Hjälp mig jag blir tokig!!!

Aliche

Trådstartare
Jag får noll och ingen hjälp av vården men nu får jag snart ett psykbryt!
De senaste 1+ året har jag blivit jätteyr när jag tränar, så fort pulsen går upp så blir jag yr, ibland har jag svimmat när jag inte lugnat ner mig/satt mig ner. Pulsen går upp ganska fort (speciellt vid konditionsträning) och då sätter yrseln in. Min kropp blir helt orkeslös och det känns som mina muskler bara ger upp.
Jag har varit hos vården i olika omgångar och har fått en magnetröntgen som inte visade något, blodprover som var bra allihopa, sköldkörtelprov som inte visade att jag hade några problem.
Min senaste läkare sa till mig: "du kanske bara måste lära dig att acceptera att det är såhär".
När jag försökte förklara att jag måste träna för att min Chrons ska hållas i schack och att jag behöver gå ner iaf 10 kg för att må bättre både fysiskt och psykiskt, inkl min Chrons, då tyckte han att jag skulle "självdiagnostisera" genom att skriva ner när jag blir yr. Fast jag förklarade precis när det är; när min puls går upp! Till slut slutade han bara prata och sen sa han "jamen då säger vi så, så får du höra av dig om det blir värre.." Värre? Vad är värre?

Så snälla snälla hjälp mig med tips och råd på vad det kan vara, om ni upplevt samma och fått hjälp/diagnos. Man vet ju att det är lättare att få hjälp hos vården om man i princip vet vad som är fel redan...

Låter som du drabbas av blodsockerfall, jag har det och det får jag leva med.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag har frågat om det kan vara hjärtat men de bara avfärdar mig med att jag som är så ung... Jo fast jag har både astma och Chrons vilket är en påfrestning på kroppen.

Mitt ex (träningsnarkoman) fick klaffläckage. Han gick upp i maxpuls bara vid lite jogging och blev väldigt yr av minsta lilla. Men han hade fortfarande väldigt hög kapacitet och därför blev vården väldigt förvånande över hur stort läckage det var när det kollades ordentligt. Det går ju att kompensera för rätt mycket med envishet, på gott och ont.
Han var drygt 40 när det upptäcktes.

Mitt ex (träningsnarkoman) fick klaffläckage. Han gick upp i maxpuls bara vid lite jogging och blev väldigt yr av minsta lilla. Men han hade fortfarande väldigt hög kapacitet och därför blev vården väldigt förvånande över hur stort läckage det var när det kollades ordentligt. Det går ju att kompensera för rätt mycket med envishet, på gott och ont.
Han var drygt 40 när det upptäcktes.
Det har jag aldrig hört talas om men det kan ju absolut vara värt att ta upp som ett alternativ och be att de testar för det!

Jag får sådär vid ffa konditionsträning, i mitt fall beror det på lågt blodtryck. Känslan blir som om man suttit ner, reser sig för fort och världen snurrar.

Går över om jag sätter mig ner en stund.

Jag har något liknande, ligger jag på för hög puls länge så blir jag yr och det flimrar för ögonen, blir helt orkeslös och måste vänta in kroppen innan jag kan fortsätta. I vintras efter att jag blivit sittande på skidspåret flera gånger började jag använda pulsklocka och märkte då att jag låg på maxpuls väldigt länge och kom dit snabbt. Jag har inte sökt vård för detta utan tränar nu mer bara intervaller eller med pulsklocka där 140 slag i minut är mitt uthållighetstempo som jag klarar.

I vintras åkte jag staffetvasan och var livrädd att dras med i tävlingstempo så att jag skulle hamna i yrselläge, jag var därför stenhård med mig själv och låg bara i nötarläge med ständig koll på pulsklockan.

Haha nej tyvärr är det ju ett tag sen jag sålde hästen, undra om man kan gå till kliniken dit jag brukar gå med katten och be dom :D
Ta nån som har stordjursavdelning också, jag har både fått Hyaluronsyra insprutat i en höft (helt besvärsfri sen dess), fått gips borttaget och diverse annat fast när veterinären ville skriva vallack på butta-receptet blev jag lite lätt förnärmad. :meh:

:p

Absolut gå någon annanstans. ''jamen då säger vi så'' NEJ, det gör vi inte ska du säga!
Blir så trött på doktorer som inte vill ta sig tid:(

Jag har frågat om det kan vara hjärtat men de bara avfärdar mig med att jag som är så ung... Jo fast jag har både astma och Chrons vilket är en påfrestning på kroppen.

Min sambo bytte hjärtklaff när han var 29. Liknande symptom som dig fast värre innan han sökte hjälp (nog för att det finns mycket annat det kan vara också ;)) Visst är hjärtfel vanligast när man är äldre men förekommer hoss yngre också!!

Man har inte gjort något vanligt ekg/arbets-ekg/långtids-ekg?

Är astman under kontroll? Möjligen dum och självklar fråga men ungefär sådär mår jag när jag glömt ta medicin
Svarar flera på en gång:
Jag har en ny som funkar bättre än dom innan så den är nog så bra som den blir skulle jag säga, men absolut ibland glömmer jag en morgon eller en kväll men inte så ofta att det borde förklara yrsel varje gång jag tränar. Men bra påminnelse, jag ska bli ännu mer nogrann med inhalatorn!
Jag har varit hos 4 olika läkare som alla verkar generellt väldigt ointresserade och oengagerade trots att jag är jättetydlig med att detta har en en jättestor negativ påverkan i mitt liv på flera plan.. man blir så trött när man heeeela tiden måste tjata tjata tjata och ändå får man ingen hjälp.
Jag har en FitBit Charge 2 som ja använder varje dag för att ha koll på min puls och det verkar vara lite olika vid vilken puls det kommer, ibland är det redan vid 115 och ibland vid 170. Jag kan liksom aldrig förutse när det ska komma eller vad jag ska hålla mig vid för det varierar så mycket vilket gör det så mycket svårare.
Men jag ska tuffa till mig och be om ett arbets-ekg, om inte annat kan de kanske utesluta saker..?

Svarar flera på en gång:
Jag har en ny som funkar bättre än dom innan så den är nog så bra som den blir skulle jag säga, men absolut ibland glömmer jag en morgon eller en kväll men inte så ofta att det borde förklara yrsel varje gång jag tränar. Men bra påminnelse, jag ska bli ännu mer nogrann med inhalatorn!
Jag har varit hos 4 olika läkare som alla verkar generellt väldigt ointresserade och oengagerade trots att jag är jättetydlig med att detta har en en jättestor negativ påverkan i mitt liv på flera plan.. man blir så trött när man heeeela tiden måste tjata tjata tjata och ändå får man ingen hjälp.
Jag har en FitBit Charge 2 som ja använder varje dag för att ha koll på min puls och det verkar vara lite olika vid vilken puls det kommer, ibland är det redan vid 115 och ibland vid 170. Jag kan liksom aldrig förutse när det ska komma eller vad jag ska hålla mig vid för det varierar så mycket vilket gör det så mycket svårare.
Men jag ska tuffa till mig och be om ett arbets-ekg, om inte annat kan de kanske utesluta saker..?
Är det pulsmätare i själva klockan? I så fall är dom inte helt pålitliga. Det brukar vara både en viss eftersläpning och en relativ stor felmarginal. Man får se det som en liten fingervisning än faktiska data.

Du får prova en med pulsmätare som man sätter fast runt bröstkorgen istället. De är mer tillförlitliga.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka