Mitt namn är Alice och jag kommer från Skåne, det är så att jag söker en häst som är inom 5 000 kr. Jag har hittat en mycket fin häst för det priset 4 000 kr, även en sällskapshäst för 3 000 kr, 7 000 kr för två hästar är ju inte så dåligt. Min tanke är ju att kunna utveckla en häst som inte har det särskilt bra.
Men till problemet är att mina föräldrar inte tycker jag ska ha häst för det är mycket jobb, dock så har jag ju tiden till häst och allt där i mellan, så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att övertala de till att jag verkligen har kapaciteten för en/två hästar.
Jag bor på cykelavstånd från min farmor där jag hade mina fd. hästar ( två shettisar och en C-ponny), fick dock sälja C-ponnyn för hon var för het (var 11/12 då, är 16 nu). Så jag tänkte att jag kunde haft hästar där igen.
Jag rider även hos en i det området där jag bor på hennes westernhästar där jag tränar och rider hur många gånger i veckan jag vill, får även rida en häst som har muskelsjukdom och därför är lite het och ivrig i ridning men det klarar jag galant. Är dock mer intresserad av egen häst nu och mer inom allround.
Min fråga är då, vad tycker ni? Hur kan jag övertala mina föräldrar till häst? Kommer sommarjobba och tjäna mer pengar?
Kan ni hjälpa mig hålla utkik för billiga hästar?
Den krassa sanningen är, det kan du inte. Du är sexton år och då är det dina föräldrar som har både det ekonomiska och juridiska ansvaret över dina djur och vill de inte ta det så kan ingen tvinga dem. Du vill inte stå där den dagen hästen har skadat sig/blir sjuk och dina föräldrar vägrar betala den veterinärvård som krävs och du tvingas ta lån för att kunna avsluta hästens lidande.
Inköpspriset på en häst är en engångskostnad och oavsett om den är på 5000 kr eller det tiodubbla så är det inte där pengarna slukas. Det gör de varje månad. Att ha häst är dyrt. Jag har mina d-ponnyer hemma i mitt eget stall, är mycket prismedveten och vet exakt vad mina hästar behöver vilket gör att jag skippar alla dyra färdigfoder och istället köper det de behöver och blandar själv. Jag kan köpa in årets grovfoder och ströbehov en gång/år vilket gör att jag ytterligare får ner kostnaderna. Jag bor dessutom i en bygd där hö´t inte kostar 5 kr/kg utan snarare 1,50-3 kr/kg.
Mina två kostar ca 4000 kr tillsammans varje månad om de bara går i hagen och håller sig friska. Ska man som du tänker dig utveckla sin häst så måste man ha en bra tränare minst en gång i veckan. Då springer i runda slängar 2000 kr iväg varje månad bara i träningsarvode. Sedan måste du ha transport och en bil som får dra vilket drar iväg ytterligare, bensin, underhåll, någon som ska köra er osv. drar iväg än mer. Ska du då träna två hästar så får du dubbla den kostnaden.
Senaste året har jag lagt över 30000 kr i veterinärvård. Då har mina hästar bra försäkringar (vilket också är dyrt) men det drar iväg ändå och har man häst kan man inte vänta om de blir sjuka/skadar sig för att man inte har pengar utan de ska ha den vård de behöver direkt. Vaccination och tandkoll på mina två kostade 3600 kr förra hösten och det är inget man kan strunta i. Bara att ta bort en häst kan kosta mer än dina hästars inköpspris vilket blir alternativet om man inte har råd att ge dem vård. Ett djur får inte lida.
Även om hästen är billig i inköp så måste du ha bra och passande utrustning. Min ena häst var väldigt svår att hitta passande sadel till och den som passade kostade nästan 20000 kr. En häst kan omöjligt må bra med en sadel som inte passar så även om tanken är att köpa billigt så fungerar inte alltid det.
Innan jag vågade köpa hästar la jag undan månadskostnaden varje månad i flera år. Hade jag behövt ta av de pengarna så hade jag inte kunnat ha hästar för då hade jag rent krasst inte haft råd den månaden och hästarna kan ju inte gå utan foder osv. för att jag inte har råd. När jag hade sparat de pengarna så hade jag både inköpspris, pengar till bra och passande utrustning och dessutom en buffert. Det var tur för ena hästen jag köpte blev svårt sjuk efter ett halvår och kostade drygt 60000 kr under den artonmånaders period hon var sjuk innan det blev så illa att inget mer fanns att göra utan hon fick somna in. Då fanns det försäkringar med fast självrisk vilket jag hade men det är ändå mycket som inte ingår i försäkringen som man får betala själv.
En annan häst vi hade blev också sjuk. Hans medicin och andra tillskott ihop med att han blev så extremt svårfödd av sjukdomen att han behövde väldigt mycket mer foder än innan + att han behövde specialskos var 3-4 vecka gjorde att månadskostnaden tredubblades. Det blev dyrt men som hästägare har man inget val utan det är bara att betala.