Hjälp mig !!

P

plastprodukt_2

Halloj:)

Nu har jag haft min ponny i ca 1 år, han har gjort ett underverk med min sits :D Det tackar jag honom jätte mycket för ;)
Jag har börjat rida honom på graman, det har jag gjort i nästan 2 månader nu,och med den blir han jätte fin i formen, han gör alla skolor, galoppombyten, övergångar, ALLT helt perfekt, och jag håller inte änns i gramanen, den finns bara som stöd, men hängade.
Men, direkt när jag tar av den så kraschar allt :(
Han går ur form och jag kan inte sitta på samma fina sätt som med gramanen.
Han har alltid ett fint bakbens arbete, men är kort i bogpartiet.
Han är otoligt svårriden,man rider honom bara med sitsen och vaderna, och jag måste passa honom varje steg, annars smiter han undan.
Både min tränare och min mamma säger att jag rider på ett helt annat sätt när jag rider utan graman, höjer upp knäna och det ser nästan ut som om jag har panik:(
Det svåra är nog att rida honom med vaderna å sätet samtidigt som jag stoppar upp allt med en vänlig hand.
Har du varit i samma situvation lr på nått sätt kan hjäpla mig med detta, skriv till mig :) :) Är väldigt tacksam för alla svar!!

Sv: Hjälp mig !!

Jag tycker du svarar på din egna frågeställning. Den ända lösningen är väll att du lär dig rida utan graman, och gör det hemma. Du kan inte sitta på tävling och lära dig rida, det måste du ju kunna innan.

men hur ? det går ju inte :( har ingen kontroll över hans bogar å han rinner bara iväg

Av egen erfarenhet så är det kanske så att du sitter och väntar på att han ska göra som han gör utan gramanen?

I sånna fall är mental träning kanske..

Men då använder du ändå inte gramanen rätt. Inte fasen ska du behöva en graman för att hålla koll på bogarna eller hur? Det är bara att lära sig rida. Säg åt din tränare att du väll lära dig ordentligt, eller byt. Detta är ett typ exempel hur en graman inte får användas.

Det andra alternativet är, precis som Venezuelas, att det bara sitter i ditt huvud.

I vilket fall som helst så skulle jag slänga gramanen och lära mig rida. :idea:

Jag tror det sitter i huvudet på dig!

Rid en gång till med gramanen hängande och känn efter i din kropp förmodligen sitter du avspännt och tycker allt är roligt! Nästa gång du rider rider du SJÄLVKLART utan graman för att du tycker att det är roligt och det är lätt att rida!

Säg till dig själv och tro på det såklart: Det är kul att rida och det är lätt att rida! Denna fras upprepar du under passet vid behov! Och du kan ju rida och det är lätt att rida!

(Jag har använt det själv nu när jag tränar höger galopp, istället för att tänka usch nu ska vi galoppera hoppas det går bra tänker jag stenhårt vilken tur att vi äntligen får galoppera!!! Det som vi är så bra på :banana: , det löjliga är att både jag och hästen tycker plötsligt det är roligt...det underlättar att vara lättlurad :p )

kära rumpnissen, jag använder gramanen exemplariskt,inte för tajt, så att han spänner sig, inte för löst så att han går undertygeln. jag har koll på bogarna när jag sitter rätt, å jag sitter rätt när jag har gramanen, för då kan jag koncentrera mig på annat än formen. och jag ska inte byta tränare, hon är nämnligen en av sveriges 10 bästa tränare. jätte nöjd med henne.
har snackat med henne idag, hon sa att jag kan i början av ridpasset rida med gramanen, sen när det känns bra kan jag plocka bort den en stund, och sen på slutet ska jag sätta dit gramanen igen. Ska försöka tänka som "ridtravare" sa, tänka posetivt, att jag kan klara av d och att det är kul å rida;)

tack för alla svar

Jag känner igen att det ibland kan sitta i huvudet och jag tror att du slappnar av mer när du har gramanen på för att du känner att du "inte är ensam", att gramanen hjälper dig.
Vad jag tycker du ska göra är inte att bara slänga den från en dag till nästa för då får du som du skriver bara panik.
Försök rida med den på utan att använda den. Rid med bara de vanliga tyglarna och ha gramantyglarna hängande (för att de inte ska släpa så ponnyn snubblar på dem kan du sätta dem i tex en förbygel isf i sadelgjorden)
Då kan du känna att du kan ta till dem tex när du galopperar i stela sidan eller om du vill göra någon övning där du känner att han glider iväg.
Men målet är att efter ett par gånger när du känt att du KAN rida utan graman, plocka bort dem.
Och så ett råd jag själv fått: prova att först sitta bra och bara tänka på din sits utan att koncentrera dig på ponnyns form, så kan du sen ha bättre inverkan på hästen och då kommer formen sen.

Det låter oerhört konstigt av en tränare att ta till graman om det är så att ryttaren inte kan inverka med sin sits i grunden på ett sådant sätt att hästen går i skälig form först. Du måste ju börja med DIG, skit i hur ponnyn går, för om den bara går fint med hjälp av en graman så kommer du ju aldrig att komma vidare på att korrigera din sits.

Jag förstår att du inte vill ge upp tränaren och det är säkert bra att komplimentera träning som fokuserar även på hästen. Men skaffa då en till tränare som du kan träna enbart sits och inverkan för, tills det sitter...

du tror inte att du kan öva sitsen med hjälp av longering, att du bara sitter och tränar sitsen? det gör jag regelbundet och det har hjälpt mig mycket.. jag rider aldrig med graman för jag gillar inte hjälptyglar av något slag, så jag vet inte mycket om det.. fast det låter ju som att du har sitsen.. så det kanske inte hjälper med longering.. men skit i formen ett tag, kanske kan han gå i lättare form medans du lär dig att sitta rätt utan graman.. övning ger färdighet! bara öva öva öva så kommer det gå bra tillslut tror jag :)

plastprodukt_2 skrev:
kära rumpnissen, jag använder gramanen exemplariskt,inte för tajt, så att han spänner sig, inte för löst så att han går undertygeln. jag har koll på bogarna när jag sitter rätt, å jag sitter rätt när jag har gramanen, för då kan jag koncentrera mig på annat än formen.

Formen kommer inte framifrån, inte om du vill ha en häst som går ärligt på tygeln iaf. Gramanen verkar bakåt-nedåt och inte framåt-nedåt vilket ju är det man vill uppnå. Av vilken anledning tog nii till gramanen överhuvudtaget från början? Målet med ridningen är ju att få hästen att arbeta mer med bakbenen och flytta vikten från frambenen. Hur kan bakbensaktiviteten bli bättre för att man spänner in hästens huvud?
Hur kan din sits påverkas av gramanen?
Jag skulle byta tränare om jag vore du. För hästens skull om inte annat.

Jag tycker att du ska plocka bort gramanen och börja om med grundridningen. Det tar tid att få hästen i form och jag tror inte på några genvägar.

Det är bara att kämpa på utan graman!

Hur kan man veta att en tränare är en av de 10 bästa i Sverige? Finns det en mätare jag missat?:confused:

För övrigt tycker jag att hela problemet låter konstigt. (Är inget fan av gramaner)
För om det är som du säger: att hästen går super med graman och då inte att den har "gett upp" och bara kröker nacken för enkelhetens skull. Utan att den verkligen arbetar, så är det ju något som händer när du tar av den. Då börjar du rida annorlunda.
Jag tror iofs inte att hästen arbetar super (eftersom jag inte gillar gramaner) Men ingen kan ju veta förren vi få se en film.

Men i vilket fall så finns det ju bara en lösning på problemet. Kasta gramanen och lär dig rida! Man lär sig inget på att sitta och fega.

Håller med!

och jag trodde då jag läste första inlägget att det var ett S K Ä M T .........
:crazy:

Filma dej själv när du rider hästen, både med å utan graman... Då ser du ju själv skilnaden, å de é först när man själv börjar inse va man faktiskt gör som man kan gö nått åt de...
Lycka till!

Håller med! En tränare som drar fram gramanen istället för att göra sitt jobb hamnar inte på någon topp-10-lista i min bok i alla fall... (Fattar f ö inte det där med "en av de 10 bästa i Sverige". Enligt vem då? Menar du att hon är A-tränare och att det inte finns så många sådana, eller vad?)

Allt jag säger är: släng gramanen! Du lurar bara dig själv och din ponny (som uppenbarligen är lite äldre eftersom han kan skolor och byten och verkar vara alldeles för väl förtrogen med hur en graman funkar) lurar dig. Allt du uppnår medan du rider med gramanen på är inte värt någonting, inte för dig, inte för ponnyn, om du inte kan göra det lika bra (eller bättre) utan hjälptyglar. Vet att det låter hårt men om du tänker på saken...? Eftersom du är ung ponnytjej borde ditt enda fokus i det här stadiet vara att skaffa DIG SJÄLV en bra utbildning och mer ridskicklighet, inte att förtvivlat sitta och försöka få ponnyn att "se fin ut" inför (ev. avundsjuka och missunsamma) kompisar på läktaren, för dina föräldrar eller din tränare. Din ponny är uppenbarligen redan utbildad, nu gäller det för dig att lära dig att hitta rätt "knappar" (och grunden till allting är ju en bra sits, så det är bra att du är medveten om att den kräver jobb).

Tyvärr verkar ni ha kommit in i en lite ond cirkel som börjar med att du blir osäker och känner att du inte klarar av att få ponnyn att gå som du vill utan graman, vilket ponnyn naturligtvis märker och spänner sig, vilket du känner av och låser dig ännu mer, osv... Misstänker sedan också att du kanske drabbas av lite prestationsångest när du rider? Du vill kanske gärna att det ska se bra ut inför andra? I det stora hela är det en bra egenskap, att vilja visa vad man kan, men det kan lätt gå i baklås också. Så försök (vet att det verkligen inte är lätt, men tyvärr nödvändigt) att lägga ner tankarna på att hästen ska gå på ett visst sätt ett tag och koncentrera dig istället till 100% på att du ska göra, och sitta, rätt! Vill ponnyn under tiden pinna runt med huvudet rakt upp så låt honom göra det (så länge han inte skenar, bockar eller stegrar sig förstås, men det är väl inget ha direkt ägnar sig åt som jag har förstått det?), för poängen är: när du väl kommer i balans så kommer din ponny också att hamna i balans och du får möjlighet att påverka på det sätt du vill! Det är en underbar känsla när man når dit, men kräver mycket jobb...

Ett annat tips, även om du inte vill byta tränare, skulle kunna vara att du även tränar för någon annan, kanske 1 ggn i månaden eller så? Man kan alltid lära sig olika saker från olika människor och man vill ju lära sig så mycket som möjligt, inte sant? Jag själv och de flesta av mina kompisar som tävlade på högsta nivå i ponnydressyr för några år sedan gjorde det och det är något jag verkligen kan rekommendera! Om en tränare kör fast i något avseende kan ofta någon annan ha en annorlunda lösning på problemet.

Vill till sist berömma dig för att du verkar vara så ambitiös med din ridning! Att träna för tränare verkar vara ett utdöende fenomen bland många ponnyryttare (och även juniorer) undantaget de som tävlar på lite högre nivå. Det är i alla fall så jag upplever det nu, i jämförelse med mina egna ponnyår, och tycker det är en mycket märklig utveckling... Sedan bör du faktiskt vara glad över att ha fått en lite "svårare" ponny som inte låter dig komma undan med vad som helst. Kan vara frustrerande ibland, visst, men är övertygad om att du kommer att lära dig enormt mycket på vägen och det kommer du att ha nytta av längre fram i ditt "hästliv". Lycka till i framtiden!

(Oj, blev väldigt långt det här... Ber om ursäkt för det! :angel: )

Om jag skulle varit dig så skulle jag tagit av gramanen direkt!!
Graman är igentligen fel. Inte på det visset att man kan dra ihop hästarna. Utan den ger stöd på nacken sedan då man tar av den så drabbas hästen lite av panik och drar upp huvudet för att den inte sj vet hur den ska ta stödet. Jag tycker att du ska rida utan graman och börja med grundridning. Något är ju fel om den gör så. Antingen är det du eller så är det hästen.
Men nu vet du iallafall vad jag tycker och vad jag skulle ha gjort.

Sedan tränaren. Jag har tränat och har sett andra tränare träna och har sett vilka lösningar de har. Ingen av dem har tagit till hjälp med graman. För graman är ett j*vla skit. Som försöker lura folk. Du lurar dig själv. Jag tycker inte att man kan rida om man måste rida en häst med graman.

Senast ändrad:

Håller fullständigt med nancy o alla andra. Focusera på dig själv först eftersom ponnyn är så välutbildad redan o smart som känner av så fort du inte rider till 100%. Focusera på din sits o inverkan (utan graman) o när det blir bra så kommer hästen även att gå bra (i allmänhet tycker jag oftast att det är så att ryttaren är problemet). Det är kanske så att du till stor del spänner dig mentalt då du vet hur "det brukar bli" utan o därför så är enda sättet att få bort detta genom att öva. Om du rider på graman låter det som att du bara skjuter upp problemet. Jag tycker du ska säga detta till din tränare att du vill träna utan graman helt. Gör det någn gång o utvärdera förändringen före o efter du fått råd o tips på vad du ska göra från din tränare. Om tränaren inte kan hjälpa dig utan graman så låter personen inte så kunnig..

plastprodukt_2 skrev:
kära rumpnissen, jag använder gramanen exemplariskt,inte för tajt, så att han spänner sig, inte för löst så att han går undertygeln. jag har koll på bogarna när jag sitter rätt, å jag sitter rätt när jag har gramanen, för då kan jag koncentrera mig på annat än formen. och jag ska inte byta tränare, hon är nämnligen en av sveriges 10 bästa tränare. jätte nöjd med henne.
har snackat med henne idag, hon sa att jag kan i början av ridpasset rida med gramanen, sen när det känns bra kan jag plocka bort den en stund, och sen på slutet ska jag sätta dit gramanen igen. Ska försöka tänka som "ridtravare" sa, tänka posetivt, att jag kan klara av d och att det är kul å rida;)

tack för alla svar

Hur använder man en graman exemplariskt?
tycker nog att det mest exemplariska är att rida utan.
F.ö. håller jag med de andra här, det sitter i ditt huvud att du inte kan rida utan graman.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 586
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj