Sv: Hjälp mig!!!!!!!!!!!!!
okey här måste jag protestera. Jag märker samma beteende på mitt sto som jag än så länge bara är ute och går med och vi har en RIKTIGT bra relation. Det räcker med att hon står över två dar sen helt plötsligt är hon jättestirrig, visst klarar man av henne och det har än så länge inte hänt nått men det är ju för att hon vant sig vid motionen och om den rutinen ändras så är det inte så konstigt att hon får lite överskottenergi. Visst kanske det hjälper lite med ledarskapsövningar men att hästen får överskottsenergi av att stå är ju fullt normalt tycker jag. Hästar är ju individer med olika temperament.
Dock att hon försöker vända hem är ju ett tecken på att hon inte är trygg med dej så för dens skull tycker jag ledarskapsövningar är bra så du kan träna dig på att förstå henne så ni kan skapa en relation.
Jag tycker även longering och såna saker kan vara att "smita ifrån problemet" men å andra sidan om det är så att hästen har en massa överskottsenergi kanske det bara är bra för er båda att hästen får spralla av sig lite innan ni arbetar tillsammans. Men jag tror inte det löser problemet med att hon försöker sticka hem för där finns ett problem som måste lösas från grunden.
Berätta gärna hur det går vetja* och ge dej inte ut på vägen de dagar du känner att du inte skulle klara av henne. Jag vet själv ibland när jag ser alla bilar fara omkring längs vägen att min mage säger "nej, det här är vi inte redo för - idag" Jag tar inte risken om jag känner att det skulle kunna hända nått. För det är inte bara ens eget och hästens liv man riskerar, tänk på bilisterna. Då är det bättre att man jobbar vidare på relationen innan man utsätter sig för såna situationer.
oj va långt det blev, hehe, bara massa svammel - eller? hehe...*
Lycka till iallafall och berätta hur det går!!!