hjälp mig klura ut HÄLTAN

M

metallicaccident

Tjenare. Min häst var tok halt när jag hämtade in honom från hagen
för snart en hel vecka sedan. Jag har hållt honom inne i boxen sedan
dess (boxvila!!) men det har inte hjälpt ännu.

Han håller sig stilla, men är jätte uttråkad så jag tar ut honom i grimma
på stallplanen så får han beta bara ca en kvart om dagen, stillastående såklart.

Det sitter i ett framben, så mycket vet vi ännu, i höger. Han slänger ut med
det i traven , alltså, han kan knappt trava, bara stapplar sig framåt!

Men i boxen stödjer han på benet utan problem och så, i skritten syns knappt
någon märkbar hälta alls !! :O

Hovslagaren var ute och klämde på hovarna med visitertång men han gav ingen
reation någonstans så då kan det väl inte vara hovböld??

Och idag, dagen efter så är han lika halt igen!! Vet inte vad jag ska göra
eller vad hältan kan bero på! :confused: :(

Sv: hjälp mig klura ut HÄLTAN

Självklart ska du utan dröjsmål kontakta veterinär, det du gör nu är ett brott mot djurskyddslagen (som säger att en häst ska komma under behandling om så krävs)
---
Om din häst blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att den får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.
---
källa: jordbruksverket.se

Varför ringde ni inte efter vet. redan samma dag som hästen visade tecken på hälta?

Håller med alla andra, om hästen är så halt ska den få veterinärvård, allt annat är enligt mej djurplågeri.

//Domino_s

Som jag skrev i ett annat inlägg. Min häst blev också jätte halt på ett framben. Tog ut vet som inte kunde se något. Tog alla prover man kan ta och inget där heller mer än förhöjda muskelvärden. Hästen ville inte stödja så 15 mil i transport till klinik var ju uteslutet. Fick smärtstillande i en vecka och boxvila. Blev bättre. Efter två veckor kom hovslagaren och det visa sig vara fång. Nu fångskodd och ohalt. Blir box några veckor till men jag är ju glad att vi tillslut hitta felet. Han hade inga klassiska fångsymtom för övrigt. Konstig sjukdom det där!

Ojo, visst kan det vara hovböld även om hovslagare med visitertång inte hittar något!
Min häst har haft mängder av hovbölder men har hittills aldrig visat smärta med visitertång. Jag har haft henne på klinik ett otal gånger o ibland har de hittat något att karva upp och gipsa ibland inte. Oftast har den slutligen kommit ut av sig själv i kronranden och oftast har hon haft förhöjd puls i det benet samt svullnat lite efter någon dag.
Sen kan det vara en fraktur vilket jag också har lyckats med på en häst. Hon visade bara hälta i nedförsbackar men då var det som att hon hade klivit på en spik så ont hade hon trots att hon travade rent på slät mark.

Skulle absolut ta hästen till klinik för en ordentlig utredning eftersom den faktiskt stödjer på hoven. Åk försiktigt så den slipper parera vid svängar o inbromsningar bara.

Hej!
Du borde givetvis ta din häst till veterinär, så fort som bara möjligt! De flesta kliniker och djursjukhus har akuttider och jourtider, så du borde kunna få en tid redan idag eller imorgon då din häst verkar vara allvarligt skadad.

Att låta hästen vila någon dag och bli bra från hältan utan att kontakta veterinär är väl både okej och vanligt om den visar klar förbättring utan behandling av något slag, men att hästen fått stå på box en hel vecka (!!!!) utan att ha visat bättring är inte ok.

Hälta som den du beskriver kan bero på allt ifrån vrickning, hovböld, sträckning, senskada, ligamentskada, frakturer mm mm
Det kan alltså vara ganska allvarligt och inget som kan skjutas upp till "senare" eller ignoreras (och som ngn innan sa- det är även ett brott mot djurskyddslagen, du kan till och med bli dömd alltså).

En distriktsveterinär som gör hembesök utan portabel röntgen/ultraljudsutrustning kan få ett hum om vad slags skada din häst har, men kan troligast inte utreda den ordentligt, så åk direkt till hästklinik eller djursjukhus. Numret finns på gula sidorna och det finns ATG-kliniker utspridda lite varstans i hela landet.

RING NU
och lycka till med hästen!

vi har varit till veterinär med hästen så ta det lugnt allihopa :) fick ingen tid men nu äntligen är det klart! De kunde inte hitta något fel och stretchade därför bogen och benet och sedan dess har han bara markerat smått, imorn kommer vet. ut igen till gården för att se hur det har bättrat sig. Och redan idag så travade han utan en enda markering :D Det går verkligen åt rätt håll o som vet. sa så syns iaf att det inte är något allvarligt. förmodligen var det en riktigt jävlig sträckning. Imorn får han kolla på hästen igen o se vad han tycker men som sagt så är det påväg åt rätt håll iaf :)

P.S. glömde också säga att han mår jättebra idag och har varit ute i hage hela dagen med tillsyn :) Han uppskattade det väldigt mycket och har stått o solat sig ^^ Vi gick till och med en promenad och han rörde sig utan problem. Jag tror att den där stretchingen gjorde honom mjuk i kroppen. så som sagt måste det ha varit en sträckning. :)

så hästen var blockhalt hemma på gårdsplan i en vecka, men visade inget större fel på kliniken idag trots att den var blockhalt för två dagar sen?

Jag hoppas du förstår att du haft oerhörd tur som ignorerat att kolla hästen en hel vecka, och att det ändå sen blivit bättre. Det kunde gått betydligt värre.

nej alltså jag vet egentligen inte vad begreppet "blockhalt" betyder. Någon som kan förklara? Jag skrev nog mest blockhalt för att jag hört det tidigare av någon. det var bara som jag skrev liksom. Han hade bara en sträckning som är över nu och nu har jag fått i uppgift att jag ska stretcha honom efter ridpass och sådant och har nu fått lära mig hur man stretchar på ett bra sätt :)

Blockhalt är när hästen inte ens stödjer på betet, utan m e m hoppar på tre ben. Det är alltså inte "en jättehälta" utan en definition på att hästen inte kan använda sitt ben.

Nja, jag skulle inte kategorisera det som en blockhälta, eftersom den stödjer på benet utan problem i boxen. När jag har blockhalta hästar kan de inte trava, de hoppar fram i skritt.

Fast gör du tex en besiktning vid hälta och hästen reagerar som beskrivet, så får du bedömningen av vet ex. "3 grader halt i skritt", blockhalt i trav".

Kanske det.

skit samma, jag tycker oavsett att beskrivningen TS gjort talar för en drastisk hälta som jag inte väntat en vecka med och hoppats på det bästa.

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 499
Senast: akleja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 450
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring