Hjälp mig nu alla!

Idas

Trådstartare
Jag rider en islänning på 8 år som gått turridning i hela sitt liv. Hon har aldrig blivit riden ensam i skogen eller på en volt, bara gått efter andra hästar. Att rida ut ensam går okej, hon blir lite tittig och så, men det funkar iallfall.

Men på volten så är det jättesvårt om det är en annan häst på ridbanan samtidigt, och även när det inte är det!
Hon reser sig på bakbenen när man går bort från hästen som är på volten, och jag vet inte om det är för att hon inte förstår eller om det är för att hon är envis? :confused: Detta händer inte jämt, men annars kan hon tvärstanna eller något liknande. Hon har även svårt att trava och galoppera i paddocken, gångarterna är MYCKET bättre utomhus!

Några bra tips att dela med er av? Speciellt för att träna bort dessa stegringar.. Hon har även stegrat en gång utomhus när hon inte fick som hon ville.. Jag är jättebestämd mot henne, men det resulterar i att hon blir ännu tjurigare. Och nej, hon har inte ont någonstans.
 
Sv: Hjälp mig nu alla!

Jag har inga speciella tips, men du kanske kan ta hjälp av en tränare?
 
Sv: Hjälp mig nu alla!

hej!!

Jag har lite av samma problem som du men mitt är bara när det finns andra hästar i närheten, då ska han showa och visa upp sig o vill inte alls lyssna..

Jag har fått rådet att varje gång jag märker att han inte är uppmärksam på mig utan hittar på "egna" saker så ska man sysselsätta honom, med tex en volt.. märker man att h*n lyssnar då kan man gå tillbaka till det man gjorde men att varje gång hästen tar uppmärksamheten från dig så volta.. tillslut så är det inget roligt att gå på volter och detta har fungerat kanon för mig..

kan var värt ett försök iaf..

Lycka till..
 
Sv: Hjälp mig nu alla!

Jag rider en islänning på 8 år som gått turridning i hela sitt liv. Hon har aldrig blivit riden ensam i skogen eller på en volt, bara gått efter andra hästar. Att rida ut ensam går okej, hon blir lite tittig och så, men det funkar iallfall.

Men på volten så är det jättesvårt om det är en annan häst på ridbanan samtidigt, och även när det inte är det!
Hon reser sig på bakbenen när man går bort från hästen som är på volten, och jag vet inte om det är för att hon inte förstår eller om det är för att hon är envis? :confused: Detta händer inte jämt, men annars kan hon tvärstanna eller något liknande. Hon har även svårt att trava och galoppera i paddocken, gångarterna är MYCKET bättre utomhus!

Några bra tips att dela med er av? Speciellt för att träna bort dessa stegringar.. Hon har även stegrat en gång utomhus när hon inte fick som hon ville.. Jag är jättebestämd mot henne, men det resulterar i att hon blir ännu tjurigare. Och nej, hon har inte ont någonstans.


Tycker liksom att du beskriver grunden till hela problematiken i första meningen i ditt inlägg. Hon har alltså knatat runt i samma landskap år ut o år in, i grupp med andra hästar, förmodligen halvsovande och utan att behöva tänka alls, aldrig varit på en volt aldrig förstått att hon har gångarter öht. Plötsligt ska hon väckas, fås att tänka, gå ut ensam, snurra runt på en volt, visa upp gångarter vilket hon förmodligen inte fattar poängen med, osv osv osv. Klart hon blir förvirrad o orolig.
Enda tipset som jag har att komma med är 1) tålamod 2) inte för mycket nytt på en gång, se det från hennes synvinkel 3) gör ALLTING roligt och tryggt för henne och 4) tränarhjälp!

Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp