Hjälp mig sätta ord på det jag söker ...

Ingridl

Trådstartare
Jag ska börja leta ny häst och behöver få hjälp med att sätta ord på & förklara det jag letar efter .... kan ngn hjälpa mig????

Har precis sålt en stor c-ponny och har en stor holsteiner ( min mans häst ) hemma och båda har "det" jag vill ha fast hos en häst som varken är för liten ( c-ponny ) eller för stor ( min mans häst ).

Det dessa hästar har gemensamt är dels en naturlig takt på så vis att de själva lägger sig i ett taktfast läge och behåller takten även om man minskar eller ökar tempot, dels är de alldeles mjuka och gummiaktiga i kroppen så att man får en känsla av att sitta på en stor "såndär sak som man ska knåda i handen för att minska stress". Båda dessa hästar har haft detta redan från början som unghästar så det är sannolikt en egenskap och ingen utbildningsfråga ...

Jag har ridit mycket och har fler hästar hemma, men de har inte dessa kvaliteter utan är "kantigare" att rida - de tappar lättare takt och är på någotvis inte så mjuka och "knådbara" ...

Ngn som förstår vad jag menar ????? Kan ni ge mig ord för att förklara??? Vad är det jag ska leta efter, dvs hur ska jag kunna gallra fram intressanta hästar utan att behöva åka land och rike runt ???? Tips ???? Vad kan tänkas vara ras och vad är individ????
 
Sv: Hjälp mig sätta ord på det jag söker ...

Menar du elastisk? Det är det ju trevligt om hästarna är ;)..
Ulrika
 
Sv: Hjälp mig sätta ord på det jag söker ...

"elastisk med god takt" Hur låter det? Ringar det in det jag försöker beskriva? Vad säger ni där ute?
 
Sv: Hjälp mig sätta ord på det jag söker ...

Elastisk med taktmässiga gångarter?
Den hästen hade jag gärna tagit en tur på.. :)
Ulrika
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 264
Senast: tara
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 885
Senast: Mimsan_
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 883
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp