Hjälp mig! Typ sämst på att rida!!

H

__Horselover

Hejhej!
jag älskar att rida, men på vissa hästar blir allt bara fel! På hästen som en av mina kompisar red fick hon den jättefint ställt och bra galopp. När jag själv fattade galopp med samma gäst bryter hästen av ibland och springer lite in mot mitten, ner jag sedan styr ut bryter hon av. När vi sedan hoppade tog hon kollosala språng och allt kändes surt och dåligt! Alla andra fick hästarna att hoppa jättefint medans jag har tyglarna för långt bak och dunsar i sadeln ibland. Vad ska jag göra?? Jag har ridit längst i den här gruppen också!
Tack..
PS Hästen som jag berättade om är ganska liten och springig :banana::rofl:DS

Sv: Hjälp mig! Typ sämst på att rida!!

När jag själv fattade galopp med samma gäst bryter hästen av ibland och springer lite in mot mitten, ner jag sedan styr ut bryter hon av.

Du måste ge mer framåtbjudning (du måste rida hela tiden), att hästen springer lite in mot mitten kan beror på att du inte har tillräckligt korta tyglar så att du inte har full kontroll över hästen.

När vi sedan hoppade tog hon kollosala språng och allt kändes surt och dåligt! Alla andra fick hästarna att hoppa jättefint medans jag har tyglarna för långt bak och dunsar i sadeln ibland. Vad ska jag göra?? Jag har ridit längst i den här gruppen också!
Tack..

Vissa hästar har en tidens till att vilja rusa mot hindrena och då får du hålla igen henne lite.

Därför du dunsar i sadel är pga av att du inte har tillräckligt med balans.

Var följsam i kroppen, följ hästen...och håll i mannen för ett stöd och trappa ner hälen och stigbygeln kan du ha mer på fotbladet så att du får lite mer svikt och tramp i bygeln.

Det ända man kan göra är träna träna och till slut sitter det där och alla männsikor går inte ihop med alla hästar heller, rid henne mer i markarbete osv...

Lycka till!

Sv: Hjälp mig! Typ sämst på att rida!!

Om du har möjlighet, kanske du kan ta rida några privatlektioner, på nån häst du känner dig trygg på. Privat ger oftast mycket mer.;)

Du kan också träna emellan lektionerna, genom träning får du bättre koordination, alltså kontroll på kroppen och blir även starkare, vilket hjälpa mycket inom ridningen. Det är viktigt att man har kontroll på sig själv, innan man ska kontrollera någon annans kropp.

Pröva olika stigläder längder när du rider, du kanske har för långa eller för korta, det viktigt att man hittar en längd som passar en själv, och inte stirrar blind på hur vinkeln på ens ben ska se ut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 314
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar