Hjälp, min häst har ont bakom öronen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare annapanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 594
A

annapanna

Hej!

För några veckor sen började min häst bete sig annorlunda vid ridning. Han har alltid varit lätt i handen men nu blev han så tung att jag knappt orkade hålla honom. När jag försökte aktivera honom och få honom att bära sig själv i en högre form (släppte jag efter på tygeln gick han helst med mulen nere vid marken) började han skaka på huvudet, ta tag i bettet, försöka sticka iväg och andra saker. Han blev riktigt irriterad av trycket där, gick och skakade på huvudet hela tiden. Lät honom ta det lugnt i 2 veckor ungefär med bara motion i grimma men det har fortfarande inte blivit bättre. När jag trycker bakom öronen vid en viss punkt blir han superirriterad! (Precis där skelettet börjar kännas ordentligt, ett par cm ner så det är inte exakt på kotan.) Jättetacksam för svar, vad ska jag göra? Kiropraktor? Equiterapeut? Vet? :( Till saken hör kanske att han är krubbbitare (går med rem dygnet runt) Han ömmar vid tryck framför denna, alltså inte på en punkt som den direkt rör honom på men det kanske kan ha ett samband ändå..:confused:

Sv: Hjälp, min häst har ont bakom öronen!

Ta bort krubbitarremmen , för alltid! Den gör ingen nytta.

Veterinär är en bra idé. Man ska aldrig ta ut en ET, massör eller liknande utan att ha varit i kontakt med en veterinär först. Finns ingen seriös ET som ens tar i en häst som inte varit kollad av en veterinär först.

Ta ut en veterinär, konstatera vad felet är och behandla enligt veterinärens anvisning.

Utan den krubbiter han oavbrutet =/ all boxinredning är klädd med metallkanter så är rädd att han sliter ner tänderna. När han har den på sig krubbiter han knappt alls. Han har haft den i flera år så det känns lite konstigt att detta ömmande (som kom så plötsligt) skulle ha med den å göra. Men inget är ju omöjligt^^

Min häst krubbiter och när hon stod på box klädde jag in boxkanterna i gummi, kanske kan vara värt att göra för tändernas skull för krubbitarremmen är ingen höjdare. Min häst står på lösdrift nu med fri tillgång på hösilage och krubbitningen har minskat väldigt mycket men det är ju inte alla hästar som funkar på lösdrift.

Krubbitning är ett inlärt beteende som oftast inte slutar även om hästens levnadssituation förbättras. När hästen krubbiter frisläpps endorfiner (lyckohormoner) som gör att hästen mår bättre, dessa är beroendeframkallande = de slutar inte även om de får en bättre stallmiljö. Genom att hindra dem från att krubbita (t.ex. med en krubbitarrem) kan de bli ännu mer stressade av att inte kunna frigöra sina älskade endorfiner och de kan må ännu sämre.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 405
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 146
Senast: tott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka