Hjälp! min häst drar i tyglarna

rocksar96

Trådstartare
Hejsan... Jag har en foderhäst som drar i tyglarna hela tiden och jag blir så irriterad. För han gör det precis när han går som finast och förstör alltihopa.:cry: Antagligen för att han vill komma undan arbetet. Någon som har något tips?

Sv: Hjälp! min häst drar i tyglarna

Antingen har hästen någon gång av en slump tagit fram nosen när inte ryttaren varit beredd så den får längre tygel så har han lärt sig detta att tar jag fram nosen får jag längre tygel, det kan också vara att hästen är irriterad av bettet men kan också gått till på överstående sätt. Rid för tränare och ta reda på orsaken. Är det det första alternativet håll kvar tygeln släpp inte efter och dra absolut inte tillbaka tygeln. Om du håller kvar tygeln drar ju hästen bara i sig själv dvs den förstår sin egen handling. Är den däremot irriterad träna din sits och din hand till mjukhet och följsamhet och kolla munnen./stina

Det är ganska vanligt att hästar gör så när de är trötta, eller om ryttaren är för hård i handen.
Fortsätt jobba hästen med MJUK hand, mkt säte och se till att ge hästen fler vilopauser.

Kolla även upp så sadeln ligger okej. Många hästar med ryggproblem slänger ner huvudet.

Så gjorde min medryttarhäst också i början, hon hängde sig i tyglarna. Problemet var jag, att jag krävde alldeles för mycket, för länge. Började rida henne för tränare, som hjälpte mig att hjälpa hästen.

Hejsan... Jag har en foderhäst som drar i tyglarna hela tiden och jag blir så irriterad. För han gör det precis när han går som finast och förstör alltihopa.:cry: Antagligen för att han vill komma undan arbetet. Någon som har något tips?

Det du beskriver är bland det bästa som kan hända! Det visar att hästen har ett sug/driv framåt och utan det kan du inte bygga vidare. Vad du än gör, ryck inte tillbaka tyglarna eller sluta rida. Fortsätt rida i läget så mjuknar det efter ett tag, men sluta absolut inte med det du gör!!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: lirco11
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 879
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar