HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

L

Lizzy_fizzy

Jag behöver eran hjälp, era råd, alla hundägare som kanske vart med om samma/liknande sak.

För bara någon timme sedan blev min hund biten av våra andra hund (schäfer) och det blev ett litet bitsår och ett ganska så stort.
MEN! varför vi inte har åkt iväg med henne är för att mina föräldrar är utomlands på resa, jag har allstå inga pengar att lägga ut för att kunna behandla henne, och tyvärr är hon vaccinerad, hon har blivit biten 2-3ggr förut men denna gången har hon fått ett riktigt stort öppet sår.
Blå stjärnan säger inget bättre än mig och jag kan som sagt inte åka iväg med henne för jag är en 18årig student utan pengar!
Min hund är en drever, och hon är 10år gammal, hjälp mig?! vad ska jag göra? vad kan det kosta för att sy henne? vad kostar det att lägga in henne?
jag vet att det kommer kosta mycket och jag har ju inte såna pengar men jag gör allt för min hund! hon är mitt liv!.
Hon ligger här brevid mig nu och vill inte ligga stilla, vi har satt en handduk runt hennes hals med tryck, men det har börjat blöda igenom nu...hon är glad, viftar på svansen hela tiden, klarar av att gå utan problem och andas helt normalt. vägrar ligga stilla just nu bara.
Hon är inte försäkrad, hon fick en stelkramp sist gång hon blev biten men inte mer än så. Det skulle läka av sig själv och dt gjorde det men nu är det som sagt ett större bett.
Jag behöver eran hjälp! mina föräldrar e helt hjälplösa, dom kommer inte hem förens nästa vecka.
Hon är stark det vet jag, men hon är så gammal nu och jag vet inte vad jag ska göra...
Jag finns 7mil från göteborg, bra veterinärer ni vet lr kliniker? Nu är klcokan 02.00 på natten, allstå lördag, = svårare att få tag på någon...

Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Hon blödde även en hel del när allting hände och blöder väldigt mycket just nu med.

Är hon försäkrad? Jag tror man kan ta de så dom skickar räkning ist, ring närmsta klinik och fråga ! O ta de lugnt de ordnar sig :)

såg inte de har inte på mig linserna så de va lite jobbigt att läsa hela

Åk in med hunden och hjälp henne! Man kan väl betala via faktura?

(Ring o berätta för dina föräldrar så att dom vet om att det kommer att bli dyrt, eventuellt sätta en pengagräns osv)

Senast ändrad:

hos distriktsveterinären brukar man kunna få faktura hemskickad, och de har väl jour om jag inte minns fel. så leta rätt på numret till närmaste distriktsvet och ring och fråga, berätta vilken situation du är i och se om du kan få nån hjälp.
kanske kan någon släkting/kompis köra dig till veterinären?

och kontakta dina föräldrar också, så att dom vet om att det kan bli dyrt och att det är okej med dom!
hoppas det går bra för er!!

Tack allihop.
Men..min mamma vill inte lägga ut massa pengar på henne, eftersom hon är 10år gammal, och det gör lite ont i hjärtat, för jag vill inget annat än hennes bästa.
Idag har hon vart ute på en liten promenad, gör sina behov, går lite skevt och ostadigt men pigg och glad, viftar på svansen hela tiden. Hon äter & dricker, det är bra omen eller?.

Din hund har alltså fått ett stort blödande sår? Ett sår som du bedömmer behöver sys? Är det hål igenom alla hudlager? (om bara huden är söndersliten så brukar det inte blöda nämnvärt) Hur stort i cm?

Om såret är så stort som jag har uppfattat det som (jätte) så behöver du ju hjälpa hunden på något sätt, det går inte att bara låta det vara.. Om man bryr sig om lagarna alltså. Antingen så får du ju lösa det med veterinär på något sätt, bitskador med 6-7 stygn har jag fått betala runt en tusenlapp för på vardagen.. Men vad jag förstår så är "min" vet ganska billig.

I annat fall så får du ju hitta någon som på ett bra sätt kan avliva hunden.. En van och duktig jägare alltså.

Detta nu om såret är som jag har föreställt mig, det kanske inte är så farligt..

Mvh

Ledsen att behöva säga det men vill inte din mamma lägga pengar på en gammal vän som ni haft så länge så ska hunden tas bort, vet inte din mamma att hon bryter mot djurskyddslagen!
Tycker synd om dig vännen, kan du inte på något vis hjälpa hunden?
Jag bedömer också bitskadan som stor om det blöder igenom en handduk.Hunden behöver sys och få antibiotika.

Problemet med bitskador är att de ofta är större än vad som syns. Har du ett litet hål så kan sårfickan vara uppåt 15-20 cm om du har otur - men det ser ut som ett "litet" sår. Jag skulle inte tveka att ta mig till veterinär. Du har ingen du kan låna pengar av? Äldre släktingar eller liknande?

Äter och dricker gör de rätt länge om de är sjuka så det säger inget mer än att hunden inte är döende just för tillfället. Hur stor är blodförlusten? Hundar har ju inte så stor "blodreserv" heller utan drabbas lätt av blodbrist om de blöder mycket.

TS är 18 år, det är h*n själv som bryter mot Djurskyddslagen, inte mamman.
Mamman/föräldrarna är väl medskyldiga genom att inte ha hållt hunden försäkrad.
Vidare skriver h*n vi, vilket betyder att det finns någon annan där.
Har man inga kontanter så pantar man eller tar ett SMS lån för att hunden skall få nödvändig vård, eller för att ha råd att låta den somna.
Det som pågår nu är djurplågeri.

Fö håller jag med om att bitskador ofta är värre än de ser ut.
Hunden behöver omedelbar vård, rengöring av såret, ev skära bort kanter o sätta drän, samt antibiotika.

Åk in med henne till Blå Stjärnan på Hisingen, de har jour dygnet om. Bitskador ska kollas av vet! Det kan behöva sys, och troligen får hunden även pencillin.

Allvarligt, jag blir så jädra ledsen av denna tråd.

Det riktigt skär i hjärtat att vissa hundar inte får den vård dom behöver för att ägaren inte ids teckna en jäkla försäkring och inte har någon buffert om/när det händer något.

Hunden lider i onödan och eftersom det är din hund och du inte kan ge henne det hon behöver så kanske du får låta henne somna in för då lider hon iaf inte ..

:(

Jag håller med. So what att man är 18 och student. Låna pengar av en granne, släkting, kompis! Hur svårt ska det vara? :mad:

är man så oansvarig att man har hund utan budgett för oförutsedda utgifter, och dessutom oförsäkrad. Och djuret har ONT = Lider, då avlivar man. Pronto.
Det DU gör nu är DJURPLÅGERI. Mot djurskyddslagen dessutom.
Straffbart är det, förutom att hunden lider.

Allting är löst nu, hon har varit hos vet.
Det större såret såg ju inte alls bra ut enligt mig, men det var det mindre bitsåret som påverka henne mest.

& nej jag har absolut inga att låna pengar av, det är faktiskt svårt, ni har ingen aning om hur jag har det härhemma. Men jag löste det på egen hand men har en fin stor räkning nu.
Varför hon aldrig blivit försäkrad från först början är för att jag bor ute i skogen, mitt på landet, finns inga hus nära. Jag fick henne av min farbror när hans tik fick valpar, och sedan dog han i en plötslig död och min hund blev aldrig försäkrad och när vi bodde så långt bor från alla så hoppa vi det, oansvarigt? javisst, men jag var faktiskt 8år gammal? fanns inte så mkt jag kunde göra.
Hon mår iaf bra och har enligt vet så lider hon inte.

Vad har försäkringen med din morbrors död och hur ni bor att göra? Man kan försäkra en hund efter att den blivit vuxen med. Krävs bara ett samtal och ev en besiktning, klart.
Om det händer någon mer skada, hur löser du det då? Att du löst det nu är bra, men det ska vara Självklart att man löser det Pronto när man har ett djur. Djuret ska inte behöva lida för att ingen vill betala eller ingen har pengar. Då har man inte djur. Ansvarslöst är vad det är. Man måste alltid kunna ta djuret till vet för vård eller avlivning.

Skönt att det gick att lösa problemet! Utan att dra för många pekpinnar så kanske det är dags att börja spara ihop en buffert till hunden nu när du vet att din mamma inte är beredd att hjälpa till ekonomiskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 904
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 876
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 337
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar