Sv: Hjälp mig! jag är för feg!
Jag lider av samma problem. Men det som är klurigt är att det varierar kraftigt. En häst jag tänkte köpa hoppade jag ett oxer på 135 utan att tveka, för han var tvärsäker tycker jag men inte lättriden.
På min foderhäst hoppade vi stadiga 125 med missar (då var det bara att rida på nytt, mitt fel hela tiden). Nu har jag köpt min första egna, hon är tävlad 130. Har hoppat 120 med henne men kände mig inte alls säker. Ett hinder på 130 var inte bra. Har hoppat bana på 1 m och 110, känns ok. Men jag håller hellre mig till de lägre i början, ska tävla 1 m snart. Ska inte starta 110 förrän i vår.
Så du är inte ensam om det, (det trodde jag i början att jag var) Men jag tror att man blir tryggare med tiden, hur högt det än är. Det meste beror på vilken häst man rider.
Du o jag tycker ju att det är jättekul, men någonstans i våra huvuden sitter det nån gubbe o säger "nej nej, backa nu!" Så slutar man helt enkelt att rida. Lite svårt då.
När jag tänker på hästen jag hoppade 135 utan att tveka, på honom var det bara att styra mot hindret. Han gjorde jobbet själv. Så synd att han hade en skada i knämenisken. Han älskade verkligen att hoppa. Det handlar nog mer om att man ska hitta det rätta tillsammans med sin häst, innan man ger mer av sig och vågar själv.
Jag vet att jag behöver träna på avståndsbedömning. Och jag har fått tipset att titta på bommen längst ner, eller markbommen, så glömmer jag höjden. Fungerade verkligen. Tittade jag fel så blev jag osäker. Testa det du!
Lycka till!