Hjälp mig, vem ska jag välja??

tinafinis

Trådstartare
Har lagt ut annons på min lilla shettis.
Ska låna ut honom under fodervärdavtal!

nu är det två personer som är intresserade.
1. Dom heter lika dant
2. Bor i orter nästan intill varandra
3. Båda har en varsin dotter. 3 o 4 år.
4. Bägge vill ha hästen till nästa sommar
5. Bägge ska ha den som sällskap till sin andra shettis
6. Båda kan tänkas rida o köra honom lite

Det ända som skiljer dom åt är att en ena har en egen vagn o den andra har ingen om dom skulle vilja köra honom.

Ge mig tips på vad jag mer ska tänka på...
Hur ska jag välja?
Dra lott eller?
Bägge verkar trevliga.

Sv: Hjälp mig, vem ska jag välja??

Åk och titta på bägge stallen. Be om referenser på personerna. Presentera ditt kontraktsutkast. Gör en kreditupplysning (eller minst kolla med KFM om det finns anmärkningar).

Faller någon av dem (eller bägge) bort kanske det blir antingen lättare eller svårare.

tack för tipsen!
har redan fått lite insidertips, men dina råd o tips är värda att följa ändå!!

Håller med Lovisaleonora_. Då borde de förhoppningsvis bli lättare.

Vad kommer hästen att få för livssituation, det hade varit prio 1 för mig alla gånger.

Hur ska hästen bo, kommer den att ha stora hagar, hur mycket kommer den få vara ute, fri tillgång på grovfoder? Vad har köparna för tänk och hästkänsla? Tänker de häst eller tänker de människa?

Och sen får du gå lite på känsla. Vem känner du att du kommer att vilja ringa och hälsa på? Vem verkar ödmjukast och mest positiv? Vem passar DIG bäst? Det kan också vara avgörade, du vill säkert att hästen kommer till någon som du känner dig bekväm med och litar på - så gott det går med en okänd människa.

Ta den som är mest nyanserad och saklig, mest verklighetsförankrad. Alltså, oftast, den som inte är så översvallande trevlig.

Prata ordentligt med båda, den som verkar vettigast och trevligast väljer du! :D

Ta den som kan shettis bäst.
Så inte din ponny tex kommer hem med fång.

Hmmm- en shettis med fri tillgång på grovfoder mm... Vet inte om det är det man behöver tänka på mest när det är just en ponny som ska lånas ut. Det behövs ju inte i närheten av stl på hage jämfört med stor häst... en shetis hade haft det toppen i min trädgård... Min häst hade haft o göra i två dagar...

Hmmm- en shettis med fri tillgång på grovfoder mm... Vet inte om det är det man behöver tänka på mest när det är just en ponny som ska lånas ut. Det behövs ju inte i närheten av stl på hage jämfört med stor häst... en shetis hade haft det toppen i min trädgård... Min häst hade haft o göra i två dagar...

Det var just i en villaträdgård jag fann min shettis i en cirka 20 kvadratmeter liten hage utan gräs......Jag hämtade hem honom nästa dag.....Även en shettis har behov av att kunna vandra hela dagen och behöver också mat, även om de inte behöver tok-mycket bete så ska de självklart kunna beta lite (sysselsättning) och framförallt ordentligt med annat grovfoder. Jag blir så ledsen när jag hör att man har hästarna som leksaker i pyttesmå trädgårdshagar:cry:....Fram för rejäla hagar till shettis och klipp i stället gräset med gräsklippare om man är rädd för fång!

Förlåt Tinafinis att jag kom ifrån ämnet på din tråd men vi har ju redan talats vid ang huvudämnet..:D

Jag tycker du ska försöka ta reda på så mycket som möjligt om hur de hade tänkt hålla hästen. Har själv blivit vittne till hur en liten shettis bara går och förfaller i en liten trädgårdshage utan att verkas det senaste året (trots att förra ägare sa att den måste verkas ofta pga fång) eller få den tillsyn och motion den behöver.
Det är vanligt att folk köper små ponnys till sina barn utan att egentligen kunna så mycket. Bara för att en mamma själv hängde i stallet som barn så är det inte så självklart att hon kan det som är nödvändigt att kunna för att hästen ska må bra.

Har fått frågan var man köper en sån där grej som man har under magen och ridgrimmor. Okej nu tycker inte jag att det är så viktigt att kunna vad allting heter, bara man vet hur det ska användas och varför. Men just i detta fallet så var det bara ännu ett bevis på att de inte borde ha häst.

Ta reda på hur de sköter hästen de redan har, om de har bra kunskap om hälsa och hästvård och om de sköter hovar och fodring bra. Se helt enkelt till att hästen kommer till ett hem där den mår bra. Sen hur trevliga de är tycker jag är mindre viktigt, bara de sköter hästen på ett bra sätt!

De e lugnt!

tack för alla tips!
Nu har de hört av sig en till o denna människan vetjag vem är samt att de e på samma ort som där jag jobbar.
Kanske hade varit lämpligt så kan jag köra o kolla på honom ofta.

Min lilla shettis verkar inte vara känsligt för fång. Har visserligen mest gått på magert bete här, men även kraftigt någon gång men haft gräsreduerare då.
Han e som en liten stor häst :-)

Åk och titta på hur det ser ut där din häst ska vara. Miljön säger mycket om människorna. Finns det stall där han kan tas in om han skadas? Hur välskött är stallet? Vilken bakgrund och erfarenhet har de?

Jo de e klart... Så vill man ju inte heller ha det...
Men jag skulle nog också kolla upp o träffa de båda för att bestämma mig...

Gör ett besök hos de, eller träffa de personligen hemma hos dig, visa människor verkar helt fantastiska i telefon men när man ser deras hem eller bara träffar de får man en helt annan inställning, viktigt är att du träffar barnen det är frågan om, hur reagerar/ agerar de gentemot djur? hur aktiva är deras föräldrar i kontakten med djur och tonläge.. detta bör ge dig en bra vägledning! lycka till!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I