedöma hur akuta fall är jämfört med oss bukeanvändare. :smirk:

Men det är ju bara att gratulera att ni har så många duktiga och lediga veterinärer i ert område!
Häromkring har vi 2 (inom kommunen) som är ok till att bedöma häst, och de är inte så lätta att få ut samma dag eller dagen efter om det gäller en hängig häst..
De är oftast fullbokade långt i förväg och får ta till sin fritid eller avboka andra när det gäller (enligt mig) verkligt akuta fall som kolik/ brutna ben el. dyl.

I detta fallet, där hästen äter som den ska, inte har feber, inte är svullen eller liknande, hade jag litat på klinikveterinärena att det kan vänta 4 dagar och då få en ordentlig genomgång som aldrig en distriktare på plats i stallet kan göra.

/cranberry

Åh.. var det din häst.. Jag läste den tråden för rätt länge sedan och blev helt förskräckt. Har aldrig hört talas om en sådan nonchalans från en veterinär :mad:. Tror för övrigt att det är bra att ifrågasätta. Kruxet är väl att lära sig att ifrågasätta på rätt sätt så att man inte trampar någon på tårna. :smirk:
Gott att pållen din har börjat få jobba lite nu.. Har själv en konvalescent hemma som precis har börjat få jobba lite nu och han är väldigt positiv till jobb, om man säger så :crazy: Klart att den snabba viktförlusten måste sätta sina spår.. Och han har ju en rätt stor kropp att hålla reda på, minst sagt ;)

Nej, jag klippte inte bort något för att jäklas med dig!

Om du läser tråden ifrån början, så berättar trådskrivaren att hästen varit hängig i flera veckor, och ja, jag tycker att det är oansvarigt att i ett sådant läge inte ta ut en veterinär omgående. Att man avvaktar några dagar är helt OK, tycker jag, men inte veckovis...

Hade det verkligen handlat om fyra dagar från att symptomen uppkom till att hästen blev checkad så hade jag inte sagt flasklock, men som jag tolkar ursprungsinlägget har ju hästen varit dålig betydligt längre än så.

Jag kan hålla med om att det kanske inte låter som ett superakut läge, där man skulle ha tvingat ut jourvet mitt i natten, men det finns ju mellanlägen mellan det och att vänta med en krafigt allmänpåverkad häst på en kliniktid flera veckor fram. Nog 17 får man ut en veterinär med några dagars varsel på de allra flesta ställen!?

Det är ju alltid svårt att diskutera sådant här på ett forum, stor risk för missförstånd. Man kan ju tolka det som om hästen varit hängig i ngr veckor men att det inte varit så akut.

Tyvärr har jag själv ganska dåliga erfarenheter av distriktsveterinärer, ska det till en riktig utredning så vänder jag mig hellre till en klinik. Man får väl hoppas att de som tar emot anmälan hör sig för om det aktuella fallet så de kan avgöra hur pass akut det är.

Jo, jag åker oxå hellre till klinik, men om du läser det första inlägget noga så framgår det att hästen har haft ett kraftigt försämrat allmäntillstånd i flera veckor, och då tycker inte jag att det borde vara mkt annat att välja på än att få ut/åka till vet omgående. Sedan kan det ju vara så att man behöver åka till klinik även om man har haft ute en gårdsveterinär, men gårdsveterivären kan iaf bedöma läget initialt och ta blodprov för att hitta eller utesluta infektion e d.

Det jag vände mig emot var inte att hon fick en tid på klinik några dagar efter att hon ringde kliniken, utan att hon låtit hästen stå med att så uppenbart försämrat allmäntillstånd i veckor utan att kontakta vet. Precis som det står i inledningen till detta forum, så ska man i första han kontakta en veterinär när man misstänker att hästen är dålig, inte söka hjälp av andra lekmän via internet.

Men det är ju bara att gratulera att ni har så många duktiga och lediga veterinärer i ert område!
Häromkring har vi 2 (inom kommunen) som är ok till att bedöma häst, och de är inte så lätta att få ut samma dag eller dagen efter om det gäller en hängig häst..

Ett BLODPROV kan vilken 'koveterinär' som helst ta. Vi har en hästrädd, okunnig och 'pucko' distriktare här. Och han är den ENDA som finns om man inte inväntar jouren och ber en bön att det är andra distriktet som har jouren. Icke-akuta grejer kan man försöka få tid hos en privatpraktiserande vet som kommer hit några dagar varannan/varje vecka. Men man får sällan tid samma vecka.

Men blodprov är det ju inga problem med, det ringer jag hästrädda puckodistriktaren för (om det inte är Kele det handlar om *s*). Och det är BLODPROV som det diskuterats om, blodprov, lyssna på hjärta och lungor och en vitamincoctail var det jag ansåg hon skulle ta ut distriktet för. och det klarar som sagt vilken koveterinär som helst!

När jag har ringt till ATG har det inte varit veterinärer som bokat in tiden (därför inte lätt att uttala sig om huruvida de är värda sitt namn eller inte) så det gäller som du säger att presentera hästen som ett akutfall eller be att få tala med veterinär...

Jag tror dessvärre inte trådskaparen är medveten om att det inte är en veterinär som svarat i telefon och kunnat avgöra hur akut fallet är.

Ha, ha! Tur för din "puckodistriktare" att han INTE är hästintresserad o därmed inte surfar på Buke. Hans självförtroende skulle åka ända ner till Australien om han såg alla dina kommentarer om honom :D :D :D

Ok, isf har jag missuppfattat läget och då ber jag om ursäkt.
Jag trodde att hon ringt kliniken på fredagen (samma dag som inlägget är inlagt) och fått tid på onsdagen (idag). Det tyckte jag inte var lång tid och alltså ingen anledning att ta ut gårdsvet innan dess.

Att hästen varit hängig i ett par tre veckor förstod jag, men inte att den varit jättehängig (=veterinär-sjuk), utan jag trodde att det först nu blivit så pass att hon ansåg att utredning krävdes..

Där ser man hur olika man tolkar uttryck (exvis "hängig", det anser jag vara "inte riktigt som vanligt, vilket de ju ofta blir på våren med fällning och allt, men inte sjuk") och skriften i övrigt.

mvh, cranberry

Ja, rädda gårdsveterinärer finns det ju tyvärr gott om.

Har ett exempel på en här som kom ut till en stallkompis vars häst var totalt blockhalt v bak, dock inte jättesvullen. Hon ringde jour akut. Vet kom ut, tittade in genom gallret, sa att det var ingen fara, låt den vila några dagar och blir det inte bättre så åk till klinik. Däremot hade hon stora klagomål (skrevs tom upp i protokollet) på hästens pälsskav på bogen och vid skänkeln. Avancerat djurplågeri enligt vet.
Detta kostade en tusing.

Ägaren lastade hästen och åkte direkt till klinik. Inga anmärkningar på pälsskav :smirk:, men väl en ordentlig spricka i bakbenet som ledde till gips och låååång konvalecent.

Solskenshistoria va?! :crazy:

I övrigt var det missuppfattning från min sida, se svar till ako.
Jag trodde hästen varit hängig enligt min definition, alltså inte helt som vanligt, men heller inte dålig. Och då låter iaf jag hästen vila, få extra vitaminer och ompyssling någon vecka innan jag tar ut veterinär, alla kan ju inte vara på topp jämt. Särskilt om jag vet att det är något speciellt på gång, som nu, pälsfällning..

Hoppas på att vi får rapport vad det var med kusen idag eller imorgon?!

/cranberry

Det är nog olika från klinik till klinik. På de två jag väljer på när jag åker så svarar alltid veterinärer på morgonen så man kan få korrekt information och bra rådgivning.
Ringer man däremot mitt på dagen får man bara en receptionist i luren, men det brukar de säga om man ställer frågor om något specifikt.

Så låt oss inte bestämma även vem hon pratade med när hon ringde, förutom allt annat som lagts i munnen på henne.. :smirk:

/cranberry

JO, det är också vad jag tolkar in i 'hängig'. Däremot klargjorde hon ju i övrigt i texten hur den var och då har det enligt mina definitioner gått över till 'sjuk'.

och om man ringer och säger exvis 'hängig' till en klinik så misstänker jag att de tolkar som vi, dvs lite ur slag, lite matt, inte riktigt som den brukar vara och inte såsom hästen beskrevs här. Och där någonstans tror jag svaret till varför inte en akuttid finns.

Men den ska väl in idag va? Jag håller tummarna att de hittar vad det är!

Hur gick det på kliniken igår? Hoppas det inte var så farligt
-nyfiken

Hälsn P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka