Hjälp! min häst fäller inte...

V

Ville

Hej!
jag behöver hjälp det är så att man häst fäller knappt någonting, han fäller lite på baken men ingenting på halden och på huvudet.
Det är så att han blev halt i början på året och fick stå på box vila i ca 1 månad, det var då väldigt kallt i stallet och han satte mer vinter päls!
Är det någon som har nått bra tips på hur man ska få bort all vinter päls? det är ju så fult!!

Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Hjälp! min häst fäller inte...

Kan den ha vitaminbrist?
Du kanske borde kolla med en veterinär och se hur det är med det där att man kan "kicka igång" fällningen med en B-vitaminspruta?
Det gjorde man förr iallafall.

// M
 
Sv: Hjälp! min häst fäller inte...

Ja om det lossnar lite så är det ju ändå på gång...:)

Fällningen av hästarnas päls stimuleras av ljuset så det spelar ingen roll om det inte blivit varmt ännu.

Om hästarna går med täcke hela tiden krävs det lite mer hjälp från oss människor med att få bort håret, det kan ju liksom inte ramla av innanför täcket. ;)

// M
 
Sv: Hjälp! min häst fäller inte...

är hästen gammal, kan det oxå bidra till att pälsfällningen kommer igång senare. men som föregående talare nämde så är en B spruta inte fel, man gör så "än i dag".
min gamla ponny behöver en B spruta varje vår för att komma igång med fällningen.
hon börjar fälla när dom yngre förmågorna är klara. :angel:
 
Sv: Hjälp! min häst fäller inte...

Försök med lite vanlig vetegroddsolja! Väldigt bra, tycker jag:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 215
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp