Hjälp mig..

Grålly

Trådstartare
Vårat islandssto på 21 år stod i box förra natten, pga. väldigt mycket insekter (går annars på lösdrift). Igår morse var hon väldigt ovillig att gå och haltade rätt rejält på vänster fram. När jag kom till stallet låg hon rakt på betongen. Sätter tjockt med spån, men hon sprider ut det så mycket och lägger sig sedan där det finns minst av det. När jag kände på benet var det inte varmt, men kändes hur konstigt som helst. Med början från lite under knäet, ner till kotan, när jag drar fingrarna på vardera sida om benet, så är det liksom två stenhårda strängar, som inte finns på höger ben. De är verkligen stenhårda, och känns jättetydligt. Trodde att det bara var att hon legat dåligt, och hon blev bättre och igår haltade hon, men inte lika mycket. Tänkte att hon kanske bara behöver vila, men nu tog jag in henne igen och hon haltar ordentligt och benet känns likadant. Hon är fånghäst, men går i skogshage utan ett enda grässtrå så det kan det inte vara.

Vad kan det vara? Jag ska försöka få tag på vet., men han är svår att nå och kan inte komma ut på en gång i alla fall.

Sv: Hjälp mig..

Det du beskriver kan tolkas som gaffelbanden eller möjligen griffelbenen och låter helt normalt. De känns som stenhårda strängar mellan framknä/has och kota. Är du säker på att det är detta ben som hästen haltar på? Man skulle kunna tänka sig att det andra benet känns "mjukare" pga svullnad eller pga att hästen inte stödjer till fullo - då slappas gaffelbanden och kan inte palperas lika tydligt.

Har du någon bild?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran...
Svar
4
· Visningar
1 542
Senast: ufot
·
Hästvård Ska börja med att skriva så att det är klart, jag sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp och hoppas på en til på kliniken...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: mackan
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: bapro
·
L
Hästvård Avböjer vänligen svar som "Ring vet nu!" då det redan är redan gjort. Vill mest ha lite funderingar, kanske någon varit med om eller...
Svar
16
· Visningar
4 323
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka