Hjälp mig! jag är för feg!

Sv: Hjälp mig! jag är för feg!

Det låter löjligt men det funkar, man får bara ge det lite tid! Om du är ute och tävlar kan du också använda det. Sätt dig för dig själv nån minut och tänka att du rider banan och klarar alla hinder. Lycka till!:)

Jag har haft lite samma problem här ett tag. Jag har ridit regelbundet i nästan 10 år nu och har aldrig varit rädd för att hoppa. Och för drygt ett år sedan köpte jag min första egna ponny och efter ett halvår ramlade jag av och bröt handleden. Efter det blev jag väldigt nervös när det var dags för hoppträning, och då kan jag säga att jag har ramlat av oräknerliga gånger i mitt liv och aldrig blivit rädd. När det blev upp emot 90 blev jag rädd och vågade knappt hoppa. Då jag bara hade vart på en hoppträning med honom innan olyckan visste jag ju inte riktigt om han var "snäll" och hoppade i alla lägen. Men en dag blev jag så fruktansvärt trött på mig själv för att jag fegade ur i sista sekunden att jag bara bestämde mig för att hoppa det förbbannade hindret! Och efter det har jag inte kännt av det någonting.(förutom på framhoppningen till tävlingar då hindrena ser så fruktansvärt höga ut:angel:)

jo jag vet, jag måste bli mer förbannad på mig själv, men då är jag rädd att jag börjar rida slarvigt.. :crazy:

Ber om ursäkt för att jag kapar lite i tråden men ibland undrar jag vad vi håller på med när vi hela tiden ska pressa oss själva att hoppa högre och högre bara för att hästen/ponnyn har kapacitet. Vari ligger nöjet med det? Ska man behöva bli förbannad på sig själv för att man är rädd eller har stor respekt för något och varför pressar vi oss själva så hårt?
Jag är precis likadan själv men ibland undrar jag om det är mig själv jag vill bevisa något för eller om det är för att leva upp till någon annans krav. Hur tänker ni?

Jag har ju ett mål med min ridning, och ibland stöter man på lite utmaningar för att nå sitt mål. Jag tycker det är roligare om man har ett mål med sin ridning. Visst, jag skulle kunna hoppa hinder där jag känner mig säker men då skulle jag nog tröttna efter ett tag. Jag vill ju utvecklas, och sen är det nog också att bevisa för mig själv att jag kan. Jag vet ju att det är inte ponnyn jag pressar utan mig själv.

uppdaterar den här tråden med lite ny information.
efter prat med mamma, min dressyrtränare och min ena hopptränare har vi kommit fram till att ge gwen och mig en chans med hoppningen. min hopptränare tror att detta är ett problem som går att lösa.

vi kommer låta min hopptränare sofia andler, som är en jätteduktig ryttare (proffsryttare om jag får säga det själv) hoppa henne några gånger och känna hur hon är, sen kommer hon hjälpa mig med min hoppning.

kommer detta mot förmodan inte skulle funka, blir det nog och sälja henne till någon duktig som vill satsa på dressyr, då hon har talang men jag inte har det intresset, och jag antingen köper eller tar en mindre stor häst med mer hopperfarenhet.

vad tror ni om det?

Jag tycker det låter som ett mycket klokt beslut och med sunt förnuft, som du verkar ha, och en bra tränare så tror jag säkert att ni löser det.
Jag tycker man kan likna utvecklingen vid en trappa med olika höga trappsteg. En del kliver man lätt uppför och ibland får man ta en stege till hjälp men vill man upp så kommer man upp. Lycka till.

jo, detta känns som ett väldigt bra beslut. Hon hoppade henne för första gången igår, och det gick hur bra som helst, och min tränare tror både på mig och min ponny.

Hon ska hoppa henne igen på lördag, sen hoppas jag på att jag kan stalla upp henne där när jag åker till teneriffa över nyår, så hoppas jag att hon kan rida henne under den veckan.

jag tror detta kommer gå vägen :)

Har följt din tråd här nu och tycker de låter som ett super beslut =) Skulle nog även jag råda dig till Marie Persson´s råd med den mentala träningen jag tycker den är super och de har funkat för mig :) men som även hon sa ge de lite tid =)

Sen hoppas jag du förstår att vi alla (gissar jag på :)) är jätte nyfikna hur de går här framöver så uppdateringar vill vi ha :)

Lycka till!

vad kul att någon följer min tråd! :D

jo, jag har insett att det är så viktigt att jobba med det mentala, så jag jobbar hårt på det! :)

jag kommer komma med uppdateringar när det händer något, alltid skönt att skriva av sig när det skett något bra/dåligt. men härligast är det ju när det går bra! :)

Jag lider av samma problem. Men det som är klurigt är att det varierar kraftigt. En häst jag tänkte köpa hoppade jag ett oxer på 135 utan att tveka, för han var tvärsäker tycker jag men inte lättriden.
På min foderhäst hoppade vi stadiga 125 med missar (då var det bara att rida på nytt, mitt fel hela tiden). Nu har jag köpt min första egna, hon är tävlad 130. Har hoppat 120 med henne men kände mig inte alls säker. Ett hinder på 130 var inte bra. Har hoppat bana på 1 m och 110, känns ok. Men jag håller hellre mig till de lägre i början, ska tävla 1 m snart. Ska inte starta 110 förrän i vår.

Så du är inte ensam om det, (det trodde jag i början att jag var) Men jag tror att man blir tryggare med tiden, hur högt det än är. Det meste beror på vilken häst man rider.
Du o jag tycker ju att det är jättekul, men någonstans i våra huvuden sitter det nån gubbe o säger "nej nej, backa nu!" Så slutar man helt enkelt att rida. Lite svårt då.

När jag tänker på hästen jag hoppade 135 utan att tveka, på honom var det bara att styra mot hindret. Han gjorde jobbet själv. Så synd att han hade en skada i knämenisken. Han älskade verkligen att hoppa. Det handlar nog mer om att man ska hitta det rätta tillsammans med sin häst, innan man ger mer av sig och vågar själv.

Jag vet att jag behöver träna på avståndsbedömning. Och jag har fått tipset att titta på bommen längst ner, eller markbommen, så glömmer jag höjden. Fungerade verkligen. Tittade jag fel så blev jag osäker. Testa det du! :) Lycka till!

nej, du är inte ensam ;) känns skönt och veta att man inte är ensam med problemet!

jo, hoppning är ju det bästa jag vet, men någonstans i bakhuvudet tvekar jag när det kommer till höga höjder.

vilket bra tips du hade där! det ska jag definitivt testa! tack så mycket! :)

Jag har oxå den där lilla gubben där, kanske vi ska bilda klubb :D
Men jag brukar försöka säga till gubben att va tyst men de funkar inte alltid, men vi börjar förstå varandras knappar nu jag och nya medryttarhästen ( med min egna förra häst kunde ja hoppa va som helst så som du va inne på där muppia, de ligger nog mkt i vad man sitter på :) )

Ja ska nog med ta ditt tips och prova de där me att bara se till typ markbommen :) Hoppas de e ok att ja snor lite tips du får här
Ek3n :)

klart du får! detta kan vara tråden för fega men hopp-glada ryttare, som behöver tips och stöttning :)

Alla tips som slår ner den tokigt elaka gubben är välkomna, jag bidrog iallafall ett ;)
Bara tuta o köra, jättekul när man inte sitter o tvekar när man verkligen vill hoppa!
1 m känns *ihhhh* på mitt nya sto eftersom hon är het! Hoppar stooooort också :) Jag har märkt att jag har svårt för avstånd också, det kan vara det som spelar in också. Hjälpbommar skulle behövas. Jag hatar långa anridningar, känns som det är en evighet att vänta på att hindret ska komma. Ofta blir det så att jag rider TILL den istället för att låta den komma. Då blir det lite fel. Man måste helt enkelt vara rätt så cool o våga vänta på hindret.

precis samma problem för mig! jag har jättesvårt för avstånd, och när det kommer en stor oxer blir jag ännu mer osäker och börjar störa min ponny, och därför kommer stoppet. Men en gång när jag var på hoppträning, så var det en linje med först ett räcke, sen 7 galoppsprång och sen en oxer. Jag hoppade den först en gång, gick jättebra. Sen sa han åt mig att hoppa en gång till, och räkna galoppsprången mellan. så jag gjorde det, och det gjorde att jag inte koncentrerade mig på höjden!
Han bad mig hoppa linjen en gång till, och då höjde han oxern när jag inte såg, så efteråt sa han att jag hade hoppat oxern när den låg på 1 m, och jag hade inte ens märkt det eftersom jag hade koncentrationen på galoppsprången!

så det är ett hett tips på linjer :)

Ja, jag tänkte nämna linjer eftersom jag har lätt för dem. Det är ju bara o räkna galoppsprången o styra rätt :P

Så..
Tips hittills:
*titta på markbommen eller den nedersta bommen
* Rid med hjälpbommar
* Rid många linjer o räkna galoppsprången
* Mental träning

Svårt o få allt men bara man klarar nån av dem så är det ju en milstolpe :D

Men om man tittar på den bommen och har en lite osäker häst kan den inte stanna p.g.a. det då, alltså att man inte har blicken bortanför hindret? Eller missuppfattar jag dej helt nu med vad du menade? :confused:

Ja, jag tänkte nämna linjer eftersom jag har lätt för dem. Det är ju bara o räkna galoppsprången o styra rätt :P

Så..
Tips hittills:
*titta på markbommen eller den nedersta bommen
* Rid med hjälpbommar
* Rid många linjer o räkna galoppsprången
* Mental träning

Svårt o få allt men bara man klarar nån av dem så är det ju en milstolpe :D

Den får vi fetmarkera eftersom den är viktigast av dom alla (tycker jag iaf) :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 903
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama