Hjälp mig! jag är för feg!

Sv: Hjälp mig! jag är för feg!

Tipset att kolla på nedre bommen eller markbommen är för att man inte ska koncentrera sig på hinderhöjden ;)

Jag kan bara säga att i mitt fall handlar det helt om att kunna lita på hästen. Jag har aldrig varit rädd för att hoppa högt, men jag blir lätt osäker på mig själv om inte hästen ställer upp till 100 %. När jag red ponny hade jag en som var hur kapabel som helst (hoppade 150 rundor på träning utan problem). På tävling blev han dock spänd och behövde otrooligt mycket stöttning. Fick han inte detta så stannade han (även om man kom "för fel" på hindret). Detta, vetskapen att man inte har råd att göra fel, gör att man spänner sig mer. Efter den ponnyn köpte vi en annan, en underbar lite krabat. Hon kanske inte hade den största kapaciteten, men det kompenserade hon med ett hjärta av guld. Hon försökte alltid, hur fel hon än kom.

Därefter har jag bara haft hästar som har haft filosofin "över, under eller rakt igenom". Detta gör att jag känner mig väldigt säker. När jag var i tyskland fick jag dock provrida hästar som inte var lika säkra, bland annat en häst som hade vinster i 150. Denna stannade på en liten oxer på 120 med mig bara för att jag la den lite stor. När jag hade ridit den här hästen ett tag var osäkerheten tillbaks och det var bara att illa kvickt sitta upp på min häst igen..

Vad jag försöker säga med det här är att det är otroligt viktigt att ha en häst med stort hjärta som är förlåtande om man är lite osäker själv. jag vet, alla hästar har bara si och så många kraschningar i sig, men gränsen ska gå väldigt långt. Folk säger att så stort hjärta som jag kräver inte finns hos en häst, men det gör det. Min pärla han kämpar i alla lägen. :bow: Du skulle kunna få se mina blunders bara under utesäsongen så skulle du förstå vad jag talar om.. :p

Så, jag förstår att du blir osäker, och din häst är säkert jättefin, men om hon är osäker så blir du ännu osäkrare. För min del är i alla fall den delen viktigare än det mentala vad gäller själva hindret.

Lycka till!

Jamen exakt! Det är precis som du skriver som man måste göra om man är osäker. Sen kan det också vara så att man som ryttare har en viss stil som passar ihop med en sorts hästar men inte med en annan sort.
Jag, t ex har lärt mig att jag inte går så bra ihop med hetsiga individer som behöver mycket hjälp för att "våga" framför hindren, såna hästar gör mig nervös och osäker och cirkusen är i full gång.:eek:
Medan min grålle trots sin unga ålder hela tiden "försäkrar mig" om att han kommer att hoppa när vi kommer fram och jag kan lugnt koncentrera mig på att komma så rätt som möjligt. Han reder ut de flesta situationer och är "förlåtande" precis som Sofie_B skriver.:love::love:

jovisst, jag förstår det, men det är ju det som jag vill att vi ska lära oss tillsammans, är så fäst vid min ponny så jag vill inte sälja henne i första taget. Så vi ger detta ett försök till, och min tränare tror att detta kommer och gå, så jag litar på henne :)

Jag tror att ni klarar det!
Jag trodde inte att jag o min foderhäst skulle kravla oss över ett hinder på 130 men vi gjorde ju det ändå ;)

Jag tycker att man ska rida MKT linjer OCH hjälpbommar när man ska hoppa på en "osäker" höjd. På det viset vågade jag hoppa 130 med min bäste vän :)

jo, jag tror det med :)
min tränare hoppade henne igår igen, det gick hur bra som helst!
i slutet av lektionen sa hon:

"det är en riktigt bra ponny du har anna!"

att höra de orden från en riktig proffsryttare värmer och stärker väldigt :)
så nu är det två veckors vintervila, sen ska jag rida igång henne två veckor, sen åker jag utomlands och då står hon hos min tränare. Sen får vi se vad som händer sen!

Jag är likadan som dej, men jag brukar ´låtsas´ som att jag inte är feg, låter konstigt men faktum är att jag tycker 90 ser högt ut, men jag hoppade en gång några hinder på 1.15 - 1,20, och det bara för att jag inte skulle verka feg inför dom andra, och det gick jätte bra. så ibland kan det vara bra att verka tuffare än man är.

Jo, men det var ju såhär att det var två oxrar till på banan, som låg på 90. Men det var bara här röd-blåa som jag blev nervös för. Jag tror det var för att den såg maffigare ut eftersom den hade tjockare bommar. Det blev som en spärr för mig, och det bästa i den situationen tror jag var att den skulle vara kvar på den höjden för att försöka få spärren att släppa.
Det är ju den där spärren jag måste komma över, men jag behöver tips om hur!

PRECIS sådär blir det för mig ibland. :o Man får värsta blockeringen och ser bara det där "läskiga" hindret, och istället för att tänka sig över hindret så tänker man bara fram till det.. Jag tror att det bästa man kan göra är att försöka tänka framåt istället för att tänka på just det där hindret, bara se för sig själv hur man hoppar det och fortsätter på nästa hinder. Försöka att inte göra en så stor sak av det, liksom, utan att bara tänka bort det.
Och du borde självklart fortsätta att hoppa hinder på 90 cm, för det är ju uppenbarligen det du behöver träna på. Kanske du kan bygga en bana med hinder i lite olika höjd, så att du hinner "hämta andan" mellan de högsta hindrena?

Lycka till med hoppningen, det fixar sig säkert så småningom :)

precis så känner jag! man tänker bara på det där läskiga hindret, det blir som en spärr..
nu har hon precis haft vintervila och håller på att bli igångsatt,
när vi är igång ordentligt kommer jag träna för två tränare,
en som är väldigt pedagogisk och lär mig hur jag ska rida och tänka.
Den andra kommer rida och hoppa min ponny med jämna mellanrum, så hon vet hur min ponny är och kan hjälpa mig utifrån det.

År 2008 ska jag sopa banorna! Och jag ska bli säker på LC höjd, det ska gudarna veta! :devil::D

Så ska de låta :D

2008 skall jag och medryttarhästen göra en hejdundrande debut på tävlingbanorna :D hihi!

Jag får oxå som en spärr, blir lixom att jag inte rider ordentligt när jag börjar oroa mig och då blir inget bra och så hamnar man typ i en ond cirkel... Men de går frammåt för oss med nu :)

vad bra att det går framåt! vi får skriva om våra framgångar här :D

Ja de tycker jag =) jag har tråkigt så jag kör igång på en gång :D

Själv har de gått lite upp och ner :) Har haft en underbar hoppdag där vi flög över 110 (första gången vi höjde över 80 typ :)) och det gick super hade inte en tanke på att de var högt eller en endaste oros tanke, underbar känsla, allt bara klaffade...

Sen senast vi hoppade så var det inte lika bra, fick lixom inte samma känsla slutade med att jag fick äta sand, men de gick ändå bra efteråt men inte samma känsla lixom...

Vill åter ha den där underbara känslan vi hade då vi hoppade 110 den var obeskrivlig, de är väl därför man fortsätter va :love:

Hur har de gått för er de senaste? :)

Senast jag "hoppade" var igår (det var två studs på 30 cm, sen en liten tunna på 40-50 cm) och det är ju inte problem, det kliver hon ju över :D

Jag vet inte riktigt när första riktiga hoppträningen blir för oss, men jag vet att vi ska träna den 22:a :) Sen vet jag inte om min tränare kommer hoppa henne något när jag är i Teneriffa, men det kanske hon gör :)

Härligt med teneriffa :D Själv åker jag till Egypten den 14e Jan när åker du? :D

Fick en överaskning då jag kom till stallet i dag med en tillfrågan om jag ville hoppa en Clear round den 6.e januari och de ville jag ju så klart :love: Ska bli spännande, han är inte så van att åka hemifrån så han kan bli lite väl glad, ja får nog hålla mig :P

Jag åker hemifrån klockan 3 inatt, flyget går halv 8 på morgonen :D härligt med Egypten!

Vad skoj! Efter resan ska jag pckså börja kolla runt efter lite CR :)

Ohhh nice =)
Trevlig resa då!! :)

Sola lite åt oss här hemma i Svea med! :)

Kan ju uppdatera min tråd med att berätta att jag hopptränade för första gången iår idag! Tränade privat för Sofia Andler.
Det gick jättebra, hon har verkligen aldrig varit finare i dressyren, och det är jättekönt, kan vi koncentrera oss på hoppningen :)

Hoppningen gick med bra, men jag är lite ringrostig, har inte hoppat ordentligt på jättelänge! Så det blev lite missar här och var, har ju lite problem med avstånden, och sen hoppar min ponny så himla stort, att jag kommer ur balans och kan inte korta upp henne, så det får vi jobba på.

Ska hoppträna på tisdag igen, denna gång för Tomas Hammar, hoppas det går bra där med :D uppdaterar då!

Jag är precis som dig, livrädd för stora hinder (speciellt med min egen häst)..

När jag får rida min tränares tävlingshästar så kan jag lätt hoppa 1.30cm, men det är för att jag vet att dom hästarna hoppar ALLT och gör sällan fel.

Har inte vart igång och hoppat ordentligt med min egen häst på länge nu och ska i helgen vara med på en clearround i klasserna 60 och 90 :crazy: Måste bara säga att jag är så J*vla nervös, min häst är då inte den pålitligaste men jag tror att om jag triggar honom riktigt mkt på 60cm banan så tror jag att han kommer tycka det är jättekul att hoppa 90 ;)

Härligt att höra de går frammåt Ek3n =) Låter super!

Här går de me frammåt har fått vår första clear round rosett för nån vecka sen och på Söndag skall de bli en till ;)
Ska bara hoppa 80 men man måste ju börja nånstans, han är ju inte hoppad så mkt :)

Övervann annars min rädsla för att hoppa ett speciellt hinder som är byggt av tunnor, har haft jätte svårt att hitta avståndet då de typ bara e en bom, men i Ons så flög vi över med perfekta språng! kändes underbart !! :)

Väntar på uppdatering från din hoppträning på Tis :)

Jo, det känns väldigt bra just nu :D det verkar ju gå jättebra för dig med, superkul! Vilken lycka att klara ett hinder man har haft problem med innan :)

Jag lovar att en uppdatering kommer på tisdag eller onsdag ;)

Hoppas fler kommer och uppdaterar! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 903
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama