Hjälp min häst mår inte bra !

Kan hästen verkligen bli så hängig pga b-vitamin brist.

Jag är ingen hejare på häst/veterinärmedicin men jag vet att B-vitaminbrist hos människor kan orsaka allt från demensliknande tillstånd till avmagring, håravfall och depressioner. Hästar är ju också däggdjur så det kan ju hända att de får liknande symtom.

Öh? Du ringde en kotknackare som klippte till din sjuka häst i nacken så att det small, hästen mår fortfarande lika dåligt men du är nöjd?

Håller med Alex, Ako och Centaur, ring veterinär omedelbart, detta är ju rena skämtet.

Jag är ingen hejare på häst/veterinärmedicin men jag vet att B-vitaminbrist hos människor kan orsaka allt från demensliknande tillstånd till avmagring, håravfall och depressioner. Hästar är ju också däggdjur så det kan ju hända att de får liknande symtom.

Bara det att B-vitaminbrist aldrig konstaterats på häst.

Sen finns det individer som har det tufft vid pälsfällning, och som är hjälpta av en vitamincoctal/b-vitamininjektion. Men jag har aldrig hört om någon som blivit SÅ dålig som trådskrivarens häst.

Jag tänkte på en sak.. Just det här med att den är hängig och inte vill lyfta på huvudet kan vara ett tecken på leverproblem har jag för mig. Jag vet att om en häst har kraftigt försämrad leverfunktion kan den få neurologiska problem och jag har för mig att det kan yttra sig på det viset. Bara en vild gissning, men det kan ju vara värt att kolla när de tar blodprov.. Håller tummarna att det går bra.

Men hon har ju en tid på ATG-kliniken det är inte så lätt att komma akut, det som inte är alldeles akut får vänta. Möjligen har det blivit mer akut med tiden, då kanske hon kan ringa igen till ATG och be att få komma tidigare.

Men hon har ju en tid på ATG-kliniken det är inte så lätt att komma akut, det som inte är alldeles akut får vänta. Möjligen har det blivit mer akut med tiden, då kanske hon kan ringa igen till ATG och be att få komma tidigare.

Titta när hon startade tråden. Det har gått ganska länge i väntan på tiden. Och hon har kunnat ringa distriktaren och fått ett blodprov taget SAMMA DAG som hon ringde.

Akuttider på ATG har *aldrig* varit minsta problem när jag ringt. Dock så beror det ju VÄLDIGT mycket på HUR man 'presenterar' fallet. Jag har MYCKET svårt att tro att hon sagt det som hon skrivit här, för då finns det inte en veterinär värd namnet som skulle tycka 'ja du får en tid om några veckor' utan endera får du tid direkt eller så hänvisar de dig till distriktaren (lite beroende på vad det är och hur mycket tid de har).

Så jag skulle tro att det hela framlades på ett HELT annat sätt till ATG.

Jag har ringt både om svår allergisk insektsreaktion, kolik och föl med upprätade knän, en misstänkt fissur alt senskada etc. De två första är på ATG Täby, de två sista ATG Gävle. I alla fyra fallen så fick jag tid dagen efter. (koliken samma dag men jag hade för lång resväg för att hinna innan de stängde). Och de gånger jag ringt akut men de verkligen haft knökfullt har det hänvisats till distriktaren.

Men däremot, ringer man och säger att 'min gamla häst är lite hängig' så får man ingen akuttid, och jag tror det är snarare så det framförts än det vi fått höra här. Och då är det helt förståeligt att man får en tid senare. Samma sak med hälta, blockhalt häst tas in omedelbart, en hältutrdning kan få vänta några veckor.

Men hur det än är så sitter människan här och berättar om vad som är en rejält dålig häst, talar om att hon lider och mår fruktansvärt av att se sin gamla trotjänare må som den gör, men ringer INTE distriktsveterinären?

Men hon ringde ju den 26 mars och fick tid den 31, det är mindre än en vceka. Min häst var blockhalt och min hovslagare trodde det var en hovbensfraktur en fredag och jag fick verkligen tjata mig till en tid på måndagen. De var ganska otrevliga mot mig och sa att "om hästen kommer och den inte är halt så skickar vi hem dig igen".

Men hon har startat tråden i fredags och fick en tid nästkommande onsdag.. Är det jättelänge verkligen?

Givetvis kan ingen av oss veta hur hon presenterat fallet, men man får väl förmoda att det presenterats som här eftersom det är gjort samma dag.
Om INTE- då är det dåligt! Men man ska inte alltid anta det värsta om folk. :mad:
En veterinär vet nog bättre hur fallet ska behandlas än 10 av oss bukeanvändare! Tycker jag.

De kanske hellre sparar akuttider till hästar med brutna ben/kolik och annat än till en häst som är allmänt nere, hängig och olustig? Givetvis förtjänar den vård också, det är inte så jag menar, men det måste väl finnas graderingar även på akutfall?

Och veterinärer på klinik är oftast bättre förberedda med exvis bättre utrusning, så jag skulle hellre få den undersökt där än hemma på gårdsplanen av distriktsveterinären.

mvh /cranberry

Men hon ringde ju den 26 mars och fick tid den 31, det är mindre än en vceka. Min häst var blockhalt och min hovslagare trodde det var en hovbensfraktur en fredag och jag fick verkligen tjata mig till en tid på måndagen. De var ganska otrevliga mot mig och sa att "om hästen kommer och den inte är halt så skickar vi hem dig igen".

Vad har ni för underliga kliniker där du bor? Och finns det inget annat att åka till om de är sådär?

Det undrar jag med! Nu har jag varit förskånat från större skador, men då jag skulle besiktiga min nya häst på klinik innan köp så fick vi en tid samma dag!! Detta var Skara.

Någon nämnde leverproblem. Väldigt typisk för ej fungerande/ mkt nedsatt leverfunktion är att hästen trycker huvudet mot väggar. Det är visst inte ovanligt på gammla hästar, dock har jag aldri sett något fall själv.

Just det.. Det var det jag hade någonstans i bakhuvudet. Men det borde nog ha gått rätt långt för att nedsatt leverfunktion skall ge de symptomen. Men det borde ju visa sig vid en relativt enkel blodanalys..

Håller med dig! Känns inte nödvändigt att gå alltför hårt åt någon som redan är väldigt orolig och spekulationer om lathet och snålhet leder ju ingen vart..

En annan sak jag tänkte på är att det rent generellt kan vara svårt att få veterinärer att komma för en allmän hängighet om man inte har något konkret att gå på som tex hosta. Hos distriktarna hemma så skulle jag med nästan 100% sannolikhet få svaret återkom om en vecka om det inte har blivit bättre..

Till trådskaparen : Hoppas att allt löser sig..

*lånar knapp hej vilt*
Jag har haft ute distriktaren för just hängighet som tog ett blodprov och tyckte att vi skulle "vänta och se", hästen hade magrat också. Dist. tyckte inte att det var sååå farligt men jag valde att köra till klinik och hästen blev kvar över 1 vecka för tester och diverse undersökningar. Visade sig vara en tarminflamation som nu är kurerad, hade jag bara gått på distriktarens rekomendation så hade han varit en väldigt sjuk häst idag. Summan av kardemumman är att alla hästägare har inte käften med sig och de flesta av oss litar trots allt på veterinären och vad denne rekomenderar, om det nu är så att trådskaparen när hon ringde och bokade tid fick till svar att "inte akut kom nästa vecka", så tycker inte jag att det är så jätte märkligt att man går på den linjen. Sen kan man ju ialla fall vilja ventilera sin oro här hos oss på Buke. Jag är själv en flitig "frågare" om saker som har med min häst att göra och jag har fått jätte mycket input från många av er och det är jag väldigt tacksam för. Därför tycker jag att man behöver väl inte hacka en massa om pengar och snålhet och allt vad det nu är, obetänksamt och okunnigt ja kanske det men INGEN människa är så perfekt och full lärd att den inte gör misstag.
Till Trådskaparen: Lycka till med hästen och jag håller tummarna för er.

Japp! Kunde inte sagt det bättre själv ;-) Man tenderar ju att känna sig lite halvdum om man ifrågasätter vet råd ibland..

Skönt att höra att hästen din är bättre förresten.. :D

Skönt att höra att hästen din är bättre förresten.. :D
Tack Inna! Jo han är bättre men nu har han tappat sin kroppskontroll istället :smirk:, tror att det har mycket med att göra att så mycket muskelmassa försvann. Så nu jobbar vi från grunden med tömkörning och lite longering över bommar och efter 4 dagar har han börjat kunna parera bommarna så han inte knäcker dom som stickor eller trampar på dom så han snubblar och går omkull :crazy:. Fast han tycker det är kuuuuul att få jobba lite :).

Men hon har startat tråden i fredags och fick en tid nästkommande onsdag.. Är det jättelänge verkligen?

Ja, med tanke på att hästen redan varit dålig ett tag är det väldigt lång tid.

En veterinär vet nog bättre hur fallet ska behandlas än 10 av oss bukeanvändare! Tycker jag.

Just det! Och därför vore det väl absolut på sin plats att ha ringt en veterinär (distriktarna och de ambulerande veterinärerna kommer ju faktiskt samma dag eller nästa...)

mvh /cranberry

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka