Hjälp mig, vad gör man!? Galen häst!

Bonita4

Trådstartare
Jag har en ponny på 4 år som har behövt vila 3 dagar eftersom jag inte kunnat fixa broddar.

Det är stenhårt och halt på ridbanan så där kan man inte rida, så idag broddade jag och skulle rida på ängen så han skulle få springa av sig lite.

Det gick inte! Det enda han gjorde var att stå och bocka på stället och låtsades bli rädd för saker. Så fort man la till skänkeln så kastade han sig åt något håll eller bockade!

Detta är alltså av all överskottsenergi han nu har, och jag vet inte hur jag ska få honom att bli av med den? Jag vill inte gärna dra upp huvudet och bränna järnet över någon äng heller eftersom det är buckligt och kan vara hål någonstans.

Så nu står jag med en häst med sjukt mycket överskottsenergi och inget ridhus har jag att åka till heller?!

Har ni några bra tips på hur jag ska få ut lite energi ur honom?

Sv: Hjälp mig, vad gör man!? Galen häst!

Kanske longera lite på fältet så han får bralla av sig om det går? Annars kan man gå ut och gå med dem, eller varför inte försöka gå in i skogen där det inte är upptrampade stigar och rida uppför och nerför, och över stock och sten, det räcker att göra det i skritt. De brukar bli rejält trötta, men utan att behöva öka farten så mkt när underlaget är dåligt.

Sen kan man ju tänka sig att det är bra att dra ner på kraftfodret ordentligt om de står så många dar i rad, onödigt att ha dem stående helt frustrerade av överskottsenergi i boxen och riskera att de går omkull när de kommer ut.

Om det är packad snö på vägarna och man har broddat ordentligt kan mna ju gå ut och jogga också, trava på längs vägarna ett bra tag så är de av med det värsta:)

Hej! Jag tycker att du ska låta han stå nu när det är dåligt underlag. Det är den årstiden! Går det inte så går det inte... om man inte vill ta onödiga risker... så personligen skulle jag vänta tills det är bättre ute och sen longera första gången innan du rider...
Lycka till!
Mvh Michaela

ja vid den här tiden på aåret är det jobbigt med hårt o buckligt underlag men longera lite grann kanske inte hade varit fel eller ut och gå med honom. ut och rida i skogen kan oxå vara bra även om det kan vara hårt underlag även där så vet oftast häösten den bästa vägen. men skritta är nog det smartaste.....

Säger som de andra. I sådana fall longerar jag alltid, för lite rädd om livhanken är man ju. Det förutsätter att det finns någonstans som det går att longera någorlunda, annars kan du bara vänta.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 085
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka