Hjälp mig i storhästdjungeln!

J

Judelaw

Jag fyller 18 i år och ska gå över på storhäst. Jag har hoppat upp till Msv A på min d-ponny och vill väl helst ha någon som går minst 130-140. Men jag tycker det är såå svårt att veta vad jag ska leta efter! Vad köpte ni för övergångshäst? Rutinerad eller inte? Vill gärna höra lite åsikter.

Sv: Hjälp mig i storhästdjungeln!

Ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Vill du ha en häst som går 1,3 - 1,4 så går ju de orutinerade hästarna bort på en gång, eller hur?

TS kanske menar någon som har kapacitet att gå där och redan nu är uppe och nosar på de höjderna, eller om TS ska köpa en 13-åring som har gjort det där ett tag...

TS har tyvärr inget bra svar då jag köpte min halvgalna fd galoppör när jag var 25 å inte hade någon ponny innan ;)
Men lycka till hur du än gör!

Beror på om du vill rida 130-140 inom några år eller så fort som möjligt, alltså ha en som är kapabel att gå 140 eller en som redan är befäst.

Jag tycker de är roligt med unghästar o vill utbilda själv, i samråd med tränare naturligtvis.
Samtidigt som de vore kul att ha en som gick de där högre klasserna redan o som man kunde få lite gratis av, samtidigt är de naturligtvis mkt jobb med hästar som är befästa i klasserna oxå, är sällan man hittar hästar som de bara är att styra på;)

Jag skulle nog vara lite öppen för båda typerna av hästar och välja den individ jag tyckte bäst om och som gav mig bäst känsla.
Sen styr pengarna oxå.

Jag fick en unghäst när det var dags för mig att gå över till storhäst, ekonomi till något annat fanns inte.

Är du medveten om vad en häst i bra ålder som går stadigt 1,30/1,40 kostar?
Om ja, och dina föräldrar/du vill lägga dem pengarna så kör på! Det bästa är ju naturligtvis en läromästare!

Vill du ha en något äldre häst så går de ju ner i pris rätt snabbt, nackdelen är ju att de pengarna får du inte tillbaka, eftersom hästen bara blir äldre...

Fråga med din tränare om den känner någon bra häst, tränare brukar ju ha stort kontaktnät. Annars är det bara att börja läsa annonser och åka och titta...

Tack för svar! Svarar alla.

Nasseman: Jag menade att jag vill ha en häst som minst går de klasserna, kapacitetsmässigt.

FT ryttare: Jo, jag har utbildat nästan alla min ponnyer själv så jag tkr väl att det är ganska roligt att forma dem som man vill men samtidigt skulle det vara skönt att slippa göra allt jobb själv för en gång skull, missuppfatta mig rätt; jag vill självklart kämpa med min häst men inte börja om från början igen kanske.

CarolineB: Min fråga var inte om ekonomi, men ja, jag vet vad en sån häst kostar. Jo, det har du ju rätt i, att en äldre häst förlorar man värde på lite. Men det känns ändå som om en läromästare är det jag ska satsa på just nu..

Jag tycker du ska köpa en snäll häst som är enkel att rida och kanske inte med den absolut bästa kapaciteten, bättre att byta häst efter några år när du kommit in i hur det är att rida stor häst. Det är helt annorlunda att rida häst än ponny... När man ridit häst några år känns det som att alla ponnyer är jätte lättridna ;)
Jag gjorde misstaget att köpa en JÄTTE fin storhäst som egentligen var för svår och det slutade bara med enorm prestationsångest.... Det var ju inte bara jag som visste att jag köpt en väldigt bra häst....
Lycka till!

Det är nog mycket jobb att lägga över sin ridning till storhäst med avstånd osv. utan att på köpet behöva utbilda en unghäst i det.
Köp en snäll lite äldre häst som ger dig en shysst start på banorna. Efter något år med den kan du köpa en unghäst och börja utbilda på sidan av.

Pegasus; Okej, men jag vill helst inte behöva byta häst efter något år.. Så jag köper hellre en häst som jag vet har kapacitet och som är något lättridnare. :)

Poisonous; Härligt att vi är inne lite på samma spår, det är faktiskt så jag tänker också. Blir nog en rutinerad ju mer jag tänker på det!

Viktigast att du köper en häst som du verkligen vill ha.
Men eftersom du nämner att du har haft flera unghästar tidigare så kanske det kan kännas skönt att du i övergången slipper börja om från 0?
Om du förstår vad jag menar, för det är ju ganska stor skillnad på storhäst och ponny. Dessutom så får du ut och tävla direkt, för att lära och om du vill ha en unghäst i framtiden så kan du ju köpa det då.
Sedan beror det på hur rutinerad du vill ha. Hästarna över 13 år börjar ju stiga ner i pris rätt rejält, men som de tidigare sa så tappar de ett värde också.
Men om du köper en 13åring så skulle jag nog tro, om du "behandlar den rättvist", att den håller i ganska många år till. Men att vara berädd på plånboken för ev. skador, det ska man nog alltid vara, men det vet du nog själv :)

Men eftersom du nu söker en häst som går 130-140, vilket brukar kunna bli en ganska dyr häst, då är det nog väldigt förnuftigt att köpa en "äldre", en läromästare som kan lära dig saker. Det brukar ofta vara en mycket bra övergång från ponny, dessutom så kostar de inte alls lika mycket som de yngre hästarna, eller de runt 10.

