Hjälp!!! min 1åring har blivit tjuvbetäckt!!

linhe063

Trådstartare
Mitt 1 åriga sto har under natten fått påhälsning av en lika gamal hingst på sommarbetet. Det går unghingstar en bit bort på ett annat bete och en har av okänd anledning rymt och tagit sig in till min häst. De som upptäckte det sa att han hoppat på henne och jag är nu rädd för att hon ska bli dräktig. Hingsten är naturligtvis tillbaka i sin hage och vi har hela dagen hållt på att förstärka staketen både hos mitt sto och även hos hingstarna.
Är det någon som har varit med om ungefär samma sak? Går det att göra "abort"? och vad kostar det unge fär i så fall? Skall det göras efter en viss tid eller kan det göras direkt? Hur lång tid har man på sig innan det är försent? (med tanke på semester och annat så kanske man inte får tag på en veterinär som kan komma ut direkt.):confused:

Tacksam för all hjälp

Sv: Hjälp!!! min 1åring har blivit tjuvbetäckt!!

Det går att spruta bort, hur länge det är möjligt är jag inte säker på med jag skulle gissa uppåt 1 mån ialla fall. Men ring till Vet omgående så får du ju svar hur snabbt de kan komma ut, och även om nu veterinären påstår att så små inte kan betäcka/bli dräktiga så stå på dig...

Om jag inte minns fel så går det att spruta bort innan 30dygn

Det går inte se på nåt sätt nu så är kort inpå utan avvakta tills det gått 16dygn (går nog möjligtvis att de ett par dagar tidigare också) och ultraljuda henne, finns ett foster så spruta bort det och kolla henne igen efter några dagar så det är borta, ser ni inget vid ultraljudet så kan du ju kolla igen för säkerhets skull efter ytterligare 10-12dygn.

Nu är det ju betäckningssäsong så du kan ju köra henne till en seminstation och få ett ultraljud gjort, min station tar 400kr för ett sto som är betäckt på annan station vilket även ditt fall borde hamna under.
De har ju också prostalgin (det är väl det som används? rätta mig gärna om jag har fel!) tillhands och kan ge henne direkt om det finns nån fosterblåsa

Lycka Till!

Ettåring är ju väl tidigt, men vet att de på Bollerup förra året levererade ett föl som inte var planerat. Unghingstar hade nämligen rymt och kommit in i några ungstons hage så hade ett 2årigt sto blivit tjuvbetäckt. De upptäckte inte det här för ens väldigt sent eftersom de bara trodde att hon la på vikt men efter ultraljud så fick de se att hon var dräktigt. Även fast hon bara var 3 när hon fölade så gick allt bra, både med mamma och föl. :)
Men som sagt, 1 år är helt klart för ungt. Ring vet. direkt.

Pratade med veterinären igår kväll. H*n sa att risken för att hingsten var fertil, redan vid 1 års ålder och med tanke på att hans testiklar inte har kommit på platsän, var mycket liten. Men h*n tyckte att vi skulle hålla koll på henne om 14-28 dagar då hon borde brunsta igen och gjorde hon det skulle det inte vara någon fara om hon inte brunstar ska vi ge henne en hormonspruta. H*n sa att 4 veckor efter inte var försent och det lät inte som om det var kris då heller. Bara avvakta och se vad som händer.

Tack för alla svar.

Min förra hästs mor blev betäckt som 1åring av en jämngammal hingst (tjuvbetäckning) och fölade som 2åring. Sedan dess särar dom på sto och hingst föl/åringar.

Så nog kan dom...

Ettåring är ju väl tidigt, men vet att de på Bollerup förra året levererade ett föl som inte var planerat. Unghingstar hade nämligen rymt och kommit in i några ungstons hage så hade ett 2årigt sto blivit tjuvbetäckt. De upptäckte inte det här för ens väldigt sent eftersom de bara trodde att hon la på vikt men efter ultraljud så fick de se att hon var dräktigt. Även fast hon bara var 3 när hon fölade så gick allt bra, både med mamma och föl. :)
Men som sagt, 1 år är helt klart för ungt. Ring vet. direkt.

den fölungen är riktigt fin, kommer säkert bli ennu finare i framtiden :)

den fölungen är riktigt fin, kommer säkert bli ennu finare i framtiden :)

Är ironiskt nog definitivt en av de finaste åringarna på Bollerup just nu, så jäkla typiskt! :p

Mitt 1 åriga sto har under natten fått påhälsning av en lika gamal hingst på sommarbetet. Det går unghingstar en bit bort på ett annat bete och en har av okänd anledning rymt och tagit sig in till min häst. De som upptäckte det sa att han hoppat på henne och jag är nu rädd för att hon ska bli dräktig. Hingsten är naturligtvis tillbaka i sin hage och vi har hela dagen hållt på att förstärka staketen både hos mitt sto och även hos hingstarna.
Är det någon som har varit med om ungefär samma sak? Går det att göra "abort"? och vad kostar det unge fär i så fall? Skall det göras efter en viss tid eller kan det göras direkt? Hur lång tid har man på sig innan det är försent? (med tanke på semester och annat så kanske man inte får tag på en veterinär som kan komma ut direkt.):confused:

Tacksam för all hjälp

Skulle hon inte komma i brunst igen om c:a 14 dagar, ta ut vet och ultraljuda. Dräktig -- ge prostaglandin (= hormon). Den sätter igång en ny brunst och aborterar fostret. Sprutan ger stoet en rejäl kärringköra men det är så det ska vara. Kostar runt 100:- - 200:- beroende på vad Din vet tar i utkörning. Ett ultraljud går på allt från 400-500 kr till 700-800 kr.

Veterinären sa att risken för att hingsten var fertil, redan vid 1 års ålder och med tanke på att hans testiklar inte har kommit på platsän, var mycket liten. Men h*n tyckte att vi skulle hålla koll på henne om 14-28 dagar då hon borde brunsta igen och gjorde hon det skulle det inte vara någon fara om hon inte brunstar ska vi ge henne en hormonspruta.

Risken att hingsten är fertil är nog tvärtom ganska stor - jag brukar räkna med att unghingstar blir könsmogna vid påsk som ettåringar, om de inte skulle vara väldigt sent utvecklade och eftersatta.

Om jag vore du skulle jag ha låtit dräktighetsundersöka stoet med ultraljud, cirka 16 dygn efter tjuvbetäckningen. Då får du veta om hon är dräktig eller ej. Är hon dräktig ger veterinären henne en prostaglandin-spruta (hormon) så hon förhoppningsvis aborterar. Sedan är det viktigt att du följer upp med ännu en ultraljudsundersökning en vecka eller så senare, och får bekräftat att fostret verkligen är borta. Det finns åtskilliga oönskade foster som överlevt PG-spruta!

Jag tycker du ska ta ett snack med hingstägaren om det ekonomiska (om hingsten inte är din egen förstås?). Kan folk inte hålla sina hingstar instängda får de ta konsekvenserna. Lycka till, hoppas verkligen ditt sto slipper bära fram ett föl alldeles för tidigt i sitt liv.

Mina bekanta uppfödare (en i fam är veterinär) har alltid haft ettårs hingstarna med tvåårs stona fram till sommarbetet. Det gick bra ända tills för ett par års sedan. Då blev ett sto dräktigt (såldes utan att de visste) men köparen fattade misstankar så de upptäcktes 2 mån innan fölning så hon fick sitt extra foder...
De hade 3 unghinstar och välja på och pappa var den som de minst trodde.

*knapplån*

Nu vet jag ju inget om vilken ras det gäller, men det är inte säkert att man kan rektalisera en ettåring för att göra ultraljud. De är ju inte så stora...

Carina på Silver Arabians

*knapplån*

Nu vet jag ju inget om vilken ras det gäller, men det är inte säkert att man kan rektalisera en ettåring för att göra ultraljud. De är ju inte så stora...

Jodå. Det går utmärkt.
Vi fick kolla 14 stycken ettårsmärrar för några år sedan eftersom blixten slog ner i staketet och "alla" passade på.

Att bara spruta ettårsmärr är ingen säker metod eftersom fostret kan bli kvar ändå.

Och att ettårshingstar är "dugliga" inom aveln är ju konstaterat vid flera tillfällen runtomkring... :D

AM

Jodå. Det går utmärkt.
Vi fick kolla 14 stycken ettårsmärrar för några år sedan eftersom blixten slog ner i staketet och "alla" passade på.

Att bara spruta ettårsmärr är ingen säker metod eftersom fostret kan bli kvar ändå.

Och att ettårshingstar är "dugliga" inom aveln är ju konstaterat vid flera tillfällen runtomkring... :D

AM
Hur gör man om det är t ex en B-ponny, då? Finns det ingen gräns för hur "små" de kan vara? Min veterinär ville inte gärna rektalisera en av ettårshingstarna när den fick lite kolikkänning i våras, pga att "han var för liten".

Carina på Silver Arabians - *bara nyfiken och vetgirig*

Hur gör man om det är t ex en B-ponny, då?
Carina på Silver Arabians - *bara nyfiken och vetgirig*

När vi ringde vet.station för kollen så anlände den som hade smalaste armar..:D

Vet också att en hingststation för diverse raser i distriktet har en "smal" veterinär som kollar dom minsta...

När vi skulle kolla våra 14 så var jag mer nervös angående seminspiltan.
Den blir ju "box-bred" åt sådana där små kottar.
Men av nån konstig anledning så stod alla blixt stilla utan funderingar.

Speciellt en kommer jag ihåg.
Hon var väldigt liten, ögonen snurrade runt i skallen på henne dygnet runt, var ganska odräglig över lag.
Men seminspilta...
-Helt ok.Har visst blivit fölmärr redan nu!! Sa hon... :eek::D

Med rätt veterinär, som kan sina saker så går det mesta problemfritt..
Kan väl tillägga att ingen av dom var dräktig som tur var. :crazy:
AM

Jo, visst är det så! Fast det hjälper ju inte om veterinären som kan sina saker har rejäla "karlarmar"... :D

Fast du bor ju i nästan i samma distrikt som mig så du kan nog kanske få tillgång till "smalaarmar"....:D:D

AM

*Puttar tråden lite*

Det har nu gått 2 månader sedan mitt sto blev tjuvbetäckt av en rymmande hingst. Hon brunstade rejält 14d efter denna betäckning, och har sedan brunstat en gång till men då lite mindre än första omgången. Ska jag fortfarande vara orolig för att hon kan vara dräktig och ta ut veterinär???

Om du fortfarande känner dig det minsta orolig, så kanske det är värt dom hundralapparan för att ta ut en veterinär.

För din egen skukll mnar jag.

Det låter ju inte som om hon skulle vara dräktig tycker jag.

*Puttar tråden lite*

Det har nu gått 2 månader sedan mitt sto blev tjuvbetäckt av en rymmande hingst. Hon brunstade rejält 14d efter denna betäckning, och har sedan brunstat en gång till men då lite mindre än första omgången. Ska jag fortfarande vara orolig för att hon kan vara dräktig och ta ut veterinär???

Jag skulle nog ändå kollat märre för dräktighet. JAg vill inte skrämma dig, men en del ston brunstar trots dräktighet... Sorry.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 082
Senast: __sofia__
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat