Hjälp - min häst är feg!

M

milkyway

Hej!
Jag vet inte hur jag ska gå vidare eller vad jag ska hitta på för att min häst ska våga lite mera.
Ibland när jag ska hämta han i hagen vågar han inte själv gå upp till grinden om inte alla hästarna följer med. När vi rider ut vågar han inte gå mot vägen och när man tar med en annan häst går han på tå hella vägen och båda hästarna blir nervösa.
Jag har försökt sjunga och prata lungnadne för att han ska känna igen min röst och sedan bli lite argare när han inte gör som man säger. Men det är ingen metod som gjort någon större förändring.
Jag vet inte vad jag ska hitta på?
Någon med bra ideer?!

p.s han går med på ridlektioner för barn ibland

Sv: Hjälp - min häst är feg!

Jag tror inte han är feg. Han vågar nog, frågan är om han vill! Han trivs nog jättebra i sin lilla hagen med sina kompisar.

Miljöträning! Jag tror det bara är att träna och träna och träna och träna! Om han inte är vettskrämd för något är det bara att vara lite hård med han och tvinga han att gå förbi en läbbig brevlåda eller allt vad det kan vara...Annars kan du ju gå lite lugnare fram! Hoppas det går bra...

marieka skrev:
Jag tror inte han är feg. Han vågar nog, frågan är om han vill! Han trivs nog jättebra i sin lilla hagen med sina kompisar.

ja precis , oftast så är hästen inte feg , den vill eller inte vill helt enkelt! :D

Öva honom, gå ut och gå med honom, sätt honom i olika situationer där han tvingas vara lite modig. Ge honom små utmaningar och beröm honom varje gång han lyckas. Så växer hans självförtroende.

Min egen häst vägrade förut att gå ut ur spiltan om innan annan häst gick före. Nu rider jag henne ensam i skogen. I början var hon så rädd att man kände hennes hjärtslag genom sadeln, men nu är hon lugn och intresserad, nästan alla gånger ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 846
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.