Lycka till med hästköpet!

Läst igenom svaren lite snabbt...

Vill du ha en häst som går stadigt 130 - 140 eller vill du kunna rida de klasserna om ett par år? Eftersom att du kommer vad ag förstått direkt från ponny skulle jag köpt en häst som redan går 130 - 140. Tyvärr riktigt dyra! Unghästar med kapacitet finns det gott om, dock svårt i många fall att ta reda på den talangen. Å andra sidan kostar träningar + stallhyran(och övriga kostnader) under tiden du utbildar den yngre hästen, innan du kan starta de klasserna du vill.

Det beror alltså helt på vad du vill göra de kommande åren, utveckla en unghäst eller tävla högre klasser. Det är dyrt att ha häst, men inköpspriset är en engångskostnad och det kostar lika mycket i underhåll av dem.

Svarar alla: Ni verkar vara inne på samma spår som mig. Att köpa en något mer rutinerad häst och ha roligt med ett par år, skaffa sig rutin och lära sig mycket av sen kanske köpa en yngre förmåga. Tack för svar!

Köp en häst som du kan ha roligt med. En stabil häst som är av den "självgående typen" (lite fel uttryck kanske, men du förstår nog!) En häst med stort hjärta som är förlåtande. För det är trots allt stor skillnad mellan ponny och stor häst och ofta tar det ett tag innan man hittat alla knapparna och det är GULD värt om man då kan ha en häst som är rutinerad och kan hjälpa till om situationen blir lite knixig:) En häst som rä kring 8-13 år och går 140 klasser får man punga ut ganska rejält med pengar för...däremot en 15-16 åring som går 140 kan du hitta till betydligt billigare pris. Å andra sidan får du inte igen pengarna, men du får flera år av erafarenhet,självförtroende och rutin i gengäld;)

Vi hade turen att hitta en 6 åring (som låg otroligt lågt i pris sett till utbildning!)som gått 130 klasser men som var som en 10 åring i psyket. Har fortfarande kvar henne och känner mig oerhört glad över att vi köpte just henne. Så många ggr som hon räddat upp situationer och tagit i det där lilla extra om vi hamnat fel in i en kombination eller kommit stort eller nära!! En riktigt klok häst med hopphuvud:)

jag skulle köpa en häst runt 6-7år som har mycket kapacitet men ändå är välriden och tävlad iaf 1.30 :) Då har du en som har gjort lite men ändå har många år kvar.

Men då hamnar man i en VÄLDIGT hög prisklass, även fast det säkert skulle vara mest optimalt. En 6-7 åring med mycket kapacitet och som går 130 kostar ett par hundra tusen. Fast det beror ju på vilken typ av budget man har.

*kl*

Jag läser i tråden och blir lite förbryllad. Kan någon vänlig skäl förklara för mig varför det är så stor skillnad på att rida ponny och stor häst? "Köp en trevlig häst så övergången blir enkel." Varför skulle övergång bli så svår i sig att TS inte direkt kan skaffa den häst hon vill ha?

Förbryllad, som sagt. :)

Men då hamnar man i en VÄLDIGT hög prisklass, även fast det säkert skulle vara mest optimalt. En 6-7 åring med mycket kapacitet och som går 130 kostar ett par hundra tusen. Fast det beror ju på vilken typ av budget man har.

Självklart får man vara beredd på att de kommer kosta en massa pengar, men ts själv skrev ju att de inte va ekonomin hon undra över. Har man däremot begränsad ekonomi så kanske en äldre häst som går dom 1.30/1.40 redan men inte kommer längre än dit är bättre, eller en yngrehäst som inte har gjort så mycket. Men de verkar ju som ts vill satsa och rida dom högre klasserna o då kostar de :)

*kl*

Jag läser i tråden och blir lite förbryllad. Kan någon vänlig skäl förklara för mig varför det är så stor skillnad på att rida ponny och stor häst? "Köp en trevlig häst så övergången blir enkel." Varför skulle övergång bli så svår i sig att TS inte direkt kan skaffa den häst hon vill ha?

Förbryllad, som sagt. :)

De är storskillnad! Ponny åren är mest "lek" och man tävlar bara mot dom i sin egen ålder på storhäst kan man få rida mot dom som har ridit och tävlat väldigt mycket mer vilket i sig är svårt så då kanske inte de optimala är att ha en svårhäst. Sen så får man börja rida mer på "riktigt" på storhäst. Självklart ska ts köpa den hästen som ts vill ha,

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar