hjälp mig med ridschema ...!!

zazza girl

Trådstartare
jag kommer inte på något bra ridschema till min polle ..
han e 4 år och under igångsättning och utbildning ...

så vill gärna att ni hjälper mig att lägga upp ett schema för han ...
han rids inte och kommer inte göra det förens han ha fått upp lite muskler och kondis ...

så hjälp mig ...

dagarna är mån-sön....

tacksam för hjälp....!!!

:) :) :)

Sv: hjälp mig med ridschema ...!!

Vad vill du göra med honom? Aktivering fyra dagar i veckan är lämpligt, men det går ju inte att göra ett ridschema om du ändå inte tänkt rida honom. :confused:

nä men typ något som tömkörning och så .. men vill inte trötta ut han heller och köra samma saker varje dag....

Något som jag tänkt göra med den 4åring som jag ska börja rida snart är longering varvat med lite tömkörning. Framför allt så ska han bli hanterad väldigt mycket vid hand innan jag börjar rida honom "på riktigt", han är insutten och van vid sadel och annan utrustning.

oki.. min är riden i alla gångaterna och riden från och till i ett år men ha stått nu i lite över en månad .. så ville börja sätta igång han från marken och muskla han ...
men vad kan man göra mera än att tömköra och longera och ut och gå med han ...

typ ett schema ..

mån: tömköra
tis: ut och gå
on: ?

Jag tycker att varannan dag är att föredra. Exempelvis:

Måndag: Lydnad vid handen på ridbanan.
Onsdag: Tömkörning i skogen.
Fredag: Longering eller löshoppning.
Söndag: Promenad vid hand i naturen.

oki.. vad innerbär lydnad vid han på ridbanan . kan du beskriva det mera , ??!!

4 dagar e kanske lite lite för han , han bli lätt rastlös och bråkig när han få stå för mycket , han e en häst som behöver arbeta mycket igentligen ...

Det var ett exempel på schema, inte något du skulle följa egentligen. Du vet ju själv bäst vad du vill göra och kan göra med din häst, vilka träningsmöjligheter som finns och hur hästen fungerar.

Unghästar behöver vila mentalt mellan träningarna, därav varannandagsträningen. Jag rekommenderar dig att läsa boken "Unghästar" av Charlie Lindberg och Ingrid Andersson, där finns också ett exempel på träningsschema för fyraåringar.

Det var ett exempel på schema, inte något du skulle följa egentligen. Du vet ju själv bäst vad du vill göra och kan göra med din häst, vilka träningsmöjligheter som finns och hur hästen fungerar.

Unghästar behöver vila mentalt mellan träningarna, därav varannandagsträningen. Jag rekommenderar dig att läsa boken "Unghästar" av Charlie Lindberg och Ingrid Andersson, där finns också ett exempel på träningsschema för fyraåringar.

oki.. ska kolla , tror jag ha den boken ...
jo det förstå jag .. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 545
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar