Sv: Hjälp mig i storhästdjungeln!
Viktigast att du köper en häst som du verkligen vill ha.
Men eftersom du nämner att du har haft flera unghästar tidigare så kanske det kan kännas skönt att du i övergången slipper börja om från 0?
Om du förstår vad jag menar, för det är ju ganska stor skillnad på storhäst och ponny. Dessutom så får du ut och tävla direkt, för att lära och om du vill ha en unghäst i framtiden så kan du ju köpa det då.
Sedan beror det på hur rutinerad du vill ha. Hästarna över 13 år börjar ju stiga ner i pris rätt rejält, men som de tidigare sa så tappar de ett värde också.
Men om du köper en 13åring så skulle jag nog tro, om du "behandlar den rättvist", att den håller i ganska många år till. Men att vara berädd på plånboken för ev. skador, det ska man nog alltid vara, men det vet du nog själv
Men eftersom du nu söker en häst som går 130-140, vilket brukar kunna bli en ganska dyr häst, då är det nog väldigt förnuftigt att köpa en "äldre", en läromästare som kan lära dig saker. Det brukar ofta vara en mycket bra övergång från ponny, dessutom så kostar de inte alls lika mycket som de yngre hästarna, eller de runt 10.
Lycka till med hästköpet!