Hjälp mig med fodret!!

M

maisan

Om jag ska tillsätta i egen tillverkad hundmat vit A, vit E o zink... ska jag då köpa nåt färdigt tillskott eller finns det i tex nån grönsak? (vit A finns ju iaf i morötter)
 
Sv: Hjälp mig med fodret!!

Det är lätt att det blir fel med vitaminer och mineraler, rekommenderar dig att skaffa en bok om detta tex. Hundmatboken utgiven av SKKs förlag.
 
Sv: Hjälp mig med fodret!!

Öljäst innehåller B vitamin och är jätte bra för pälsen och klorna :)

Våra taxar får två tabletter till varje måltid och pälsen är nu jätte blank (var det innan med men mer nu)
Äggula funkerar också men det blir lite kladdigt :D

Lycka till med fodret :rofl:
 
Sv: Hjälp mig med fodret!!

Alla de näringsämnena hunden behöver finns ju i diverse livsmedel, visst. Lever innehåller mycket A-vitamin så ger man lever behöver man inte tillsätta A-vitamin, det är direkt olämpligt att tillsätta A-vitamin då.

Jag tycker dock att du ska köpa läsa minst en bok om ämnet innan du sätter igång för det är mycket att tänka på (men det går och är inte alls så svårt som många vill påskina att det är). Jag har haft stor hjälp av Livsmedelsverkets databas eftersom man kan hitta information om hur mycket olika livsmedel innehåller av olika näringsämnen.

Det finns ju olika "kompletta" vitamintillskott men det är fortfarande rätt viktigt att hålla koll på ungefär hur mycket av vad hunden får i sig via ingredienserna i maten så att man tex. inte ger något som innehåller höga halter A-vitamin samtidigt som man ger A-vitamintillskott.
 
Sv: Hjälp mig med fodret!!

Sök på "barf" på nätet, där finns mycket info om att ge riktig mat till hundarna.
 
Sv: Hjälp mig med fodret!!

Röstar för ett komplett vitamin- och mineraltillskott samt benmjöl eller ren kalk.
Hundar har svårt att omvandla Betakarotten till A-vitamin. De kräver animalisk A-vitamin (Retinol) från ex lever.

25 kg hund behöver ca 100 g lever/vecka. (Kalkv, kyckling eller lamm.)

Att ge varje vitamin för sig är ganska krångligt.
Vissa människovitaminer är svårupptagliga för hund.

En varierad kost och ett komplett tillskott är säkrast.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 900
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 101
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp