Hjälp mig hitta sitsen..

B

bestatjejen

Nu behöver jag era tips hur jag ska komma ur en ful ovana jag fått..

Jag har sadlat om från att satsat på hoppning till att övergå mer och mer till dressyr. Köpte mig en dressyrsadel och tränar för en riktigt duktig dressyrtänare. Så långt är allt bra och vi gör framsteg hästen och jag.

Nu till mitt problem, jag får ingen ordning på stigbyglarna. Lägger jag upp dom så sitter jag klockrent. Kommer ner ordentligt i sadeln och sitter på sittbenet. Men så fort stigbyglarna läggs ner så börjar foten att flaxa och den åker ofta in i hålfoten. Det är så irriterande och framför allt så ser det riktigt bedrövligt ut.
Har ni några tips till lilla mig, jag kan ju inte komma ut på tävlingsbanorna och be om att få rida utan stigbyglar.

Sv: Hjälp mig hitta sitsen..

Nu behöver jag era tips hur jag ska komma ur en ful ovana jag fått..

Jag har sadlat om från att satsat på hoppning till att övergå mer och mer till dressyr. Köpte mig en dressyrsadel och tränar för en riktigt duktig dressyrtänare. Så långt är allt bra och vi gör framsteg hästen och jag.

Nu till mitt problem, jag får ingen ordning på stigbyglarna. Lägger jag upp dom så sitter jag klockrent. Kommer ner ordentligt i sadeln och sitter på sittbenet. Men så fort stigbyglarna läggs ner så börjar foten att flaxa och den åker ofta in i hålfoten. Det är så irriterande och framför allt så ser det riktigt bedrövligt ut.
Har ni några tips till lilla mig, jag kan ju inte komma ut på tävlingsbanorna och be om att få rida utan stigbyglar.

Mountainhorse SCS3 stigbyglar (eller enbart plattorna) och tillhörande skor/stövlar. Helt omöjligt att få in bygeln till hålfoten, dessutom får man naturligt ned hälen och upp tån. ;D

problem:
jag misstänker att du spänner överskänkeln, dvs. låret.
istället för att sitta rätt upp o ned, så klämmer du dig fast med låren. Detta kan för det otränade ögat inte synas och se fint ut...
Det är ofta så pga. att ryttaren inte orkar i rätt muskler, då sätter man sig gäna i ett sts där man svankar och spänner skänkeln.

tips:
sitt inte ned överhuvudtaget på ett tag, rid lätt och hitta din balans...
men du kanske kan pröva att flytta fram underskänkeln och spänna magen mer.
svanka inte och spänn magen i en punkt starx under naveln.

om du känner för det så kan du ju lägga upp nå bilder, skulle vara lättare att ge korekt hjälp på så sätt.

Tack för råden!

Jag måste sitta ner för att kunna driva fram henne ordentligt, hon är rätt framtung och jag måste komma åt henne bakifrån.

Jag kan ju när jag släpper stigbyglarna och då sitter jag korrekt.
Det känns som jag fortfarande vill sitta i hoppsadeln, alltså att jag kniper åt med knäet, men som sagt det släpper så fort jag är utan..

Jag ska träna idag, ska se om jag kan få nån att fota mig då.

det är inte så att problemet finns där även med stigbyglarna uppe, bara att det inte syns då? :)

annars så är det bara att kämpa på. det är ett ganska vanligt händelseförlopp- först kan man inte rida utan stigbyglar, sen kan man inte rida med, för att tillslut så kvittar det om man har dom eller inte! :D

En sak som jag såg en tränare sade till en av sina elever med samma problem att göra var att rida först utan stigbyglar, men ha dem nere. När ryttaren kände att det fungerade fint utan stigbyglar fick hon varva hela tiden mellan att ta stigbyglarna och släppa dem, under ritten i farten.

Det var i galoppen som denna ryttare hade probem med detta, men det borde ju fungera i alla gångarter.

Vet ju inte om det blev något skillnad för denne ryttare då jag inte fölt utvecklingen efter det, men det kan ju vara värt att prova. Skulle dock tro att det tar ett tag att lära sig att rida med stigbyglar igen när man vant sig att rida utan.

Ja jag tror att du slår huvudet på spiken lite. Jag tränade ju igår och hade mina stigbyglar uppe. Jag kniper med knäet o lår det gör jag verkligen...

Utan stigbyglarna så har jag lättare att komma ner ordentligt i sadeln och sitta på sittbenen. Jag känner ju att jag gör rätt då. Hur jag sitter på rumpan.

Men så fort dom förb'**** stigbyglarna ska ner blir jag så koncentrerad på att ha dom på rätt plats och häl ner att jag automatiskt kniper med knäna igen. Tappar liksom koncentrationen från min övriga sits då.... Nä det kanske bara är att träna på, hoppades jag skulle få nån "mirakel" kur härifrån :)

mje. vet inte om jag har mirakelkuren, men ett tips är att under ridpasset, exempelvis när du har värmt upp, så släpper du stigbygeln och sitter ner. för när du tar de igen, så känns det oftast som om man har längt benet ett- två hål.

annars så kan man rida med alltför långa, ngt hål, då är det ju omöjligt att ha stigbygeln där man ska, men det kan hjälpa till att sträcka ut musklerna neråt, istället för att sitta och krampa,, sedan så känner du dig mer "conected" med de.
eller att man helt enkelt tränar med kortare stigläder (funkade för mig) när jag väl hittat tyngdpunkten i stigbyglarna och blivit "jordad", så började jag länga ett hål tills jag hittade det där också. nu ska de ju inte vara überkorta..

mje. vet inte om jag har mirakelkuren, men ett tips är att under ridpasset, exempelvis när du har värmt upp, så släpper du stigbygeln och sitter ner. för när du tar de igen, så känns det oftast som om man har längt benet ett- två hål
Ja så var det igår. När jag började rida hade jag längt stiglädrena nåt hål och då kändes dom milsvida. Men när jag ridit klart passet och la ner stigbyglarna igen så kändes dom mkt kortare..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 043
Senast: Yrja
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 520
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård