HJÄLP MIG - Vilket konstigt sår!

ozzytheman

Trådstartare
Mitt sto fick en knöl under magen i början av sommaren. Senare sprack den i mitten och det började droppa rosa vätska inifrån den. Vet. trodde att det var ett gammalt sticksår som svullnat så hon fick pc-behandling genom spruta samtidigt som jag skulle hålla såret rent och spruta med blåspray. Inget hände och samma vet. ordinerade pc-behandling oralt med orden att "vi håller på så länge som det behövs". Nu börjar jag undra om vet. vet vad han gör egentligen. Börjar tro att det är något som inte påverkas av pc. Hoppas, hoppas att någon sett något liknande och vet vad det kan vara. Har tel.tid hos vet. igen i morgon bitti.
4kFzjAB

5pJWTqV

ShM3xR2

Sv: HJÄLP MIG - Vilket konstigt sår!

Ingen som kan hjälpa mig med förslag? Behöver verkligen input av någon!

Har verkligen ingen anning så ta detta med en STOR nya salt. Det ser ut som din häst är skimmel. Det kan inte vara en tumör som det sen har spruckit? En vild gissning. Hoppas att den försvinner snart vad det nu än är.

Lycka till!

Tack för svar. Ringer en annan vet. i morgon! Min nuvarande vet. sa att jag skulle hålla rent såret med en rotborste, vilket jag ju givetvis inte har gjort, men tänk om det är en tumör som han ville att jag skulle skrubba i.

Låter klokt att ringa en annan vet! Du får gärna uppdatera med vad ni kommer fram till.

Tycker själv det liknar böld som inte vill läka riktigt. Den ljusrosa vätskan - har den varit tjock och trögflytande, eller vattnig och tunn?
Håller med om att en oren rotborste inte är det bästa, då är det bättre med en ny ren kökssvamp. Sen om man inte riktigt vet vad det är så ska man ju heller inte börja skrubba och pilla en massa..
Låter som att en vet med erfarenhet av sår hos häst ska ut och titta på det och göra rent mm.

Tumör ska man heller inte utesluta, de kan ju se ut på alla möjliga sett..

Lycka till!

Tack för svar! Vätskan är vattnig och tunn. Det blir skorpa som sedan spricker och då blir det som en krater där vätskan rinner ifrån innan den fylls och bildar skorpa igen och så börjar processen om. Ringde en annan vet i dag som direkt frågade om det var taget någon odling innan pc sattes in och det gjordes inte. Vet att han är en av de mer erfarna på orten så jag hoppas verkligen på honom när han kommer i morgon. Uppdaterar när han gett diagnos.

en katt vi har har fått exakt samma grej, blivit biten?!eller stickdsår? och för några dagar sedan sprack denna och det blev ett hål rakt in :crazy::crazy:en bit...

hon håller detta rent ännu iaf.

Jag skulle gissa på skimmelcancertumör. Min häst har precis nyligen haft något som är ganska likt detta, vilket visade sig vara (efter mycket om och men) just en skimmelcancertumör. Dock satt den uppe på korset. Hela tumören är nu bortopererad och det gick bra.

När du beskriver "såret" så låter det dessutom ungefär likadant som det var med min häst. Att det läker lite och blir en skorpa, som sedan spricker och bildar skorpa igen...

Så blir det på katter som blivit bitna av andra katter !

Hej från Hambo

Nu har vet nr 2 varit. Han tog ingen odling utan skrev ut pc-salva att lägga på tjockt och annars låta det vara några dagar. Han grymtade lite när jag berättade att jag blivit ordinerad att borsta på knölen. Han ville inte säga att det inte kan vara en tumör så om det inte blir förbättring inom någon vecka så görs en odling. Han vill ändå inte göra något kirurgiskt förrän det blir kallare då flugorna försvinner. Kan ju tycka, och vara efterklok och 2,5´ kr fattigare, precis som någon sa att man kanske borde ha börjat med en odling.

Ett av våra ston fick en sån "krater" efter att ett gammalt sticksår sprack upp. Pcsalva och Hippotrim i 10 dagar sen var det läkt;)

Liknande trådar

Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 329
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 300
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 719
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 572
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka