Hjälp mig, killen vill ej ha renrasig vovve

A

angelofthedevil

Hejsan.
Jag vill hemskt gärna ha en hund till.
Jag och killen har pratat om det och det har vart okej för han hela tiden tills nu. Nu vill han inte att jag köper hund bara för att det är en renras, men det går bra med blandis. Kan ju lägga till att den hunden jag redan har är en blandis.
Det är ju inte att jag vill ha en hund till som är problemet utan att det är en renras. Vad skall jag göra? :confused:
Jag vill ha en renras pga att jag skall träna och eventuellt tävla plus att jag vill prova på att ställa ut.

Tacksam för svar. :bump:

Sv: Hjälp mig, killen vill ej ha renrasig vovve

angelofthedevil skrev:
Hejsan.

Jag vill ha en renras pga att jag skall träna och eventuellt tävla plus att jag vill prova på att ställa ut.

Tacksam för svar. :bump:

Här har du ju anledningen och förklaringen till din kille!!!

Förklara att du inte kan göra detta med en blandras. Vidhåller han fortfarande att han inte vill att du skall skaffa en renras då vill han egentligen inte att du skall träna, tävla och ställa ut.
Alltså han vill inte låta dig utveckla ditt intresse.... synnerligen egotrippat av honom...

Bor ni tillsammans?
Om inte, så finns ingen anledning att lyssna på honom.

Se till att han blir aktiv medlem på ett hundforum. Han kommer sannolikt att bli omvänd!;)

Dra alla nackdelar med blandras. Tex:

*du kan inte ställa ut
*du är begränsad tävlingsmässigt
*finns ingen dokumenterad sjukdomshistoria, vilket gör att risken för att få en sjuk hund ökar
*en blandras kan bli mentalt "störd" om du har otur, beroende på vilka raser som korsas
*blandras och renras kostar lika mycket i drift vad gäller mat, tillbehör, vaccination osv
*blandrasaveln är oseriös och inget man ska stödja, bättre att föra seriösa uppfödare som brinner för sin ras framåt
*det finns ett par hundra hundraser att välja mellan, så någon borde väl passa er också?

Om han inte kan respektera att du vill kunna tävla med din hund så tycker jag att du ta och fundera över om det verkligen är den här personen du vill vara med.

Varför vill han inte att du ska skaffa en renrasig hund? Låter för mig helt sanslöst. Det vore en annan sak om han inte ville att du skulle skaffa en blandras, men vad har han egentligen för argument mot renras?!
Låt inte killen förstöra dina hundplaner och lycka till!!

:bump:

Om ni inte kommer överens om att skaffa renras så hade jag inte skaffat hund med honom alls.

karlsson skrev:
Se till att han blir aktiv medlem på ett hundforum. Han kommer sannolikt att bli omvänd!;)

Dra alla nackdelar med blandras. Tex:

*du kan inte ställa ut
*du är begränsad tävlingsmässigt
*finns ingen dokumenterad sjukdomshistoria, vilket gör att risken för att få en sjuk hund ökar
*en blandras kan bli mentalt "störd" om du har otur, beroende på vilka raser som korsas
*blandras och renras kostar lika mycket i drift vad gäller mat, tillbehör, vaccination osv
*blandrasaveln är oseriös och inget man ska stödja, bättre att föra seriösa uppfödare som brinner för sin ras framåt
*det finns ett par hundra hundraser att välja mellan, så någon borde väl passa er också?

Äntligen någon som kan ge nackdelar med blandras :bow:
Jag kommer aldrig skaffa en blandras,då jag inte vill bidra till en oseriös handel..

Jag skulle aldrig få köpa en blandras för min sambo, inte för jag vill ha en blandis. Jag vill veta hur min hund blir och ser ut som vuxen innan jag köper den. Har kompisar som köpte blandisar och blivit lurade av oseriösa uppfödare. Uppfödaren sa att det var en renrasig schäfer och visade upp föräldrarna som var ca 30-35 kg. Hennes hund väger 45kg nu, det var inte föräldrarna de visadad upp för henne. http://i38.photobucket.com/albums/e119/Willows82/jason.jpg (Det är troligt leonberger/schäfer i hunden)

Vi bor ihop.

Jag har absolut inget emot blandisar.
Har redan än suverän blandis.
Man kan visst ställa ut men inte på samma nivå som med renras.
Alla blandis uppfödare är inte oseriösa. Tycker det är dumt att dra alla under samma sträck.

dock kan du sällan hitta blandrasuppfödare som har ett "mål" eller "syfte" med sin uppfödning utan bara producerar kull efter kull eller en kull bara för nöjets skull och dessa skulle jag oavsett renras/blandras inte kalla seriösa.

Nej vi har inte kommit fram till något.
Å andra sidan har jag inte pratat mer om det med han.
Skall fråga han varför inte jag kan få hålla på med mitt intresse.
:bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 831
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar