hjälp mig!

Sv: hjälp mig!

cleomira skrev:
Det har gått bra de senaste dagarna, jag har hunnit ta in henne medans det är ljust och har lett henne i träns. Jag provade för ett tag sen att gå tillbaka till hagen varje gång hon slet sig och det verkar ha funkat ganska bra.

Ännu bättre om det inte är jättelångt tillbaka till hagen är att backa henne tillbaka, det ska vara jobbigt att inte lyda dig, hästar är faktiskt ganska lata av naturen så om det är jobbigt att slita sig så blir det tillslut enklare att bara hänga med..

Lycka till, du har fått många bra tips och engentligen följer dom alla (förutom knyta fast iden) samma linje, var tjurig och använd gärna ett långt grimskaft så du slipper dra armen ur led...

Annika_L skrev:
Varför kan inte hästen få gå in själv då? Hon gör ju rätt!
Gud vad jag är korkad! Jag har lärt min häst att gå in själv från hagen, från olika grindar dessutom. :rofl:

det blir lite väl långt att backa tillbaka till hagen, ca 500 meter. jag får hoppas att hon slutar nu när jag har provat lite olika idéer härifrån (inte den med longerlinan som jag skulle knyta fast). men tack alla som svarat! :)

Min häst kan också dra i väg med mig när vi ska gå över en väldigt lerig åker för att ta oss till och från vinterhagen. Är det fruset i backen går det jätte bra men är det som i dag mildväder och ännu värre som förra lördagen när det blåste storm då var han helt hysterisk. Han sliter sig inte i från mig men han vissar helt klart att han inte trivs med att gå i leran utan vill springa för att fort komma över det. För sen när vi kommer ut på grusvägen är han hur lugn som hälst.
Skulle tro att din häst inte gillar mörkret så det är därför hon vill springa in.

Om det är så att hon oftast har bråttom in när det är mörkt så kan det bero på att hon är hungrig och vet att maten väntar på henne där inne. Eller ni kanske alltid har hö i hagen?
Mina hästar får iaf inte rusa iväg hur bråttom, rädda eller stressade dom än är. Öva ledarskap med henne. Om hon inte stannar när du stannar så backa bestämt och snabbt tillbaka henne så hon står bakom din axel, tänk på att HON ska backa, och inte du. O tryck inte bak henne, det går inte, utan om hon inte villigt backar så "tjoa" bake henne,vift lite med armarna och ta i grimskaftet. När hon sedan står där du vill ha henne, så beröm och stå <tills hon står lydigt och väntar. O prova igen o igen o igen o igen... Hon ska stanna när du stannar och backa när du backar.Óm hon har den här respekten så borde hon inte vilje smita in från dig längre..

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama