Hjälp mig!!!

C

Calibersmatte

Jag har en Chihuahua tik på 2 år. Fick lämna bort henne under en vecka vid höglöpet pga att min hanhund hemma fick det jätte jobbigt. Nu är det så att hon tjuvparade sig under den veckan med en Chihuahua. Det jag nu har funderingar över är om man ska ge dom några extra vitaminer, miniraler eller ngt speciellt foder. Är helt ny på den här fronten o behöver all info jag kan få. Har pratat lite med veterinären o läst mkt på nätet. Tack på förhand.

Sv: Hjälp mig!!!

Det är redan försent. Sen var det inte sånna tips jag ville ha..... Stödfodra, vitaminer etc..

Det är antagligen lättast, billigast och bäst för både dig och hunden om du ser till att det inte blir några valpar den här gången. Veterinären fixar det!

Men vad är de som inte förstås? Det står klart o tydligt at jag pratat med veterinären. Hade abort gått o vart de bästa för hunden hade hon nog rekomenderat det. jag vill ha info om mat, vitaminer etc!!! Om ni inte vill ge mig info om det så låt bli att skriv överhuvudtaget!

Om du redan pratat med veterinären och denne avrådde från abort så borde du väl fått vidare råd om hur du ska gå tillväga nu för hundens bästa? Alltså vad du ska ge för foder etc..

Men lugn i stormen! Både jag och blueberry har gett dig det bästa råd vi kan ge dig. Om du väljer att inte lyssna på det så fine men först tycker jag att du ska kolla en sväng på blocket och kolla runt lite hur mycket jobb det är med en valpkull.

Jag har fått info från veterinären men alla kan väl göra på olika sätt... Jag valde att lyssna på veterinären o sen skrev jag en tråd här för lite tips osv. Hur andra har gjort o gör. Men era "bästa" tips var inte en fråga i min tråd... Hade de stått "abort eller behålla" info osv då hade jag förstått era kommentarer..

Veterinären får inte rekommendera abortspruta annat än om dräktigheten kan medföra fara för tikens del.
Det är ditt beslut, inte veterinärens. O andra sidan är dräktighet alltid en risk, det kan gå fel o du kan mista din tik, är du beredd att riskera det för en oplanerad kull valpar?

Man blir inte en kompetent uppfödare genom att fråga på nätet, skaffa dig en mentor, lämpligtvis din hunds uppfödare, om du nu inte vill ta bort valparna.

Är tik o hane knäledsundersökta?
http://www.chihuahuacirkeln.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=26
http://www.chihuahuacirkeln.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=27
http://www.chihuahuacirkeln.nu/pdfer/ras.pdf

Om hundarna inte uppfyller Chihuahuacirkelns krav/rekommendationer enligt ovan så finns det ingen anledning att behålla valparna.

Har du råd med ett akut snitt på jourtid? kan du ta ledigt från arbete/studier i 8 v eller mer i samband med valpning?

Hur länge sen hände parningen?
Låt göra ett ultraljud på dag 25-30 efter parningen och se om det ens finns valpar där. Dumt att överdosera med vitaminer och dyl om hunden inte är dräktig. Är den då dräktig, gör abort om du inte vill behålla valparna. Chihuahuor har inte alltid de lättaste förlossningar, är du beredd på kostnad för tex kejsarsnitt?

Det bästa du kan göra i detta läget är att prata med din tiks uppfödare. Följ dennes rekommendationer angående mat och eventuella extra tillskott. Många avråder från att ultraljuda på grund av att tiken kan bli stressad, vilket inte är bra varken för henne eller eventuella valpar.

Om du trots allt bestämmer dig för att låta henne valpa, så se till att hon är i god kondition, motionera som vanligt alltså, dock inga hopp, trappor de sista två veckorna.
Ge inte en massa vitaminer om du inte VET att det behövs, kan göra mer skada än nytta.
Se i stället till att hon får fullgott foder och de sista veckorna gärna valpfoder.

Ha mjölk tillägg hemma om det skulle behövas till valparna, inte helt lätt att akut få tag på en kväll eller helg, bättre att köpa hem innan omifallatt
och köp även hem en spruta (köpes receptfritt på apotek) det bästa att använda vid stödmatning av späda valpar.

Se till att du har förvarnat veterinären om när det är dags och kollat om det går att ringa "mittinatta" och ha vet. telefonnumer i närheten av din telefon, då tyvärr kejsarsnitt är vanligt i rasen.
Se till att du har tillräckligt med pengar till självrisken (om du har en försäkring som täcker snitt) annars måste du ha minst 10-15 tusen helst lite till om några komplikationer skulle tillstöta om du får betala det själv.
ring ditt försäkringsbolag och kolla om snitt ingår (är inte så många bolag som tar snitt på vava)

Se också till att du har möjlighet att vara hemma (ta ut semester tex)
Läs böcker finns flera bra att läsa som tex valpningboken i SKK`s uppfödar utbildning. (finns att köpa via SKK)

Och framförallt ta kontakt med din uppfödare om råd om foder och annat.
Bor din uppfödare i din närhet kan hon kanske också komma när det är dags?
En erfaren uppfödare är guld värd och i många fall bättre än en veterinär att bedöma vad som är ”normalt” och vad som är PANIK = veterinär.

Men ha inga andra "nyfikna" där bara du och ev. då din uppfödare, viktigt med att tiken har lugn och ro under valpningen och sedan är det ju smittorisken har hänt att hela kullar har mist livet för att nyfikna har tittat på nyfödda valpar.
Själv har jag totalt besöksförbud för alla de första 3-4 veckorna just därför.

Om du trots allt bestämmer dig för att låta henne valpa, så se till att hon är i god kondition, motionera som vanligt alltså, dock inga hopp, trappor de sista två veckorna.
Ge inte en massa vitaminer om du inte VET att det behövs, kan göra mer skada än nytta.
Se i stället till att hon får fullgott foder och de sista veckorna gärna valpfoder.

Ha mjölk tillägg hemma om det skulle behövas till valparna, inte helt lätt att akut få tag på en kväll eller helg, bättre att köpa hem innan omifallatt
och köp även hem en spruta (köpes receptfritt på apotek) det bästa att använda vid stödmatning av späda valpar.

Se till att du har förvarnat veterinären om när det är dags och kollat om det går att ringa "mittinatta" och ha vet. telefonnumer i närheten av din telefon, då tyvärr kejsarsnitt är vanligt i rasen.
Se till att du har tillräckligt med pengar till självrisken (om du har en försäkring som täcker snitt) annars måste du ha minst 10-15 tusen helst lite till om några komplikationer skulle tillstöta om du får betala det själv.
ring ditt försäkringsbolag och kolla om snitt ingår (är inte så många bolag som tar snitt på vava)

Se också till att du har möjlighet att vara hemma (ta ut semester tex)
Läs böcker finns flera bra att läsa som tex valpningboken i SKK`s uppfödar utbildning. (finns att köpa via SKK)

Och framförallt ta kontakt med din uppfödare om råd om foder och annat.
Bor din uppfödare i din närhet kan hon kanske också komma när det är dags?
En erfaren uppfödare är guld värd och i många fall bättre än en veterinär att bedöma vad som är ”normalt” och vad som är PANIK = veterinär.

Men ha inga andra "nyfikna" där bara du och ev. då din uppfödare, viktigt med att tiken har lugn och ro under valpningen och sedan är det ju smittorisken har hänt att hela kullar har mist livet för att nyfikna har tittat på nyfödda valpar.
Själv har jag totalt besöksförbud för alla de första 3-4 veckorna just därför.

MYCKET bra tips som jag tycker Calibersmatte ska läsa och ta till sig av :bow:
Abort eller ej är ju självklart ditt eget val, men dom flesta här i tråden är bara oroliga för din hund och försöker hjälpa till. Så ta inte åt dig personligt av det, utan se det som rekommendationer bara :)

Ibland undrar man om folk inte läser trådar innan de svarar?

TS har skrivit två gånger att det är försent för abort därmed inget alternativ.

Trots detta tjatas det om abort :crazy:

Risken med abortspruta är mindre än riskerna med dräktighet och valpning men nu är det så att man inte ger abortspruta efter 45 dagar. Så är det bara att gilla läget och göra det bästa av det.

Tack så jätte mkt Zqathan. Uppskattar all den bra informationen. :) Hon har fått en kull förut som har gått jätte bra. Men inte när hon var hos mig. Tog över henne pga vissa saker. (inget jag vill skriva här) Därför finns ingen kontakt med uppfödare. Tyvärr! jag har fått kontakt med en uppfödare som också kommer hjälpa mig mycket. Men tack igen Zqathan, super tacksam för du tog dig tid att skriva o hjälpa mig. Ska lägga allt på minnet o ta vara på informationen. Veterinären ville helst inte göra ultraljud på henne pga av att hon är jätterädd när man bara går dit. Vägrar gå in osv. Gillar inte veterinären alls. Jag bor ovanför en veterinär så har snabb tillgång till dom. Det känns skönt eftersom jag är lite nervös över detta. Men tack igen.

Mvh

hoppas allt går bra när dagen kommer. :)

Ps: Om jag var du skulle jag inte lämna bort vavvan till samma ställe igen då det verkar vara rätt oseriöst ställe. :confused: Om man tar hand om en tik i höglöpen borde man vara GRYMT försiktig med vilka hundar den träffar, om inte parningen är planerad. :crazy:

När skulle det vara för sent för en abort på hund? Mig veterligen kan man kastrera tiken och ta bort eventuella valpar när man vill...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 750
Senast: Tiger tok
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 285
Senast: Jadzia
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 869
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31