Hjälp mig! jag är för feg!

Sv: Hjälp mig! jag är för feg!

okej, hoppas du övervinner rädslan på din häst med :)
Jag tror det kommer gå jättebra för dig!

Hoppas de går/har gått bra på din clear round i helgen :) Du får uppdatera oss =) vet hur de är att va nervös.. men de har gett sig med tiden för mig faktist, första gångerna ja tävlade då jag va mindre låg jag i en snödriva och kräktes tills de va min tur :P

Själv hoppas jag på att denna jäkla blåst ska lägga (blåser 19 s/m nu :crazy:) sig så vi vågar köra hästen till vår clear round i morgon :)

Jag lovade en uppdatering, och det ska ni få :)

Hopptränade idag då, för Tomas Hammar, och om man ska beskriva träningen med ett ord, så är det förändring!

Och då menar jag till det bra hållet!

Det var ju första gången jag tränade i grupp på två månader, så hon blev ju lite tittig och spänd när vi värmde upp, men det släppte sen och hon jobbade på mycket bra. Känns himla skönt att ha en häst som är så lyhörd och känslig för hjälperna :)

Sen började vi hoppa då, och ni som tränar för tomas vet ju att man först hoppar lite serier och så, och sen sätter ihop allt till en bana. Och det gick så bra! Hon hoppade så fint och jag kände att jag verkligen kunde lita på henne, men jag kände lite nervositet för själva banan, som vi skulle hoppa i slutet.

Sen, när vi skulle hoppa banan, bestämde tomas och jag att jag skulle hoppa en bana på 80 cm, det räckte tyckte både han och jag. Och banan, ja vad ska man säga.. Gick hur bra som helst! Varken jag eller Gwen blev stressade och allt gick lugnt och fint till. Det var nästan perfekt helt enkelt! Och Tomas sa till mig att det är stor förändring, både på Gwen och på mig, och det var så skönt att höra!

Sen fick jag massa positiva kommentarer från andra om både mig och Gwen, och det värmde mycket :)

Så närmast nu är det hoppträning privat för Sofia på måndag, och näst-nästa tisdag är det träning för tomas igen! :D

Hur går det för er andra nu? Berätta gärna det här i tråden :)

Låter ju super Ek3n!!
Positiva kommentarer från både tränare och omgivningen är super, de kan man verkligen behöva ibland :) Fortsätt så de låter som de börjar lossna :)

Själv hoppade jag clear round i söndags, hoppade bara 80 cm men ändå :P Han är ju rädd för läktaren och inte van att åka ut och tävla så de blev bra miljöträning =) han skötte sig exemplariskt verkligen:love:

Kom rätt på alla hinder och hade ett jätte bra flyt runt hela banan :) OM man bortser från att en ur banpersonalen stod i vägen då vi kom ur en kurva och skulle hoppa ett plank, där står hon och krattar framför hindret så 2 galoppsprång innan avhopp fick ja skrika "aaaaktaaaaa" så hoppade hon undan och stackars Bizze blev rädd och rev, men hoppade iaf :) och sen hade vi samma flyt och lika bra språng resten av banan :) kanon va han!!

På sönda åker vi tillbaka och hoppar 90cm så hoppas vi inte nån står i vägen denna gång :P

Ja, känner mig verkligen skitglad nu :D En verklig kick för självförtroendet!

Okej, men det låter ju som det går superbra för dig med! Synd att den där människan stod ivägen bara. Nästa gåmg plockar du en rosett! :D

Jaaa visst är de härligt =) fick mig en kick ja med då han va så fin :)
Hehhe jag fick faktist en rosett iaf hahhaa lite fusk men dom i sekritariatet såg de hela och tyckte de va så fint så jag fick en rosett iaf, för dom tyckte nedslaget var deras fel *skrattar*

Hahhaa ja men ett nedslag är ju ett nedslag, på söndag bli de en riktig rosett i 90 ;)

Det hoppas vi på!

Första riktiga tävlingen för mig blir nog i mars, men kommer det någon CR i februari är det inte omöjligt att jag hoppar den med :)

Ahhh de e bra de =) himmlans bra me CR tycker ja asså speciellt med en ovan häst =) Vår första rikiga tävling blir nog närmare somaren skulle jag gissa på :) Får se hur de går på CR här i vår :)

Jag måste bara berätta hur det gick för mig på clearrounden.. Jag ändrade min anmälan till 60 och 80cm istället, och när jag hoppade 60 så gick det jättebra (han tvekade inte på ngt hinder) Men sen när jag såg att dom gjorde om ett av hindrena till en trippelbarr så blev jag väääldigt nervös eftersom han ALDRIG har hoppat en trippelbarr, bara vägrat och kastat av..

Men tror ni inte att han tar ett jättefint språng över ? :D Jag blev så överlycklig och berömde honom så mkt så¨jag tänkte knappt på att det var ett hinder kvar som vi såklart rev men vem bryr sig? Det var mitt fel ^^ Min lilla prins var ju såå duktigt <3

Vad kul! Låter ju super bra =) och ett nedslag är ju ingenting jämfört med att inte hoppa nåt innan ! :D

Grattis :)

Men vad kul att det gick så bra för dig! Snart behövs ju inte den här tråden längre så duktiga som vi är :bump:

Haha precis :) Jag tänker inte ens på att jag fick ett nedslag utan är precis lika glad som jag skulle vara om han gick felfritt ;)

Jag har oxå blivit feg i hoppningen och det är just breda oxrar som jag bara blir helt blockad för. Blir helt överlycklig om jag kommer runt en banan utan något stopp, själv rivningarna i sig är få hos oss men stoppen är många flera.

Då min och hästens självförtroende har blivit knäckt så sa min nya tränare att hon tyckte att vi skulle hoppa en oxer på 80 några ggr i veckan. Typ bara 2 skutt tills vi kände att det var lätt och inte något att bli nervös för. Har inte gjort det då jag vill inte hoppa utan att någon är med. Men nu under vinterna har tränaren haft träningar med hinder som inte har legat över 80. har inte hoppat över 80 på 2 månader. Har inte pressat mig och hästen till något vi inte är trygga i. Har fått en Skit bra språngkurva på hästen och nu längtar jag till dom lite högre hindrerna och känner mig redo för dom.

Kanske är lite svårt att hoppa lågt i 2 månader nu när tävlingarna börjar komma igång. Men fungerar under vintersäsongen när hästen går på lite halvfart osv.

Tycker att du inte ska hoppa högre än vad du känner att du vill. Även om hästen hoppar super så blir det inga bra rytm om du sitter och tvekar. Utan hoppa hinder höjder som du känner att du klara och när du känner att du kan höja så gör det lite lätt inte mkt.

HEJ innan var jag också litte rädd för höjder och min ridlärare sa att jag måste träna mig på höjder nästa gång kolla jag framot och konsentrerade mig inte om hindret dte gick mycket bättre:) men jag förstor hur du känner:(
mvhe somio_puss_puss:rofl:

hej. =) Jag vet precis hur det känns. Hade en ponny som gjorde mig rädd, inte för hästar men just för att hoppa. Jag sålde faktiskt henne, och köpte en annan ponny som jag kände mig säkrare på. Kanske det hade varit ett alternativ för dig? Men om du inte vill sälja, så kan du kanske fixa en annan häst att rida och hoppa. Fråga runt lite, kanske en kompis vill ha lite hjälp med att hoppa sin häst? Du behöver kanske inte hoppa så högt, man hoppar fast det är 30 cm, eller hur? :P Bara du får tillbaka ditt självförtroende så spelar det ju ingen roll hur högt du hoppar :)
Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 903
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama