Hjälp mig planera vår lösdrift

O

oscox

Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :)
Jippi! Vackrare kan man inte bo.

Båda två är helt inställda på att ha häst och vi har pratat ihop oss så långt att vi kommer vilja ha lösdrift. Flytten/köpet kommer troligtvis inte gå igenom förrän nästa sommar, så det finns lång tid att planera. Därför tänkte jag att bukefalos kan hjälpa mig att tänka "på det där som man borde tänkt på innan".

Vi ska som sagt ha lösdrift med fri tillgång till grovfoder, eftersom vi båda kommer ha för långt till jobbet för att kunna åka hem och fodra flera gånger om dagen.

Vi ska bygga om i ladugården som finns och göra om den till en lösdrift.
* Jag tänker mig att vi ska ha ett antal enkla boxar som möjliggör uppstallning vid behov.
* Jag tänker mig också en thermobar så att vatten-eländet inte fryser för oss på vintern. Finns det bättre lösningar?
* Uppvärmd sadelkammardel.
* Visitering och koll av grovfodret på morgonen.
* Mocka ligghallen, rida och ge kraftfoder kan vi göra vi kvällstid.
* Hur löser man det på bästa sätt med grovfodret tänker ni? Självklart vill vi ha en hygienisk lösning, men det finns ju kanske ett antal förslag? Vi kommer ha en traktor så att dunka in helbalar kommer kunna gå :) Men ska man låta hästarna tugga direkt från den (på någon upphöjning eller något så de inte kan trampa och bajsa i det) eller gör man bäst i att dela ut hö i olika höhäckar i hagen/ligghallen?
* Jag har också hört om plastremsor som man kan hänga för ingångar som "stänger till lite". Hästarna vänjer sig väl ganska fort vid att gå igenom om man hänger ner dem successivt.
* Jag tänker mig också minst två ingångar till ligghallen - vi vet ju inte om vi får någon ranghög suris till häst.
* Grus/flishögar där hästarna går som mest så det inte blir alltför geggigt.
* Mockning av hagen vid behov, men inte lika ofta som i ligghallen...?
* Jag har inga siffror på hur stor hagen är (siffror säger mig ingenting) som ligger i anslutning till ladugården - men den är i alla fall stor ;) Det finns två stora hagar till, och på vår/höst kan de väl gå en del i dessa hagar för att inte slita alltför mycket på lösdriftshagen. (På sommaren antar jag att det kan vara skönt att smita in i lösdriften och få skydd för insekterna.)
* BRA belysning i ligghallen

Något annat ni vill tipsa om eller tycker att vi borde tänka på?
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Tycker du tänkt på det mesta!! plastremsor behöver du inte, frisk luft behövs :-)

Rekommenderar verkligen en Thermobar!! Bor själv i skåne men har ändå sådana, SKÖNT!!!!!!!!!

Jag har helbal till mina i lösdrift, men har satt balen bakom ett trästaket så de inte trampar ner höet i onödan!

Annars tycker jag det du skriver låter bra!!
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Vad bra att du tycker det :)
Vilken storlek har du på din termobar - till hur många hästar?
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Risken finns att hästarna äter för mkt om de har helt fri tillgång på grovfoder och de kan bli tjocka och riskera att få fång. Våra hästar har begränsad fri tillgång på foder, genom att vi har ett nät runt höet, så de får stå och pilla längre och inte kan äta lika mkt på kort tid. Nät finns även för rundbalar, kolla på www.sundhast.se
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Mina shettisar gick på fri tillgång på hösilage i vintras utan att dom blev feta, häst på lösdrift behöver ha o äta för att hålla värmen
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Jag skulle satsa på en uppvärmd vattenkopp istället för thermobar, det sxpar mycket slit och släp.

Vi mockar bara vår ligghall en gång per år, men strör ut rent strö över bajshögarna. Det fungerar superbt- alltid fräscht och fint, och spar tid.

Vi har också några smarta lösningar för att kunna ge kraftfoder och grovfoder. Om du vill är du välkommen att hälsa på och se hur vi har det. Vi bor mellan motala och linköping!
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Åh det kunde ju varit en bra idé! :) Jag känner ingen i nuläget som har lösdrift, så jag har inte sett så många. Jag ska komma ihåg det och skickar ett pm när planerna ska sättas mer i verket, så får vi se om erbjudandet kvarstår :)
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Mina shettisar gick på fri tillgång på hösilage i vintras utan att dom blev feta, häst på lösdrift behöver ha o äta för att hålla värmen

Det gjorde mitt halvblod också... och fick fång... men givetvis spelar det roll hur mycket hästen rör sig också! Och vad fodret man ger innehåller! (Nu har min häst varit frisk sedan april! :)) Dock fungerar den begränsade fria tillgången på foder alldelles utmärkt för oss och hästarna mår toppen! :banana:
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Jag tycker ni ska göra en ordentlig stallgång/skötplats för x antal hästar i anslutning till sadelkammardelen. Skönt att slippa borsta och sadla i ligghallen om det är dåligt väder och bra för hovslagare, veterinär etc. Fast när det är fint väder är det ju bra att göra iordning ute, så lägg sadelkammaren så att det inte blir för långt att bära och ha en skötplats ute med.

Håller med om att uppvärmd vattenkopp är bättre än thermobar.

Angående plastremsorna så är de ju lätta att ta bort och sätta upp igen (om man har dem på 'krokar'). Jag brukar variera lite med väder (och vind). På sommaren är de super, flugorna skalas av när man går igenom och får vänta ute :D

Vi har småmaskiga nät för höet, funkar bra för våra lättfödda hästar.

Vet inte hur era extrahagar ligger, men om det går att fixa så att de har tillgång till ligghallen från dem med vore det bra! Jag tänkte ha separata hagar först, men har gjort korridorer nu när jag märkt hur gärna de är i ligghallen (finns inte mkt skog i övrigt).

Grusa eller tom lägga plattor ed runt ingångar och matplats (om den är fast) tror jag är en bra idé (beroende på marktyp).
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Ursäkta trådkapning, men de där småmaskiga näten, vad har du hittat dem och hur och var sätter du fast dem?
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Fodra inte med grovfoder i ligghallen! Att fodra utomhus är ju bäst i alla avseenden. Kika runt på olika foderhäckar, finns ju många bra!
Att stå och stoppa i fri tillgång i hönät låter för övrigt som ett rätt omfattande arbete... Försök att tänka 'tidsbesparing' i allt ni bygger. Korta transportsträckor, inga onödiga ytor att sopa osv. Att få mer tid över till att umgås med sin häst tycker iaf jag är viktigt!

Något vi är mycket nöjda med vår lösdrift är att skötselplatsen är i direkt anslutning till lösdriften. Det är blir mer socialt och mysigt då! Det jag har saknat hos andra med lösdrifter som ligger separat är den där "stallkänslan" av att man kan snacka med någon som mockar samtidigt som man tar hand om sin häst eller att någon av de andra hästarna är inne och sällskapar. Den har vi bevarat hos oss!

Vi gillar vår Thermobar, men det finns visst motsvarande vattenkar som är billigare och lika bra? Vi skurar och fyller vår varannandag med en slang som är utdragbar, mkt smidigt. Vi har värmeslinga i vattenledningen så det fryser aldrig.

Något annat vi är nöjda med är att hästarna har som en veranda (med väggar och skärmtak) till sin lösdrift. Det gör att lösdriften känns lite mer ombonad och mindre öppen, och drar de ut strö så dras det inte direkt ut i hagen utan det hamnar under tak. Och om vi av någon anledning stänger in till lösdriften så har de alltid tak över huvudet i alla fall.

Till själva lösdriften har vi bara en öppning och det på kortsidan - vi gjorde lösdriften i en befintlig byggnad och hade inget annat val. Helst hade vi haft två öppningar i vardera sidan på långsidan.

Vi måste begränsa höintaget då våra hästar hade blivit zeppelinare om de fått fri till gång. Är vi borta så lägger vi ut foder i en utfodringshage och ställer en magnetgrind på att öppna sig efter ett visst antal timmar. Denna hage är bra även om man vid något tillfälle på dygnet vill ge en häst mer eller mindre än övriga.

Grattis till gården och lycka till med byggandet!
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Vet ej, mina hästar är ej skodda.

@Sharonne: Jag har köpt mina från Tyskland (bor i Schweiz). De har visst återförsäljare i Sverige också (skickar PM), men det kanske finns billigare/bättre ställen att köpa på där?
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Att använda småmaskiga hönät behöver inte vara speciellt tidskrävande, de finns i flera olika former! Tex ett stort att dra runt en stor rundbal eller att ha i en stor foderhäck, eller såna att hänga upp som är 4x1 m stora => man behöver inte fylla så ofta.

Jag kan inte heller ha mina på fri tillgång eftersom de blir som ballonger, men just därför tycker jag att det är viktigt med så lång ättid som möjligt - därav näten.

Och för en del hästar kanske det blir möjligt med fri tillgång om man lyckas förlänga ättiden tillräckligt mycket?

I övrigt håller jag med! (Fast vi har en utgång på varje kortsida och uppvärmd vattenkopp istället för thermobar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Oj, 4x1 m! Jag såg framför mig vanliga hönät.. :crazy: och sådana är ju aptråkiga att fylla. Visste inte att det fanns så stora! Ska kolla länken som skrevs i tråden ngnstns!

Apropå vattenkopp - håller med om smidigheten (även om jag tycker att vi har det väldigt smidigt med vår TB också!), men hur är det egentligen med flödeshastighet och tryck? Har inte studier visat att hästar dricker mindre med vattenkopp än vad de hade gjort annars?

---

TS - snåla inte på storleken på lösdriften! Bygga häststall-bibeln rekommenderar minst 15 kvm per häst.

Och apropå mockning av permanentbädd - ngn skrev att de strör över skithögarna. Det kan man ju göra, men vi mockar ut högarna men lämnar kisset. På tre hästar blir det i snitt kanske en halv kärra per dag. Bädden är alltid torr och fräsch och luktfri och det är faktiskt inte så eländigt att mocka ut som man annars kan tro. Vi gör det för hand då vi inte har tillgång till traktor och inte heller har byggt så att man skulle kunna köra in med en. Bädden vi anlägger nu ska vi försöka ha i två år innan utmockning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Vår vattenkopp är ganska stor (ca 30 cm i diameter) och med flottör istället för tunga att trycka på med nosen => den är alltid full. Så jag tror att de dricker bra ur den. I 'Att bygga häststall'-bibeln står det att den är svår att göra ren, men jag tycker inte att det är så illa. (Skulle nog inte vågat köpa såna pga det om vi inte haft dem i stallet/lösdriften där hästarna var inhyrda tidigare.)
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Vår vattenkopp har också flottör, och är enorm... den hinner inte bli tom medan hästarna dricker, utan de dricker konstant tills de inte längre är törstiga.
 
Sv: Hjälp mig planera vår lösdrift

Oj, här hade det fyllts på lite sedan sist jag var inne 

Leia: Vi har en plan att bygga två storhästboxar i anslutning till ligghall + sadelkammare. Allt ska ligga i den nuvarande ladugården (som har en ligghall färdig som det tidigare gått ett fåtal kor i). Vi tänker oss boxar eftersom det kan vara smidigt att ha om någon häst blir sjuk eller om vi helt enkelt tröttnar på lösdrift. Sadelkammaren blir i ladugårdens gamla mjölkrum, så det ligger med dörren ut mot stallplanen. Det blir perfekt att sätta upp en uppbindningsplats där utanför :)
Tyvärr är det inte möjligt att låta alla hagar nå till ligghallen. De tre andra ligger på andra sidan vägen.

FlipTheFrog: En rejäl foderhäck med plåttak + möjlighet att köra in en hel bal med traktor i den finns sedan tidigare ca 40 meter från ingången till lösdriften. Så du rekommenderar att man bara använder den och inte ger något grovfoder alls inne?
”Veranda” finns det till ligghallen som det är nu – kanske behöver den rustas upp lite, men det låter ju absolut som om man ska prioritera att ha den kvar.
… och tack!
Jag mätte den befintliga ligghallen sist jag var på gården och den är 20 gånger 3,5 m = 70 kvadrat. Våra två framtida hästar kan sprida ut sig om man säger så ;)

Vad är ”Att bygga häststall-bibeln”?


Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 754
Senast: Roheryn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 095
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 854
Senast: Fiorano
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 841
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp