Hjälp mig med datorköp!

Gawotka

Trådstartare
Jag är ute på svag is... ska köpa dator óch kan INGENTING! (Mer än surfa... ;))
Jag söker en som är 1-2 år gammal, ska vara SNABB och alert... men vad ska de då ha i minne, det är så mkt siffror och hertz hit och dit och jag känner mig vilsen... minst sagt.

Vad ska den minst ha i minne för att vara snabb? Nåt annat att tänka på vid köp?

Tacksam för er hjälp! :o
 
lägst 1.4Ghz och minst 256 i ram minne minst 64 mb grafik kort. allt detta eller över är bra. sen så om du ska ha den till en massa kompliserade spel och så så får du ta en lite bättre. köp hellst en Intel pentium AMD har tempertur problem. du kan gjärna skriva mer om det är fler frågor :)
 
Jag har fått två napp... men det mesta är grekiska för mig..
Kan nåt av erbjudandet vara nåt att fundera på?

********************************************

Althon 2200+, tyst och snabb. 10 mån gammal.

Moderkortet (Asus A7N266-VM
är med Nvidia chipset som är det bästa idag) är
från juli 2003 och forfarande med garanti.

Hårddisken är 40Gb med 7200rpm (hastighet).

256Mb ram minne (köpt 2003),
Sony cd-brännare
separat cd-rom (40x).
17" skärm med inbyggda högtalare.
Lexmark färgskrivare.
Nätverkskort och ljudkort.
Operativsystem Windows XP (engelsk version)
Hela Office-paketet (97).

Pris: 3800:-


**************************************



Moderkort: ASROCK K7VM2 KM266 Ver. 3.0 2DDR-DIMM
3PCI 1AGP Audio VGA LAN SocketA 4xUSB 2.0

Processor: AMD Duron 1600mhz 128KB L2 cache
266Mhz FBS

Interminne: 256MB DDR

Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.7 ST340014A 40Gb
7200rpm Ultra DMA mode 5 (Vätske lagrade skivor =
mycket tyst)

Grafikkort: VIA ProSavarage8

Nätverkskort: 10/100 intergrerat på moderkortet

Ljudkort: ac97 2.1 kort intergrerat på
moderkortet (bra ljud)

Cd brännare: LG Electronics GCE-8525RBB CD-RW
52x32x52 (Läser vanliga cd skivor)

Diskett enhet: standard floppy svart 1.33MB

Processor fläkt: Spire falcon blocks 25db
(mycket tyst)

Ett patchat och optimerat Windows xp
tangentbord, 2x120W Högtalare
samt mus medföljer. Allt är helt nytt. Garanati
samt manualer medföljer.


Pris 4500:-
 
Rent spontant skulle jag satsa på det översta, 2200:an. Snabbare, kostar mindre, inget lull-lull, samt att du får med en skärm. Tyvärr står det inte vad det är för grafikkort i den burken, men jag skulle gissa att det är inbyggt i moderkortet, eftersom det har Nvidia-chipset. Vill du sedan ha ett bättre grafikkort, så är grafikkort billiga idag.
 
Den här då?

Detta är en ny dator... kan det va nåt?

***************************************


Processor: AMD Athlon XP 2400+
Hårddisk: 80GB 7200 RPM, Minne: 256MB
Grafikort: ATI Radeon 9200 64MB (tv/out + dvi),
CD-Brännare: LG 52x32x52 (svart)
Floppy: Ja (svart), USB: 2st, nätverkskort,
ljudkort, mus & t-bord och 17" skärm.

Pris: 4900 kr.

**********************************'

Tacksam för all hjälp! :)
 
hade det nu varit jag som skulle köpa en dator skulle jag inte köpa någon av dom för det är en amd och dom är inte så bra i sin kylning av datorn så den kan lätt bli för varm! men det är ju ditt val
 
Re: Den här då?

Är den begagnad (= du köper den privat och inte från datorbutik), pruta 500 på priset så har du en helt OK, prisvärd dator. :)
 
Re: Den här då?

Jag säger som "puss_och_kram" också. Se till så att datorn är ordentligt kyld, för AMD har en tendens att överhetta. Extra fläktar brukar gå på 60-80 kronor.
 
Re: Den här då?

2400:an för 4900. Extra fläktar bör det finnas plats för i lådan, och de monteras med skruv. Men det är ju inte säkert att det behövs - bara för att det är en AMD är det ju inte sagt att den kommer att överhetta. :)


Annars kan man göra som jag gjorde när min gamla AMD överhettade (p.g.a. överklockning): Öppnade lådan och ställde en bordsfläkt bredvid. ;)
 
Re: Den här då?

Glöm inte bort att du behöver Windows också. Windows XP är bäst, och för dig som inte är så van vid datorer är det kanske viktigt att det är en svensk version?

Vill du ha andra program också, tex Word? Kolla vad som följer med!

De flesta datorer som säljs har nog redan Windows installerat, men det är inte självklart, så du bör kolla. Dessutom bör du kolla att det är en originalversion, och inte någon piratkopia. Det ska följa med CD-skivor och papper med licensnummer från Microsoft. Får du inte med detta kan det bli väldigt krångligt ifall datorn slutar att fungera.
 
Re: Den här då?

Nja, vilken Windows man ska ha beror på vilken dator man har, och sedan spelar ju personlig preferens in också. Jag hade en dator en gång i tiden som inte under några omständigheter fungerade med Windows 98, men som gick som en klocka med XP, och så har jag upplevt motsatsen också, och alla kombinationer däremellan.

Windows XP är lite för överpedagogisk tycker jag. Den vill gärna hjälpa till, och de här stora, färgglada knapparna får mig att känna mig som en treåring igen. Inte bra. De funktioner som man faktiskt kan greja med själv har de gömt undan, men när man väl hittar dem och får XP:t att se ut som gamla vanliga 2000, samt lyckas stänga av alla hjälpbubblor och assistenter, ja då är det riktigt trevligt. :) Oavsett hur användarvändliga Microsoft påstår sig vara, så kan det bara blir FÖR mycket ibland! :eek:
 
Re: Den här då?

Nu har jag hört från "de lärde" att man ska undvika Athlon om man kan... den hörs
kunna krångla och vara lite seg... man ska
visst söka efter en Pentium enligt nämnda experter...

Reflektioner?
 
Re: Den här då?

Pentium är dyra, men snabba, och överhettar inte om de är korrekt installerade och används normalt. Celeron (tillverkas också av Intel) är mycket billigare, men precis lika bra till Svensson-arbete ;) och kommer inte heller att överhetta, förutsatt att processorn är korrekt installerad och används normalt. :)

Själv är jag inne på min andra Celeron nu, och om jag behöver byta dator igen, så blir det en Celeron till. :D AMD har jag haft en gång, och aldrig mer...
 
Re: Den här då?

håller med men själv hade jag köpt en pentium för dom håller vad det står! t.ex. på en celleron så kan en 1,8 vara lika bra som en 1,4 men för en vanlig svensson användning så fungerar dom likabra
 
Re: Den här då?

Jag har haft både AMD och Intel (Pentium) och har inte haft problem med överhettning på någon av processorerna. Överklockar man så får man faktiskt skylla sig själv om den blir överhettad och det kan man ju knappast skylla på AMD.

När man köper fläkt till processorn (om den inte köps med fläkt) så får man ju kolla att det blir rätt fläkt. Köper man en för svag så klarar den inte av att kyla och då blir den överhettad.

Jag kan iaf rekommendera AMD, den är mycket billigare än pentium och funkar lika bra.

Lycka till med ditt datorköp. :smirk:
 
Re: Den här då?

Till mitt försvar vill jag säga att jag inte visste att den var överklockad när jag fick den. :p
 
du får själv välja viken dator du vill ha men setill så att där är ordentlig kylning bara! lycka till
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 544
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: Dorinda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp