Hjälp mig!

Sanette

Trådstartare
Va hos veterinären med min häst idag. Andra återbesöket. Va fortfarande halt på volt och hade inte svarat alls på behandlingarna. Grejen med den här hästen är att förra ägaren har " behandlat sönder" hästen och aldrig gett den en chans att återhämta sig. Veterinären säger att hältan kommer ifrån höger framkota men jag är inte så säker på det. Vi har röntgat benet och hittar inget. Mitt ena alternativ är att släppa hästen på bete hela sommaren och låta naturen läka det eller prova någon annan veterinär som inte sysslar med böjprov eller prova alternativa behandlingar. Vad tycker ni? Och har ni provat något annat som har fungerat på era hästar? Har ni någon veterinär att rekommendera i södra Sverige som inte sysslar med böjprov? Kan back on track paddar hjälpa? :confused:
Tacksam för alla svar!

Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig!

Hej jag tycker att du ska ta ut ngn som är duktig på muskler och skellet. Det kan finnas låsningar av olika slag som kan vara boven i dramat osv

Jag fattar inte riktigt? Vadå inte sysslar med böjprov? På vilket sätt skulle det påverka behandlingen? Eller skulle hästen inte vara halt om man inte gjorde böjprov? Böjprov är ju ett diagnostiskt redskap. Kan verkligen inte föreställa mig att det i hela Sverige finns någon veterinär som säger sig "inte hålla på med böjprov"..

Har hört talas om en i Halmstad som hetet spångfors. Han låter hästarna springa på ett rullband. Och tittar utifrån det hur hästen rör sig. Han gör inte böjprov. Och har tydligen hittat skador som ingen annan veterinär har hittat. Är det någon som har varit hos honom?

Rullband kan liksom longering, böjprov, ridning och andra metoder vara ett verktyg det med för att hitta hältan, rullband finns på flera ställen. Hur menar du med att hästen är "sönderbehandlad", om den inte har några röntgenförändringar nu så låter det inte som den är "sönderbehandlad". Har man konstaterat inflammation och behandlat det? Om du bara behandlat en gång, så är det inte alls säkert det räcker, eller ens ger någon förbättring på första försöket.

Om inte min vet hade gett mig de svar jag önskade så skulle jag se mig om efter någon annan. Broblemet är ju bara att det finns massor du kan välja mellan, det kan ju vara allt från en barfotaverkare till en fysoterapeut.

Men oftast så är ju inflamationer ett sekundärt problem så för att bli av med det så måste man hitta området som egentligen är problemet, det kan ju vara allt från rygg till diagonala hoven...

anhe skrev:
Rullband kan liksom longering, böjprov, ridning och andra metoder vara ett verktyg det med för att hitta hältan, rullband finns på flera ställen. Hur menar du med att hästen är "sönderbehandlad", om den inte har några röntgenförändringar nu så låter det inte som den är "sönderbehandlad". Har man konstaterat inflammation och behandlat det? Om du bara behandlat en gång, så är det inte alls säkert det räcker, eller ens ger någon förbättring på första försöket.
Förra ägaren har behandlat denna hästen otroligt mycket i stället för att ge hästen en ordentlig vila. Innan jag fick hästen så har den inte vilat ordentligt på 2-3 år. Utan bara varit ute och tävlat hela tiden. När den då blivit lite halt på böjprov så har den direkt behandlats i lederna och sedan satts igång ganska omgående. I och med att lederna är så mycket behandlade så svarar de inte mer på behandlingen. Det blir liksom immuna. Hästen är nu 11 år och ser jättefin ut på röntgen. Min vet har behandlat hästen 2 gånger nu och absolut ingen förbättring. Han rekommenderar att släppa hästen på bete. Han tyckte precis som jag angående behanlingarna och "sönderbehandlad". Jag är inte så road av att bara släppa den på bete utan skulle vilja finna orsaken till det hela.

Det var ju längesen du skrev men jag har varit hos per spångfors. en mkt duktig veterinär som jag varmt rekomenerar. HAn hittade grundproblemet till min häst hältor, han behandlade alltså inte bara det som syntes utan verkligen tog reda på vad som gjorde henne halt! en stor eloge :bow: till honom alltså=)

Jag tycker att du kan släppa hästen på mycket stor hage, inkalla en bra Equiterapeut och endast gå ut och gå med hästen på stadigt underlag. Hästen ska inte bli stående utan hållas i rörelse men inte tränas hårt. En bra ET kommer att hitta grundproblemet som inte behöver sitta i lederna.

Lycka till!

Hej! Min 14 åriga c-ponny har haft kotledsinflammation 2 gånger (inne på sin tredje) det går ca ett drygt halvår emellan "/ man kan ju inte sputa o spruta hela tiden..vill få reda på vad som gör att hon får kotledsinflammation! har hört att han per i spångfors är bra men hittar inte deras hemsida elr telefonnr! Nån som vet?? AKUUT!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 980
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 730
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar