Hjälp mig med mina getter!!!

P

Pysensmulan12

Jag har 4 Afrikanska getter( en bock på 5 år och tre honor 1,2 och 8 år) har fått problem. Dom yngre honorna attackerar den äldre honan. Dom stångar henne mot halsen. En morgon när jag kom ut var hon blodig i ansiktet. Har särat på dom, den äldre honan bor ensam och är ledsen. Dom attackerar henne även när dom är ute. Vad ska jag göra??
Behöver hjälp.

Sv: Hjälp mig med mina getter!!!

Kan du inte låta den äldre geten gå med bocken och de 2 yngre gå med varandra?

Antingen kan du låta bocken gå tillsammans med den äldre honan och de 2 yngre för sig.

Annars kan du ju köpa in en äldre hona till?

Jag undrar om du har getter själv?

Det skulle inte fungera om jag lät bocken vara hos henne. Eftersom dom yngre honorna skulle ropa efter honom och då blir han orolig. Han stångar den äldre honan när dom får mat så hon ramlar omkull. Han är kastrerad. Undrar om du har råkat ut för samma sak?

Det skulle inte fungera om jag lät bocken vara hos henne. Eftersom dom yngre honorna skulle ropa efter honom och då blir han orolig. Han stångar den äldre honan när dom får mat så hon ramlar omkull. Han är kastrerad. Undrar om du har råkat ut för samma sak?

Fast efter ett tag så slutar de ropa, det gäller bara att härda ut. Det är brunstperiod just nu vilket skapar en viss oro och maktspel i flocken som förstärker beteendena. Jag har också kastrerad bock men getterna blir ju som knasiga när de brunstar och väldigt gapiga.

Då låter det som ett större problem om bocken är dum mot den äldre geten och framförallt att hon ramlar omkull, om en get ramlar omkull är det något allvarligt fel på den, en get har fruktansvärt bra balans och ramlar inte omkull bara för att den blir stångad.

Jag tycker det låter som att din gamla get inte alls mår bra och det känner de andra getterna, kanske har åldern tagit ut sin rätt och det är dags att låta henne somna in, kanske är hon sjuk, ta ut en veterinär som kan något om getter.

Hej! Hon kanske är gravid. Hur länge går dom? Hanen var inte kastrerad när vi köpte dom i slutet av Augusti. Hon är väldigt tjock på ena sidan.

Hej! Hon kanske är gravid. Hur länge går dom? Hanen var inte kastrerad när vi köpte dom i slutet av Augusti. Hon är väldigt tjock på ena sidan.

Jag ser ingen bild.

Ungefär 5 månader går de dräktiga om jag inte minns fel.

Ja var inte bocken kastrerad och de har gått ihop är risken överhängande, och då ännu större skäl att hon får vara ifred från de som är elaka mot henne, det är ju katastrof om hon är högdräktig och inte får lugn och ro att gå undan eler är trygg i flocken.
Är bocken snäll normalt skulle jag fortfarande låta han gå med henne och ge dem mat ( kraftfoder) för sig om det bara är då han stångas, höet går ju att ge i flera mindra högar så det inte blir konkurrans.

Jag tycker ändå inte att det låter sunt att hon ramlar omkull för att hon blir stångad eller är tjock bara på ena sidan, ldet åter som en veterinär borde ta en titt på henne i vilket fall som helst och kan då också avgöra om hon är dräktig eller ej eller om det kanske har uppstått komplikationer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 954
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV