HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Casper

Trådstartare
Min unghäst på snart tre år knäcker mig:crazy: Han är ett LITET hbl efter Poet.

Jag har en liten "pella"häst kan man säga för han grovnar inte för fem öre, just för tillfället växer han sakta på höjden oxå, e kanske bara runt 158-160cm.
Han har bekymrat mig länge då han äter dåligt. Hö äter han jättebra! Han ÄR VETERINÄRKOLLAD och INGET fel på honom. Dom har kollat tarmar,tänder och tagit prover osv och han e frisk som en nötkärna. Jag åkte in med honom för att han var tunn då. Givetvis avmaskad. Men han gillar inte kraftfoder!!! Det tar alltså honom NÄSTAN hela natten för att pilla i sig det han får. Han äter hellre höet. Jag har även provat ALLA tror jag snart sortes kraftfoder

Han får KALAS SUPER mega bra hö ( kan inte värderna i huvudet just nu), det är analyserat och han får mer än vad han behöver normalt sätt. Han har alltså fri tillgång.
Enligt alla analsyer osv så ska han inte behöva ngt tillskott men eftersom han är så klen så ger jag honom extra ändå. Han får ca 1½kg krafft groov och lite betfor samt tillskott av olika slag.

Så här ser det ut ungefär en dag:

Morgon: hö fri tillgång

Middag: ½kg krafft (står inne i ca en timme för att få i sig det och det är inte alltid han äter upp det) hö.

Kväll: 1kg krafft och det tar ett par timmar. vi har filmat honom och maten brukar vara slut runt 2-4 på morgonen. 10kg hö för natten. Det mumsar han på obehindrat.
Jag har försökt få i honom morötter och äppel osv men INGET är av intresse. Han spottar ut det.

Han är bra i avföring,pigg o alert, framåt osv. Men MYCKET dålig på att äta och just nu känns det som att han är så klen så någon ridning på en tre åring lär det inte bli till somaren.. Någon som har tips till mig? Jag känner mig olycklig..
Hade ju hoppats på en stor och fin ridhäst men verka få en klenfis i stället:cry:
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Har du provat med lucernhack då? Det är ju lite samma konsistens som hö. Vanligt hederligt havre smakar ju gott enligt de flesta..

Vad gör hästen? Går den bara i hage, rör den på sig, rids den nåt eller arbetas på annat vis än?

Om den är helt mätt redan på hö kanske den inte känner att den behöver nåt mer, provat låta den stå utan hö en timme och gett kraftfoder då? Man vågar ju inte låta det gå nån längre stund och riskera att hästen tunnar ut, men kanske gå ut och gå med hästen en fyrtio minuter och sedan gå in till kraftfodret för att få igång matlusten..? Bara spånar lite... Vet att det inte är bra att äta mkt kraft på helt tom mage, men med bara en timme emellan är det ingen fara. Man kanske kan hitta nåt mellanting när den har nästan fri tillgång, men att det får vara slut en liten stund för att få den att bli lite mer mån om maten.

En av våra ville bara äta havre och hö från början, inte ens morötter eller betfor gick ner, men nu slukar hon allt, till och med flera kilo halm. Men det är en kallblodstravare det, ganska svårfödd och het av sig.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Inte för att jag är jättebra på detta men har du provat betfor eller lite olja? Lusern är ju också ett jättebra foder vilket du redab har fått som svar. Mina hästar gillar pelletsen bättre men de är inte svåra att få att äta. Tänk på att det kan ta lång tid för den att vänja sig vid ngt nytt. Sedan finns det ju en flera olika proteinkoncentrat men du har kanske provat dem?

Jag känner inte till det foder som du skriver om. Men jag har upptäckt att min mkt matglada ponny inte äter ngt som innehåller melass.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Har du provat Hippo Alfa?
Brukar de flesta kräsna hästar äta. Min häst gick upp jätte bra på det och hon är väldigt kräsen men hon åt det. Hon åt Inte kraft groov när hon fick det. Varför, har jag inte en aning om.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Jag har provat havre,svart havre,korn,betfor,musslie (ngt tyskt märke?) som säljs på gra**går**. Men inget är av mer intresse :( eftersom han är klen så känner jag att han måste ha i sig ngt mer än bara hö.

Lusernhack skule jag vara lite försiktigt me då jag har väldigt mkt proteiner i mitt hö sa vet?.

Är det bara proteiner dom breddar sig på?

Vad han gör... ärligt talat, han longeras lite lite och sen går han med mig på mina timmers rundor om dagen.. sitta.. nä det vågar jag inte, han ser mer ut som en två åring än en tre åring i kroppen.

[url=http://www.pixbox.se/pic25025147][/URL]
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Har du provat Hippo Alfa?
Brukar de flesta kräsna hästar äta. Min häst gick upp jätte bra på det och hon är väldigt kräsen men hon åt det. Hon åt Inte kraft groov när hon fick det. Varför, har jag inte en aning om.

hej, nej jag har faktiskt inte prövat Hippo för jag har bara hört nu ska jag säga!! att det är mindre näring osv än vad det är i kraft och då e ju frågan om det passar min häst, någon här som vet om det stämmer?
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Hippo Alfa är ett mycket bra och proteinrikt kraftfoder. 135 g råprotein och 10,5 mj. Tycker att du ska prova det. Innehåller Alfalfa som är en sorts lusernväxt tror jag om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Jag förstår inte varför du inte skulle kunna ge lusern till din unghäst som behöver gå upp i vikt. Lusern är ju dessutom mkt snällare mot hästmagen än mkt av det andra du har räknat upp.
Om det nu är så att ditt hö innehåller tillräckligt med proteiner så är det bästa att ge mer hö. det äter han ju dessutom.

Om hästen är tunn så är det säkert så att den behöver både proteiner och energi.

Hippo alfa är väl ung samma som lusernhack dessutom.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Jag har provat havre,svart havre,korn,betfor,musslie (ngt tyskt märke?) som säljs på gra**går**. Men inget är av mer intresse :( eftersom han är klen så känner jag att han måste ha i sig ngt mer än bara hö.

Lusernhack skule jag vara lite försiktigt me då jag har väldigt mkt proteiner i mitt hö sa vet?.

Är det bara proteiner dom breddar sig på?

Vad han gör... ärligt talat, han longeras lite lite och sen går han med mig på mina timmers rundor om dagen.. sitta.. nä det vågar jag inte, han ser mer ut som en två åring än en tre åring i kroppen.

[url=http://www.pixbox.se/pic25025147][/URL]

Hästen ser muskelfattit ut och dåligt hull men det vet du redan. Ett bra och proteinrikt kraftfoder och en skvätt olja . Kanske är kvoten aldelles för hög för honom. Mitt fullblod kan inte få aldelles för mycket protein . En kvot på 6, 6,5 funkar mycket bra på henne. Men hästar är olika.

Vad är analysen på höt? Nyfiken! :laugh:
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Får nog förtydliga mig lite. Hästen är INTE mager enligt veterinären! Du kan varken se eller känna hans revben samt att han är inte "bukig" pga av proteinfattigt foder i allafall.. Men han är tunn i min benämning KLEN! alltså han ä inte bred. Hans bringa framifrån är klen.
Dessutom är bilden tagen i somras när han är i sitt "värsta" skick. Hans kroppsbyggnad e alltså klen. det är DET jag vill få bukt med genom att ge han bättre möjligheter.

Muskelfattig, ja, han skrotar i hagen som ej e kuperad osv:grin: och att bara gå med mig ger inte så mkt muskler. Jag har liksom bara väntat ut honom för att han skulle "växt" till sig lite.

Som sagt kan jag inte analysen i huvudet och jag vet inte på rak arm var den är i allt renoverings skit här inne, men foderstat är uträknat enligt vet samt dom på krafft och i normala fall skall han INTE ha ngt utöver men nu räcker det inte ändå rent kroppsmässigt. Hull är det inget fel på men det måste ju brista någonstans när han inte breddar/grovnar liksom? han har FRI återigen FRI tillgång på hö. och jag ger han extra foder i förhoppning på att det ska bli bättre.

Höet enligt foderstaten hur dom än räknar den åt mig så står det hela tiden för mkt proteiner/enegi.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

För att ge dig råd bör vi ju veta vad han får i sig i energi och protein. Vad har du för värden på höet?
Man får känslan att han får i sig för litet protein på din beskrivning men det kan ju också vara att han får för litet energi. då kommer inte proteinet till nytta för uppbyggnad.
Av kraftfoder är Hestekraft ett alt som ingen av mina har ratat.

Om det är väldigt höga värden på analysen men hästen inte föder sig och man har uteslutit fel på hästen så återstår fel på analysen. Typ att provet inte var representativt för partiet. Händer inte sällan. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Min var som ett fullblod fram tills han var 6-7. Då började han grovna. Han har grovnat även i år när han är 8 och växt på höjden. Då menar jag inte att han bara är fet (vilket han är just nu) utan hela hästen har blivit mer och kraftigare.

Vissa tar tid på sig.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Spontant skulle jag skicka ut en sån häst på lösdrift med ett gäng andra hästar så att den fick röra sig mycket och få upp aptiten samt en möjlighet att tuffa till sig lite rent fysiskt. Dock kanske vänta till våren. Är han inte allt för ranglåg kanske lite konkurrens om maten kan få intresset att öka?

Somliga hästar är sena, få inte panik än, ge honom något år till. :)
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Jag har provat havre,svart havre,korn,betfor,musslie (ngt tyskt märke?) som säljs på gra**går**. Men inget är av mer intresse :( eftersom han är klen så känner jag att han måste ha i sig ngt mer än bara hö.

Lusernhack skule jag vara lite försiktigt me då jag har väldigt mkt proteiner i mitt hö sa vet?.

Är det bara proteiner dom breddar sig på?

Vad han gör... ärligt talat, han longeras lite lite och sen går han med mig på mina timmers rundor om dagen.. sitta.. nä det vågar jag inte, han ser mer ut som en två åring än en tre åring i kroppen.

[url=http://www.pixbox.se/pic25025147][/URL]


Men det där tror jag ordnar sig, den ser ut att ha på kroppen så den kan växa på bredden senare. Den är ju inte ens tre år, ta det lugnt. Lite klen ser den kanske ut, men inte farligt för sin ålder. Vad går den i för hage? Det bästa är om den kan gå på kuperad mark tillsammans med flera andra unghästar om dagarna så får den nog både muskler och aptit:)

Har hört om många som är kräsna när de är små, sen blir det matglada tjockisar senare. :)

Bra träning så länge kan ju vara att klättra vid hand, löshoppa, longera kortare stunder. Sen utöver det en massa bus i hagen. Tror den kommer bli jättefin, du kommer säkert kunna sitta upp till våren skulle jag tippa på.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

För att ge dig råd bör vi ju veta vad han får i sig i energi och protein. Vad har du för värden på höet?
Man får känslan att han får i sig för litet protein på din beskrivning men det kan ju också vara att han får för litet energi. då kommer inte proteinet till nytta för uppbyggnad.
Av kraftfoder är Hestekraft ett alt som ingen av mina har ratat.

Om det är väldigt höga värden på analysen men hästen inte föder sig och man har uteslutit fel på hästen så återstår fel på analysen. Typ att provet inte var representativt för partiet. Händer inte sällan. HH


smråpr:92
energi:9.3
calc 5.1
fosfor: 3.8
mag:1.9
calium: 13
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Spontant skulle jag skicka ut en sån häst på lösdrift med ett gäng andra hästar så att den fick röra sig mycket och få upp aptiten samt en möjlighet att tuffa till sig lite rent fysiskt. Dock kanske vänta till våren. Är han inte allt för ranglåg kanske lite konkurrens om maten kan få intresset att öka?

Somliga hästar är sena, få inte panik än, ge honom något år till. :)

Nu e han visserligen yngst här så visst jätte busigt blir det ju inte, men den lilla ponnyn busar gärna ibland.
Ja ajg ska se om jag inte gör ngt sånt till våren så han får springa mer me hästar i samma ålder.
han får gärna tuffa till sig fysiskt men inte psykiskt :p
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Är det hö eller silage? Jättehöga värden, det är ju som att gå på fri tillgång på havre nästan, superbra för en växande häst ju. Tror den är lite tanig för att den växer mkt helt enkelt. Skulle inte ora mig så mkt, det är ju bara en liten knatte. Efter nästa betessäsong känner man säkert inte ens igen hästen. :) Men analysen kan ju vara lite off också..
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Har du testat krafftfodret Red Mills?

Det är nåt krafftfoder specielliserat sig på löphästar med mkt protein/fett behov.
dett är rätt dyrt.

Min pålla (fullblod) får krafftfodret som heter "Krafft Red Mills", alltså ett sammarbete mellan kraft och red mills. Det enda min donna går upp i vikt på, då hon inte äter lucern.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Men det där tror jag ordnar sig, den ser ut att ha på kroppen så den kan växa på bredden senare. Den är ju inte ens tre år, ta det lugnt. Lite klen ser den kanske ut, men inte farligt för sin ålder. Vad går den i för hage? Det bästa är om den kan gå på kuperad mark tillsammans med flera andra unghästar om dagarna så får den nog både muskler och aptit:)

Har hört om många som är kräsna när de är små, sen blir det matglada tjockisar senare. :)

Bra träning så länge kan ju vara att klättra vid hand, löshoppa, longera kortare stunder. Sen utöver det en massa bus i hagen. Tror den kommer bli jättefin, du kommer säkert kunna sitta upp till våren skulle jag tippa på.

Klättrar gör vi lite ute när vi är ute men visst jag håller med om att han skulle behövt jämnåriga kompisar att busa med då det blir helt andra förutsättningar. Våra hagar e mkt släta och tråkiga!
ha ha jag har minskat massa i vikt me att ränna ut me denna hästen, ha ha:o så en viss fördel fanns det allt ! =)

Tack för några peppande ord, jag behöver det. Just nu känns det som att även om man gör vad man kan så är det fel:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp