Hjälp mig med lite tips tack!

Arabizar

Trådstartare
Min lilla gangster har börjat tycka det är himla kul att hoppa(lite fööör roligt) han rusar verkligen och ligger på, det är jätte kul att han är glad och "framåt"
men undrar om det finns något man kan öva på för att få pålle att lugna sig lite grann ....

hoppar bara för att variera ridningen,inga höga höjder ca 60cm :o
tacksam för svar av någon hjälpsam ;)

mvh/Arabizar

Pröva att hoppa efter "svängar", så att raksträckan inte blir så lång. Då hinner dom inte få upp farten så mycket. Man kan hoppa på diagonalen, på serpentiner, på volter osv...
Men ju snävare svängen är desto jobbigare blir det för hästen, så man får vara försiktig så man inte tröttar ut hästen.

Rid bommar, skritthoppa, travhoppa och gör halt direkt efter hindret. Det är ju helt ok (tycker jag :)) att ha en häst som är pigg på hinder, men den måste lära sig att lyssna! Att ställa en kon några meter efter hindret där man bara SKA få stopp brukar vara ett bra sätt att få hästen uppmärksam även om det är hinder i farten!

gör halter efter hindrena för att få hästen att lyssna på dig. Jobba hästen efter hindret så att den inte lär sig att den kommer att slippa jobba om den "skyndar" sig.

En övning som vi gjorde på en träning som jag tycket funka bra för lydnaden var att hoppa ett hinder i galopp göra halt efteråt och sen travhoppa ett hinder efteråt. Hår långt det var mellan hindrena vet jag inte, men ta ett rimligt avstånd. Om hästen inte stannar gör en volt och försök på nytt. Det kan även behövas göra en volt innan man rider an på travhindret för att man kommit för nära med halten.

Hoppas det kan hjälpa dig lite. (Och att du överhuvudtaget förstod min luddiga förklaring på övningen)

ett annat tips är att hoppa några hinder varje dag bara för att vadramatisera det hela. Typ avsluta passet med ett till 3 språng med någon utav dessa övningar som angetts ovan. Lycka till :D

Gör halt innan hindret, lägg en volt innan. Kolla att han verkligen lyssnar på dig.

Gör halt innan hindret, lägg en volt innan. Kolla att han verkligen lyssnar på dig.

Jag har alltid fått lära mig att det är dumt att stanna/lägga volter framför hindret, för att det kan lära hästen ovanor...

Jag visste att den kommentaren skulle komma :p hehe
vad jag menade, var inte att man ska göra en halt en meter innan hindret, utan en bit innan.

Ok, då är jag med... Men det var svårt att läsa ut av ditt svar :smirk:

Jag tycker det är bättre att rida på ett böjt spår och göra halt innan hästen börjar bjuda på hindret på riktigt... Men man märker ju själv vad som fungerar bäst med sin häst...

Vi brukar hoppa på serpetionbågar just för att lugna ner häste. Den brukar gå jätte bra eftersom de inte blir så långa sträckor. Sen äcven löshoppa rätt mycket. och hoppa kombinationer. Dett har iag lugnat våra hästar. :)

Lycka tilL!

Hur gammal är hästen? Unga hästar kan lätt stirra upp sig. Tänk på att rida lite under tempot hela tiden. En unghäst får aldrig gå fort ( om man inte ska ha den till annat än dressyr och hoppning då). Vänta med att rida på tills hästen är avslappnad och lugn.

Han är 6 år, han har alldrig varit så här förut
(brukar vara seg på volten både dressyr o hopp)
var på en liten tävling för några veckor sedan(vår första)
och det var där han verkade "vakna" och tycka fan vad roligt :crazy::D
hoppade för 3 dar sen red på en stor volt framför hindret och det verkade hjälpa,
han var betydligt lugnare i alla fall :)

mvh/Arabizar

åldern har ingen betydelse, min märr är 19år och tokig i att hoppa. fick hjälp av en hopp tränare att lägga ut två markbommar med ca.5-7m emellan och försöka få in så många gaolpp språng som möjligt. först blev det inte många, men efter hand blev det fler. hade även problem med att hon la hela sin tyngd i mina händer, känndes som om jag hade en hel häst i händerna, men problemet löstes med ett gags bett. det bästa bettet jag haft. :banana:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat