Hjälp mig ! Reser sig !

N

Nisan

Jag har ett stort problem !

Jag har ett 10 årigt varmblod som jag haft i snart 3 år. Han har varit westernriden ett år innan jag köpte honom och är därför extremt känslig i mun och för skänkeln. Nu rids han dressyr och har påbörjat hoppträning.

Iallafall så har han nu på sista tiden börjat resa sig så fort man försöker jobba honom i traven eller fatta galoppen. Värst är vänster varv. Detta gör han aldrig när man rider ut, endast i paddocken/ridhuset. Har aldrig gjort detta förut utan börjat med detta sedan jag flög av i höstas, men han stegrar högre nu.
För 2 dagar sedan gick han kanonfint och stegrade knappt någonting och jag tränade galoppfattningar. Men idag var han helt omöjlig, likadant igår. Jag ger efter i munnen när jag fattar galoppen, men ändå reser han sig. Han har inte gjort detta förut, och kan inte tänka mig att han har lyckats skada sig på något sätt. Har haft samma sadel hela tiden, den är utprovad till honom.
Idag reste han sig så högt att jag inte vågade testa mer, vet inte om jag kommer våga rida honom på banan igen..

Har fått många råd om hur jag ska göra, t.ex slå till honom med spöet på röven eller mellan öronen när han reser sig. Men jag vågar inte, är rädd att han reser sig ännu högre och slår över. Min kompis tror att han gör det för att han inte förstår eller att det är jobbigt. Men han har ju kunnat jobba i traven och fatta galoppen innan så han borde ju förstå och orka !

Vet ni hur man kan göra för att få detta beteende att försvinna ?
Ska jag be min hopptränare rida honom en gång och se vad hon säger ?
Snälla hjälp mig !

Sv: Hjälp mig ! Reser sig !

Det kan ju vara så att hästen har ont någonstans. Jag hade tagit och kollat igenom den på en klinik, och även kollat upp sadeln igen, om du nu har haft samma sadel i tre år så kan han ha växt ur den.

Lycka till! :)

Men är ju konstigt att han gick hur bra som helst i söndags och dagen efter + idag gick det inte alls :S
Tror inte det är sadeln, men ska kolla upp det för säkerhets skull.
Tack för svaret iallafall :)

Gör han likadant i lina?
Om du longerar honom med sadeln på (lägg ev en gjord om stigbyglar o kåpor så de inte fladdrar) se om han reagerar likadant utan ryttare på böjt spår. Konstigt annars att han bara reagerar så på banan.
Hoppas det löser sig!

Det låter som om hästen har ont. Eftersom det har fungerat förut och helt plötsligt så ändrar hästen beteende. Kolla upp hästen så att du i alla fall kan utesluta skada. Lycka till

Det låter som hästen har ont. Eller att det är en vana som det har lärt sig. Men försök att be någon annan att rida hästen och se om den gör lika dant då. men kolla först upp så den inte har ont :)

Det låter ju mer som om han kommit på ett smart sätt att komma undan arbete. Om han nu har utprovad sadel som är kollad o allt annat är som vanligt så får du nog utgå från att han är en smart individ som kommit fram till hur han ska skrämma dig till lydnad!:cool:

Ta hjälp av nån mer erfaren ryttare som kanske hinner märka innan han tänker resa sig o kan stoppa hela förloppet.

Han kan ha ont som fler säger. Ta ut massör eller kotknackare och kolla sadeln så den inte är något fel på den. Kolla tänderna på honom med så han inte har ont i munen,ta ut en duktig bra tandläkare som kan sitt jobb. Gör personen fel så kan det gå illa. Om han nu inte skulle ha ont någonstans så är det nog mer lat fansoner från hans sida. Min häst hade den där idén med att stegra sig för mig. Han gjorde det varje gång jag skulle rida honom jag vart livrädd, men jag gav inte upp. Utan jag kom på hur jag skulle göra så fort han reste sig. Jag låste hans hals helt enkelt så det kan du prova på din häst med. Så fort du känner minsta lilla att han är på väg att stegra sig så,tar du böjer halsen helt så du ser hans huvud.Du kan lägga handen på ditt lår så får du bättre stöd. När han är i det läget med halsen så kan han helt inte resa sig. Det funkade jätte bra på min häst han la till slut av att stegra sig för han visste att jag låste halsen på honom då.

Lycka till

Det låter ju mer som om han kommit på ett smart sätt att komma undan arbete. Om han nu har utprovad sadel som är kollad o allt annat är som vanligt så får du nog utgå från att han är en smart individ som kommit fram till hur han ska skrämma dig till lydnad!:cool:

Ta hjälp av nån mer erfaren ryttare som kanske hinner märka innan han tänker resa sig o kan stoppa hela förloppet.

Antagligen :bow:Har själv häst som provat allt !!!Om du hinner känna när han är på G ,Vik in halsen mot ditt ben och stå så ett tag.Upprepa tills han slutar..Då kan han ej slå över..Lycka till och tuffa till dig ...

det låter inte som att han har ont men det är möjligt. jag hade samma problem som du med min häst. hon segrade så fort ja började kräva för mycket av henne och jag provade det mesta. det som funkade för mej var att slå till henne mellan öronen med pisken. hon stegrad såklart igen när jag hade slagit henne i huvudet men bara en gång eftersom att jag slog till igen. jag tror att din häst vill slippa undan arbete helt enkelt. du ska inte vara rädd när han reser sig för hästar känner ju sånt och då blir det bara värre. håll i dig ordentligt och slå till mellan öronen. och jag skulle inte rekomendera att slå till han på baken för det kan också göra det värre.

hoppas det löser sig :)

Men är ju konstigt att han gick hur bra som helst i söndags och dagen efter + idag gick det inte alls :S
Tror inte det är sadeln, men ska kolla upp det för säkerhets skull.
Tack för svaret iallafall :)

Tränigsvärk kanske.

Prova du att be din tränare rida några gånger och går han bra med henne så kan du ju utesluta att han har ont om han uppför sig med henne:)

är ryggen kollad? lr har han ont någon annan stans? skulle åka in till vet för att kolla...

Din häst låter precis som mitt sto, hon är nu under utredning. Åkte in med henne till klinik och röntgade och kollade med ultraljud på ryggen, de hittade en förändring bak vid länden, i SI-leden som sadeln tryckte på. Hon är som sagt under utredning så hon rids inte nu utan jobbas från marken.

Skulle jag vart du skulle jag åkt in och fått hästen kollad så du inte rider omkring på hästen om den har ont.

Hoppas det löser sig

Börja att galoppera i högervarv först om den tycker det är lättare och du får självförtroende tillbaka. Andas ut och var mjuk när du provar fatta vänster galopp och ryt i om den stegrar. Många travare lyssnar väldigt bra på rösten. Ta det enkelt och låt den galoppera i v. galopp på rakt spår först nu så ni får tillbaka förtroendet för varandra.

Låt gärna din hopplärare rida den. Kolla även om den har ont...

Annars kan du även prova att smyga igång den. Rid ut och avsluta 5 min i paddocken med ngt enkelt som ni klarar av- tex skritt på en åttvolt. Hoppa av och beröm!

Nästa dag rid ut och avsluta 5 min i paddocken med ngt enkelt ni klarar av skritt och ev. trav på långsidor med avbrott innan kurvorna

osv. stegra (ha, ha) långsamt kraven och få hästen att älska padocken. Gör bara saker ni klarar av tillsammans och beröm den som om den gått Grand Prix.

Men även här- ryt i om den stegrar och kolla hur den reagerar som sagt många travare lyssnar väldigt bra till rösten...

Jag hade misstänkt smärta eller någon form av fysiskt obehag i första hand. Dels därför att problemet är värst i vänster varv (och varför i hela fridens namn skulle han vilja "skrämmas" eller "komma undan" just i det varvet??), dels därför att det dykt upp först sedan i höstas och dels för att det är värst på banan (där vi ryttare oftast rider mer ambitiöst och kräver/inverkar mer av/på hästarna än ute - samt att de återkommande svängarna och underlaget kan göra ett smärtrelaterat problem värre).

Många ryttare gör misstaget att tro att om en häst går bra några dagar emellan så innebär det att hästen inte kan ha något fysiskt problem - men det bevisar precis ingenting alls. Själv har jag haft ont i ett knä i över 6 år. Du ser det inte på mig för jag haltar inte och går inte på kryckor men det finns saker jag inte kan göra (tex springa) och det finns saker jag om möjligt undviker att göra för jag vet att då blir det värre efteråt. Det finns också vissa gyllene dagar då jag knappt känner av någon smärta alls - men problemet är inte borta för det. Nämner det som en jämförelse bara.

Din häst kan alltså ha ont utan att prblemet är uppenbart och den kan ha sina bättre och sämre dagar. Om det är så vore det rätt synd att dänga upp hästen när den visar att något är fel, utan att först kolla upp den fysiska biten grundligt. Problemet kan sitta i spända muskler, det kan sitta i munnen, i ryggen, i benen eller rent av i sadeln. Så mitt råd är alltså att göra en grundlig hälsokoll och vore det min häst hade jag nog gett honom en liten paus från träningen tillsvidare - för att inte riskera att ett eventuellt fysikt problem förvärras ännu mer och att stegrandet inte urartar till en befäst ovana.

Vid förändring av beteende kollar jag alltid upp hästen. I 100% av fallen har det hittats något som i de allra flesta fallen gått att rätta till. Inte alla tyvärr, men hästen slapp då iaf lida längre än nödvändigt.

Förändringen har varit så diffus som att jag plötsligt behövde ha ett spö i handen när jag red, inte använda, bara ha det, när det aldrig behövts tidigare. Samma häst upplevdes som "stel och oriden" när det visade sig att det var en sprucken patella...

NÄR kollade du sadeln senast?
Är sadeln omstoppad, bommen genomkollad osv?
Det är få hästar som kan ha samma sadel i tre år, speciellt om du ändrat något i ridningen.
Ha man otur kan ju lixom hästen ändra sig direkt efter att man har köpt sadeln :p

Om hästen inte har stegrat tidigare men helt plötsligt efter 3 år börjar göra det så är det väldigt otroligt att den "testar"!!
Skulle det vara så att den gör det i ren ovilja så lär du ha gjort något väldigt stort fel mot hästen, och vore det så så skulle du nog veta om det själv...

Att hästen stannar och stegrar i trav och galopp tycker jag låter som att det är någon ganska stor smärta hästen går runt med - stegring är inte något de väljer i första hand!
Jag skulle råda dig att så fort som möjligt ta hästen till klinik och kolla igenom rygg (och kanske mun/nacke) samt benen på hästen..
Om det nu är så att den är frisk så är du ju iaf säker på det - om du fortsätter rida på den och den har ont så är det stor risk att hästen kanske såsmåningom måste tas bort pga det. Inte så kul och ffa onödigt.

Jag hade misstänkt smärta eller någon form av fysiskt obehag i första hand. Dels därför att problemet är värst i vänster varv (och varför i hela fridens namn skulle han vilja "skrämmas" eller "komma undan" just i det varvet??), dels därför att det dykt upp först sedan i höstas och dels för att det är värst på banan (där vi ryttare oftast rider mer ambitiöst och kräver/inverkar mer av/på hästarna än ute - samt att de återkommande svängarna och underlaget kan göra ett smärtrelaterat problem värre).

Många ryttare gör misstaget att tro att om en häst går bra några dagar emellan så innebär det att hästen inte kan ha något fysiskt problem - men det bevisar precis ingenting alls. Själv har jag haft ont i ett knä i över 6 år. Du ser det inte på mig för jag haltar inte och går inte på kryckor men det finns saker jag inte kan göra (tex springa) och det finns saker jag om möjligt undviker att göra för jag vet att då blir det värre efteråt. Det finns också vissa gyllene dagar då jag knappt känner av någon smärta alls - men problemet är inte borta för det. Nämner det som en jämförelse bara.

Din häst kan alltså ha ont utan att prblemet är uppenbart och den kan ha sina bättre och sämre dagar. Om det är så vore det rätt synd att dänga upp hästen när den visar att något är fel, utan att först kolla upp den fysiska biten grundligt. Problemet kan sitta i spända muskler, det kan sitta i munnen, i ryggen, i benen eller rent av i sadeln. Så mitt råd är alltså att göra en grundlig hälsokoll och vore det min häst hade jag nog gett honom en liten paus från träningen tillsvidare - för att inte riskera att ett eventuellt fysikt problem förvärras ännu mer och att stegrandet inte urartar till en befäst ovana.

Hej! Jag tycker att Siggelinas svar ar mycket bra. Hastar ar arliga och inga djur som tar till strid om de inte behover. Utga ifran att de faktiskt visar att nagot inte star ratt till! Jag tror absolut att din hast reser sig pa grund av obehag. Sa precis som Siggelina sa, gor en grundlig halsokontroll och ge hasten en liten paus under tiden. Jag vill dock tillagga att nar du val hittat problemet, sa ar det lika viktigt att andra traningsrutiner som att fa det fysiska problemet atgardat. Hastar ar valdigt anpassningsbara individer, sa aven om han har "accepterat" och gjort vad du har bett om tidigare, sa betyder det inte att han inte kant obehag.

Nagra fragor att fundera over:

1) Tror du att han kan vara for hog i formen (for sin utbildningsstandpuknt)? Det ar en vanlig orsak till att hastar reser sig. De hamnar i en form som ar hogre an de orkar bara med bakknan och rygg, de blir spanda, laser ryggen, och den enda riktning de kan forflytta sig i ar uppat.

2) Hander det ofta i borjan av ett ridpass eller i slutet eller lite nar som helst?

3) Upplever du att han ar lika stark i bada sidor eller skjuter han ut bogen mer at ett hall (vilket hanger ihop med att han inte heller bojer sina bakknan lika mycket)? Av din beskrivning sa later det inte som om han ar lika i sidorna, eftersom du verkar ha storre problem i vanster varv. Du borde forst kolla upp din egen sits, kanske viker du dig i sidan (bara en aning kommer att stora hasten jattemycket, speciellt om den ar kanslig som du sa)? Eller drar upp ett kna? Pekar ut med en ta? Hanger aningen med en axel? Forst nar du sjalv ar rak i kroppen sa kan du fa hasten rak. Om hasten inte ar rak och du forsoker jobba honom pa bojt spar sa kommer han att kanna att han inte har balans, streta emot genom att skjuta ut en bog och gora allt for att inte ramla. Att skjuta ut vansterbogen sa mycket att han till slut tar stod i den att komma upp pa bakbenen skulle kunna vara en annan forklaring.

Det ar sa svart att tipsa och ge rad utan att ha sett hasten, men jag tror att en bra plan ar att gora en grundlig halsoundersokning av hasten och nar du vet var felet ligger, ga vidare darifran. Vad kan ha orsakat smartan eller spandheten? Det behover ju inte vara smarta an utan "bara" spandhet, men om det ar sa sa kan du vara saker pa att spandheten snart kommer att overga i smarta.

Hoppas att jag lyckats hjalpa lite och inte bara forvirrat!:bump:

Tack alla för era råd, jag ska kolla upp honom så att han inte har ont ! Kom på nu att sist jag kollade upp honom hade han en gammal skada bak i ryggen sedan travtiden som kom fram ju mer jag musklade om honom.
Kan vara den som kommit tillbaka. Men ska kolla upp det, och även sadlen. Får hoppas att det "bara" är något utav det och inget "allvarligare".

Tack så jättemycket för era svar :D

Kolla kroppen, framförallt rygg, nacke och mun, rid honom inte förrän du tittat upp honom. Och kom ihåg - reser hästen sig så ta tag i ena tygeln och släpp den ena, dra hästen åt sidan in på en liten volt. Dra inte bakåt, och låt inte bli att göra någonting alls.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka