Hjälp mig....

L

Lijsan___

Jag har en varmblodsvallack som jag lånar på foder. Ägarna hade vart och tittat på honom och konstaterat att han var alldeless för smal och ser helt förskrämlig ut(sa dom) :cry:
Jag har själv sett innan detta att han hade magrat lite men många utav mina kompisars hästar har me gjort det så jag tänkte att det är väll ngt speciellt vid denna årstiden. Har även höjt en massa i foderstaten

detta är den nuvarande foderstaten (väntar tyvär fortfarande på svaret från grovfoderannalysen):
Morgon: 5kg hö
0.25 kg korn
0.75 dl mineraler
0.5 kraft grov
2.5 dl betfor
2dl krosshavre

Kväll:
0.25 kg korn
0.75 dl mineraler
3dl krosshavre
0.5 kraft
2.5 betfor
6 kg hö och lite halm som han kan pilla med under natten.

Har tyvärr inte möjlighet att ge honom middag, men skulle annars gjort det.

vet ni något kraftfoder som hästen verkligen går upp i vikt med förutom lucern och rapsolja..
(höet verkar inte vara så bra värden i):confused:

Snälla hjälp mig, jag vill verkligen inte förlora honom han är mitt allt.
Några orsaker som kan vara att han är mager?? tex att han inte trivs
Har gjort nästan allt jag kan nu men har ni några förslag så snälla tveka inte, skriv ...

Sv: Hjälp mig....

Mitt råd till dig är att du ber ägarna hjälpa dig med en bra foderstat till hästen. Det visar dem att du vill hästen väl.

Spontan kommentar så är det alldeles för lite mat för att hålla en travare i hull. Varför drittla med småmängder av flera sorter?
Jag hade nog minst tredubblat kraftfodermängden, MINST... Men, som sagt, be ägarna om hjälp för de vet hur mycket han brukar behöva!

Tackar :bow:
Nej det är så att jag har precis bytt från havren till korn och kraften har han fått ett tag så den kommer han ha kvar men jag ska nog köpa kraft sport då det finns mer energi i den. Men som sagt jag vet inte så jätte mkt om foder har börjat läsa om det men man kan ju inte veta allt.:crazy: Vet att detta är en ganska meningslös tråd för många men jag har typ fått "panik" vet inte vad jag ska göra.

Öka upp kraft foder mängden och gör en analys efter maskar.
Hästarna i vårat stall har också börjat att falla ur och vi har nu gjort maskprov vilket visade förekomst av små blodmaskar.

Om höt har dåliga värden skulle jag nog ge Lusern, det är det skonsammaste för hästens mage. Att dutta med lite av varje ser jag ingen mening med.

fri tillgång på hö tycker jag verkar bäst om han är för smal och behöver lägga på sig mer.
om du inte har möjlighet att ge lunch så köp en lunch-utfodringslåda. ingen häst ska behöva vara utan mat mellan frukost och kväll, deras magsäck är väldigt lite och behöver fyllas på med små mångder ofta, då får du en häst med en mage som fungerar bra :).
eller gör så han får fri tillgång på hö

På en mager häst skulle jag inte spara på höet. Allra minst eftersom han bara verkar få hö två gånger per dygn vilket är lite väl sällan för att magen ska må bra. Sen tycker jag att lusern är det bästa för att tillföra protein. Hur mycket och om det behövs något annat kan bara en grovfoderanalys svara på. Att ge en mager häst fri tillgång på hö tycker jag är en bra början, sen kan det naturligtvis behövas andra fodermedel också men det är en bra start. Tycker jag. :)

I övrig håller jag med Ameo - prata med ägarna, de känner förhoppningsvis hästen och dennes individuella behov. Tabeller i all ära men ingenting går upp emot kunskap om den enskilda hästens behov!

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ska man ge fri tillgång till en mager häst tycker jag man ska vara säker på att det är bra värden, annars fyller man ju upp hästen med foder som inte ger mycket näring.

Tycker Ameo har rätt, ta hjälp av ägaren. Jag hade rensat alla småslattar, lagt till minst tre kg lusern (gärna mer när hästen är invand på fodret) och kanske olja på detta.

Magra hästar som kommer in i stallet får alltid lusern och hösilage, som god grund (grovfoder, snällt mot magen). Behövs mer får det bli Hippo Alfa, högt protein men inte enbart grovfoder i detta, därför får man vara lite försiktig. En skvätt olja kan också vara ett alternativ.

Men som sagt; diskutera med ägaren vad de tycker är rimliga mängder.

Jag håller helt med dig angående fri tillgång på hö och dåliga värden. Jag glömmer nog ibland att jag är bortskämd med hästar som kan äta mycket så även när de proppar magarna fulla med hö så äter de det lusern/kraftfoder som jag ger dem. Jag har heller aldrig grovfoder med riktigt dåliga värden så det var nog ett förhastat inlägg kan jag konstatera i efterhand. Jag utgick för mycket ifrån min egen situation.

Jag tycker dock fortfarande att det ska till mer hö då det är lite för sällan att ge den mängden hö två gånger om dagen och det är synd om han äter halm istället för hö på natten.

Jag tycker det hade varit önskvärt med fler fodringar, alternativt så stora givor att de räcker länge. Vi fodrar grovfoder en gång om dagen, men hästarna har fri tillgång hela dygnet på den givan.

Jo jag har gjort som ni har sagt nu jag har pratat med ägaren. Och dom ska hjälpa mig att göra en ny foderstat till honom.:)
Men han får nästan som fri tillgång på hö då han inte äter mer på en dag. Han får lite i boxen på morgonen och sen får han resten ute i hagen och det räcker ett tag då han gillar att njuta av maten..
Men sen kommer jag och rider vid 4 tiden och sen får han kvällsmat vid 6-7 tiden. Och 6 kg räcker ganska länge då.
Men jag kan kanske isf ge honom hö en gång till senare vid tio tiden för då får han ju mat 3 ggr om dagen. Eller vad tycker ni om den idén??

Tackar för all hjälp. Måste tillägga att han nästan precis har avmaskats och det verkar inte vara det som är problemet.
Men hur tycker ni jag ska ändra foderstaten. ska jag öka på kornet eller kraften, havren ska jag ta bort.

Jag tycker inte om stärkelse, och undviker därför att ge spannmål. Snällare mot magen att välja lusern, har du möjlighet att ge det istället?

Det är aldrig fel att han har grovfoder att tugga på under natten. Så ge gärna en omgång på kvällen också. Det kan blir många timmar utan mat för honom annars, vilket ingen häst mår bra av.

jo jag ska åka oh köpa det så fort som möjligt. Jag gillar heller inte att han får i sig en massa stärkelse.
Tack för hjälpen :)
Jo jag ska cykla och ge honom på kvällen nu det har jag bestämt det är bara det att jag har några km att cykla men jag gör vad som helst för min häst.. :)

jag hade tagig väck havren å kornet å sedan ge 2 kg kraft grov å 2 kg lucern ev mer om det ej hjälper. sen hade jag gett minst 3 kg hö till/dag. jag vet hur det är har massa av hästara som e svåra att ålla i hull hemma. å dom äter hö, grov, betfor och lucern.

som jag sa innan ta väck havre och korn. öka kraft groven till 2 kr/dag och några kilo lucern ås ska du se att pållen tjockar på sig. min såg lika dan ut när jag köpte henne efter 1 mån var hon fin med grov, lucern, betfor, mineraler. lycka till

Hej!
Min pålle ökade i hull när jag började ge kraftfoder 3ggr dag, men i ditt fall så skulle det säkerligen hjälpa att du ger 3ggr dom dagar du rider (dvs den x-tra gången efter ridturen).

Mvh-Jempa

Jag har en varmblodsvallack som jag lånar på foder. Ägarna hade vart och tittat på honom och konstaterat att han var alldeless för smal och ser helt förskrämlig ut(sa dom) :cry:

Av bilderna, som du visar längre ner, att döma ser han inte alls ut vara SÅ hemsk. Lite tunn kanske och man kan ana en "senighet" vilket tyder på det jag kommer till nedan...

Jag har själv sett innan detta att han hade magrat lite men många utav mina kompisars hästar har me gjort det så jag tänkte att det är väll ngt speciellt vid denna årstiden.

Vet du vad det är som är det speciella den här årstiden? Den allra vanligaste orsaken till att hästar börja falla ur... Jo, dåligt proteinvärde (och ev också dåligt energivärde) i grovfodret och det börjar visa sig på vårkanten då hästen gått med proteinbrist ett tag (sedan den stallades in i höstas och började gå på hö+ ev. "vanligt" kraftfoder utan att ha beräknat på vad just det höet kräver).
När det dessutom gäller flera/alla hästar i stallet (som går på samma grovfoder) så är detta det mest troliga! (det andra är maskangrepp som de kan ha även om ni avmaskat dom - det krävs träckprov för att utesluta mask)
När det är riktigt dålig proteinvärde i grovfodret så räcker det i många fall inte ens om du ger lusern eller t ex Krafft Groov 125. Man måste i vissa fall ge kraftigare proteinfodermedel alternativt flera kilo lusern! Detta måste man beräkna fram med det aktuella grovfodrets värden.

Jo jag har gjort som ni har sagt nu jag har pratat med ägaren. Och dom ska hjälpa mig att göra en ny foderstat till honom.

Bra, hoppas de har goda kunskaper om foderstatsberäkning och vad som behövs ( i vilket fall som helst är det alltid bra att i första hand diskutera med ägaren om sånt här, själv brukade jag göra foderstat till min häst när jag lämnade ut henne på foder).

Men han får nästan som fri tillgång på hö då han inte äter mer på en dag.

Det betyder att han FÅR fri tillgång - det betyder nämligen att de ska få äta så mycket som de själva vill. Men dock får han ju inte fri tillgång hela dygnet då du skriver att de 6kg han nu får till kvällen "räcker länge" men tydligen inte hela natten?

Men jag kan kanske isf ge honom hö en gång till senare vid tio tiden för då får han ju mat 3 ggr om dagen. Eller vad tycker ni om den idén??

Du kan göra det enklare för dig och slänga in allt på en gång istället! Ge honom fri tillgång till natten också - så mycket så att han har hela natten. 10kg? Räcker det?

Men jag tror att det krävs ganska mycket tillskott av proteinfoder framförallt. Vilket Krafft Groov ger du i dagsläget? 90 eller 125?
125 är det jag rekommenderar, 90:an innehåller inte särskilt mycket protein (bara som i spannmål ungefär). Och öka den givan i så fall (Groov 125) till kanske 2kg per dag och ta bort all spannmål (de tillför mest energi). Tillägg INTE typ Krafft Sport, den ger ju mest energi och troligen är det mest protein din häst behöver. Utöver Groov 125 kanske du behöver också lägga till 1-2kg lusern.

För ni har inte analys på höet ni fodrar med? Då hade man kunnat räkna ut exakt hur mycket, och av vad, du ska ge honom...

Vi kan ju alltid ge förslag, så kanske du lär dig lite nytt ;), även om du nu ska få hjälp med foderstaten av ägaren.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 596
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18