Det är inte så ovanligt att labbar har denna typen av beteenden. Jag brukar jämföra dem med BC i aktivitetsbehov, känslighet och arbetsvilja, dessutom kan de vara ganska skarpa (mer åt viltskärpa, men många har mycket vakt), delvis för att en missförstådd BC kan få lite liknande beteende som en missförstådd labbe.
Vi har haft en väldigt skarp labbe, jag har skrivit om henne innan, men jag vet utifrån det att det finns en hel del såna linjer och individer. Hon var såklart tillgiven familjen, men vaktade väldigt mycket. Typen som släpper in någon, men sen inte släpper ut. Hon var mycket skarp på vilt, inte alls labbetypisk, hon bet ihjäl både rävar, katter, mink och mård. Sen vet jag inte hur många harar hon sprang i fatt och tog, men det var mest pga brist av fostran
Och samtidigt mycket snäll och tålmodig i typisk labbemanér, men jag tror inte att hon skulle funkat i en kontorsmiljö.
Jag tror också att klassisk betingning a la köttbulle hade varit värt att testa. Sen hade jag velat kolla synen på hunden, ögonproblem förekommer i rasen och hon kanske vaktar extra pga en sån sak. Men de kanske kollade det när de var hon veterinären?