Hjälp mig med galoppen och musklerna..

E

Emblaheart

Det är så att jag ska få hem en snart 4 årig basjkir som är helt omusklad och som bara har skrittat och travat så jag undrar först och främst om ni har några tips för hur jag bäst får muskler och kondition, sedan hur jag ska börja med galoppen. Vore jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig!<3

Sv: Hjälp mig med galoppen och musklerna..

Kan bara hjälpa med galoppen det andra behöver jag själv råd om. Kanske rida på ridbana och rida mycket volter, serpentiner är jättebra för stela unghästar som behöver mjukas upp. Klättra kanske, det bygger muskler. Äsch åter till det jag kan något om - galoppen. Om du har något speciellt kommando när du longerar för att få hästen att galoppera, du kanske smackar eller slår spöt mot stöveln eller säger galopp eller vad som helst - använd då det när du travar. Om det inte fungerar, testa att rida under tiden hästen longeras och på så sätt lära den att fatta galopp. Lägg på galoppskänkeln mkt tydligt när hästen ska fatta galopp, till slut kommer den att fatta galopp bara på galoppskänkeln.

Nu har jag sagt allt jag kan om ämnet galopp, hoppas det var till lite hjälp iaf.

Rid ut mycket :) kommer inte på något som ger mer muskler och kondition än det.
Det är bara att galoppera. Kan hästen inte galopp skänkeln så kan man göra på andra sätt. Jag har själv aldrig lärt min häst galopp skänkeln, och han ska bli 5år i år. Jag vinklar bara bäckenet och sen smackar jag -så fattar han galopp. Oftast tar han vänster galopp, men vill jag ha höger galopp så måste jag förbereda lite mer genom att bromsa upp vänster sidan och "släppa fram" höger sidan.

Grattis till en häst som troligen är urmysig, har själv en basjkir. Rid mycket i skogen, även utanför stigar så han får lyfta på benen. Ha inte bråttom låt det ta sin tid det är ju trots allt en unghäst. Tycker att du skall ta hjälp av en instruktör med galloppen, men om du rider mycket på vikthjälper så brukar det komma av sig själv när dom orkar bära sig.
Lycka till :love:

Tack allihop det var bra att få höra vad andra tycker och vet! Ni skrev mycket som lät bra:)<3

Håller med! Rid ut mkt och med sällskap, så kommer han att göra som den erfarna hästen gör =) Det är nog också det enklaste sättet att introducera riden galopp. (haka på, då minskar chansen att han sticker också, eftersom han bara galopperar med en annan)

Som Enanna säger, samma röstkommando som gäller från marken tar du med upp, och ge tydlig galoppskänkel.

Viktigast av allt, tala om hur grymt duktig han är när han gör rätt =)

Kan bara hjälpa med galoppen det andra behöver jag själv råd om. Kanske rida på ridbana och rida mycket volter, serpentiner är jättebra för stela unghästar som behöver mjukas upp. Klättra kanske, det bygger muskler. Äsch åter till det jag kan något om - galoppen. Om du har något speciellt kommando när du longerar för att få hästen att galoppera, du kanske smackar eller slår spöt mot stöveln eller säger galopp eller vad som helst - använd då det när du travar. Om det inte fungerar, testa att rida under tiden hästen longeras och på så sätt lära den att fatta galopp. Lägg på galoppskänkeln mkt tydligt när hästen ska fatta galopp, till slut kommer den att fatta galopp bara på galoppskänkeln.

Nu har jag sagt allt jag kan om ämnet galopp, hoppas det var till lite hjälp iaf.

Ja , jag tycker du ska ta dej ut i skogen för att motionera din häst för att få upp muskulaturen på ett bra sätt .
Om du också är i paddocken /ridhuset är små volter ett bra sätt att få upp hästens massa.

Angående galoppen så hade jag tagit hjälp av en duktig instruktör.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30