hjälp mig!!!!

M

mia_92

hej jeg her en häst som hoppar jätte bra.. men jag har ett problem , när jag kommer in på tävlingsbanan blir hon spänd som en fjäder och hon stannar på nästan allahinder.. hon hoppar som en gud på framm hoppningen och på träningarna.. kan detta bero på att hon blir ensamen på barnan..? hur ska jag träna bort det??
taksam för hjälp

Sv: hjälp mig!!!!

Det beror säkert på att hon blir ensam.
Det enda som hjälper är att åka ut och tävla mycket och även träna på olika ställen. Då lär hon sig att lita på dig!
Anmäl dig inte till höga klasser även fast du vet att hon KAN hoppa högt och gör det på träning osv. För är hon spänd och tittig och du "tvingar" över henne och hon kanske kraschar eller slår i sig kommer det bara göra det ännu värre!
Lycka till!

Är du säker på att det är hon som blir spänd och inte du som blir narvös när du kommer in på bannan och skall tävla och börjar rida på ett annat sätt.

Har varit med om det själv men kom på att det var jag då min häst vägrade på tävling men ej på CR.

Annars är det enda jag kan komma på är att åka på många små tävlingar eller om du låter nån erfaren ryttare tävla hästen ett par gånger tills hon vant sig vid tävligsmiljön.

Lycka till.

Hästar reagerar olika på att komma in på tävlingsbanan... min pålla blir jätte pigg, min första ponny blev jätte seg och min förra ponny blev tittig och lite osäker... Jag tror artt din häst har så mycket att titta på så att hon glömmer bort hinderna... Mitt förslag är att du hoppar många små träningstävlingar eller bara vanlig banträning där man hoppar en och en... Tycker även att du borde vara med i någon blåbärshoppning eller liknade där hinderna kanske ligger på 40-50cm som hon skulle kunna kliva över om det skulle behövas. Jag var med på en blåbärshoppning på 20cm me en häst som var 170 bara för att han skulle få vara inne i ridhuset se andra hästar, höra applåder osv. Det är bara att börja miljöträna! Lycka till!

Min häst blev jättespänd när hon kom in på ridbanan och blev stel som en pinne och man kunde inte få henne i bra galopp. Det blev nån sorts idiot trav och många vägringar. Jag gav inte upp utan var ute och hoppade clear rounds på 70 & 80 cm. Jag tävlar henne i 90 cm klasser nu. Hon är mycket bättre och får bra galopp men hon kan vägra då och då. Jag blev säkert spänd också och det kände väl hästen.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 170
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka