Hjälp mig!!!!!!!!!!!!!

N

NickDaloy

Jag har lite problem. Min fjordkorsning (fjording/halvblod/nordsvensk/ardenner) är lite stirrig ibland. När man inte ridit henne på tre-fem dagar kan hon få för sig att hon är rädd för bilar och bockar och sparkar mitt på vägen:( . Jag har till och med fått en varning av polisen att om hon gör så igen blir jag av med körkortet:cry: . Jag måste rida sex meter på vägen för att komma till skogen. En sak till: rider jag för långt hemifrån i skogen börjar hon bocka och backa in i träd för att komma hem igen:cry: . Vad gör jag???:confused: Hon är en pigg 20 åring.

Sv: Hjälp mig!!!!!!!!!!!!!

Longera henne när hon har stått, så att hon får spunka av sig lite innan du rider.

jag skulle longera en stud åxå. och om du inte redan gjort det, dra ned på kraftfodret!! skulle nog inte ge någit alls till en gamal pålle som bara går i skogen.

Ja, vissa hästar mår helt enkelt inte bra av att stå för många dagar på rad, då kan de bli lite hetlevrade, men som sagts innan longera av henne en stund innan du ger dig iväg så hon blir av med lite överskottsenergi.

Men en liten fråga, bli av med körkortet??? :confused:

Häst på vägen räknas väl som ett fordon.. Cycklar du full så kan du oxå bli av med kortet, man får väl en varning första gången men händer det igen så kan de ryka ;)

Hon får bara hö nu när det är varmt, annars 2dl betfor. Jag hade oturen att det kom en polisbil den dagen.
Annars är hon lat när man rider henne i hagen eller på stycket. Ska försöka longera henne.
Men envis och vill hem när man rider för långt det är hon oavsett hur mycket jag rider henne. Hoppar henne 2 dar i veckan i vanliga fall innan jag rider ut. Hon står bara när jag är förkyld eller oturen att stuka fötterna.

Jo visserligen räknas hästen som ett fordon, men vad gör dom åt personer som saknar körkort?? Tycker det låter lite väl drastiskt.

Jag har precis tagit mitt körkort så jag har pövotid på två år, och då är det lätt att bli av med oavsett vad för trafikförseelse man gör.
Men vad gör jag med henne när hon vill vända tillbaka hem när jag rider för långt som hon tycker. Det gör hon alltid.

Jo visserligen räknas hästen som ett fordon, men vad gör dom åt personer som saknar körkort?? Tycker det låter lite väl drastiskt.

Ja vet inte.. Böter för olovlig körning kanske :rofl:

Nä, tror nog att man får varningar..

hon reagerar precis som min arab när han stått i några dagar.
longera henne (om du vet hur man gör) annars kan du (när hon stått ett tag) rida lugn dressyr på banan.
det är väldigt osmart att rida på vägen med en stirrig häst, det är en stor trafik fara och olyckor blir lätt hänt.
varför ens låta henne vila en massa dagar?

*KL* och lite trådkapning

Några nämnde att dra ner på kraftfodret, då kom jag att tänka på ett annat stall... hästarna hade fri tillgång till hö och mineraler/vitaminer och fick bara kraftfoder (några få dl havre eller blanding) efter att dom hade blivit ridna. Vad tycker ni om den lösningen?

Jag vet inte om longering är en bra lösning, känns mer som att undvika problemet lite, är ju jobbigt att behöva longera hela tiden..ledarskaps övnigar istället kanske? Men funkar longering och det inte blir allt för mycket (sliter ju lite) så är det väl ok. :)

Går det att rida henne oftare?

Hon låter lite som mitt sto kan bli om hon är för understimulerad. Det enda som hjälper är att rida, gå ut och gå eller longera henne oftare.
Att longera henne innan ett ridpass hjälper lite, men det mest effektiva är tätare motion.

jag tror hel och fullt på att försöka(hur svårt det än är) att skapa sig ett ärligt ledarskap för hästen. då spelar det ingen roll hur het den är och bilar blir inget problem om ren tillit finns.
angående fodret ser jag endast hö som det vettiga och till lite äldre hästar måttligt med kraft.

okey här måste jag protestera. Jag märker samma beteende på mitt sto som jag än så länge bara är ute och går med och vi har en RIKTIGT bra relation. Det räcker med att hon står över två dar sen helt plötsligt är hon jättestirrig, visst klarar man av henne och det har än så länge inte hänt nått men det är ju för att hon vant sig vid motionen och om den rutinen ändras så är det inte så konstigt att hon får lite överskottenergi. Visst kanske det hjälper lite med ledarskapsövningar men att hästen får överskottsenergi av att stå är ju fullt normalt tycker jag. Hästar är ju individer med olika temperament.

Dock att hon försöker vända hem är ju ett tecken på att hon inte är trygg med dej så för dens skull tycker jag ledarskapsövningar är bra så du kan träna dig på att förstå henne så ni kan skapa en relation.

Jag tycker även longering och såna saker kan vara att "smita ifrån problemet" men å andra sidan om det är så att hästen har en massa överskottsenergi kanske det bara är bra för er båda att hästen får spralla av sig lite innan ni arbetar tillsammans. Men jag tror inte det löser problemet med att hon försöker sticka hem för där finns ett problem som måste lösas från grunden.

Berätta gärna hur det går vetja* och ge dej inte ut på vägen de dagar du känner att du inte skulle klara av henne. Jag vet själv ibland när jag ser alla bilar fara omkring längs vägen att min mage säger "nej, det här är vi inte redo för - idag" Jag tar inte risken om jag känner att det skulle kunna hända nått. För det är inte bara ens eget och hästens liv man riskerar, tänk på bilisterna. Då är det bättre att man jobbar vidare på relationen innan man utsätter sig för såna situationer.

oj va långt det blev, hehe, bara massa svammel - eller? hehe...*

Lycka till iallafall och berätta hur det går!!!

Jag känner igen min eget lilla halvblod i det du beskriver. Han måste få motion 7 dagar i veckan. Det blir förstås stora problem de få gånger han varit sjuk/halt. Han har långa dagar i hagen och får minimalt med kraft och betfor.

En timmes ridning är bara uppvärmning för honom. Eller räknas som en vilodag.

Jag och min dotter turas om att rida honom och är noga med att variera hans uppgifter. Vi har även en medryttare två dagar i veckan och en extraresurs som kan hoppa in ifall han riskerar att bli utan sin dagliga motion.

Om du har möjlighet så skaffa en medryttare för de dagar du inte rider själv. Även om hästen bara går en skogstur varje dag så kommer den nog bli mer harmonisk än om den inte får någon motion alls.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur